به گزارش مرآت؛ شکایات شهروندان سمنانی از بوی نامطبوع شهرک غرب همچنان پابرجاست و با گرم شدن هوا میزان آن افزایش یافته ،در حالیکه گمان می رفت منشا آن وادی السلام است اما مشخص شد، که منشا آن کشتارگاه های نزدیک وادی السلام علی الخصوص کشتارگاه گلچین سمنان است.

اگرچه امیر عبدوس مدیر کل اسبق محیط زیست سمنان در خصوص فعالیت این دو کشتارگاه گفته بود نسبت به فعالیت آنها به دستگاه قضایی شکایت شده و منتظر دستور قضایی برای برخورد قانونی هستیم.

اما بررسی های میدانی نشان می دهد برخلاف گفته مسئولین محیط زیست و دامپزشکی  منشا بوی تعفن و آزار دهنده تنها دستگاهی که  ضایعات مرغ را تبدیل می کند نیست و علاوه برآن فاضلاب کشتارگاه مرغ نیز به شیوه سنتی  و غیر بهداشتی عمل کرده و عامل اصلی بوی تعفن است که مشکلات زیادی دارد که همچنان حل نشده باقیمانده است.

در حالیکه این فاضلاب براساس نظر متخصصان دارای مقدار زیادی کود، خون و چربی ، مواد جامد لجن زا پس از خالی کردن روده ها و مخلوطی از تمام این موارد است، که باید  با توجه به نوع مواد آلاینده موجود در این گروه از فاضلاب ها، روش های مناسبی را برای تصفیه فاضلاب کشتارگاه ها انتخاب نمود تا بهترین خروجی را تولید کنند که متاسفانه این فاضلاب هیچ نوع تصفیه ای برای آن به جز هوادهی انجام نمی گیرد.

ادعای مسئولین

بو شاخص استانداردی  ندارد

سعید شکری کارشناس محیط زیست سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت در رابطه با عامل بوی نامطبوع در شهرک غرب گفت: عامل بوی نامطبوع شهرک غرب مربوط به فرآیند پخت ضایعات مرغ در کشتارگاه گلچین است که در گذشته دستگاه های بوسوز نداشته و در حال حاضر این دستگاه ها تعبیه شده و نسبت به گذشته  این بو بسیار کمتر شده است.

کارشناس محیط زیست در خصوص ادعای مطرح شده از مشکلات فاضلاب کشتارگاه گلچین افزود:  قطعا این بو مربوط به فاضلاب نیست به این دلیل که اگر فاضلاب کشتارگاه مشکل داشت می بایست در سال های پیش نیز این مشکل بوده اما علت این بو در چند وقت اخیر نیز به دلیل پخت غیر اصولی ضایعات و مشکلات دستگاه های بو سوز بوده  که مرتفع شده است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: برای رفع این مشکل اقداماتی انجام گرفته و این کشتارگاه مبلغی جریمه را پرداخت کرده و به دلیل اینکه مبلغ جریمه بالاست قطعا واحد ها برای حل مشکلات آلایندگی اقدامات لازم را انجام می دهند.

شکری با بیان اینکه برای بو شاخصی وجود ندارد، اظهار کرد: هر واحدی صنعتی مقداری آلایندگی دارد و علاوه برآن  در کل دنیا استانداردهایی برای آلایندگی واحد های صنعتی وجود دارد و سعی شده استانداردهای جهانی  در ایران هم رعایت شود، اما برای بو استانداردی وجود ندارد به دلیل اینکه یک شاخص کیفی است.

فاضلاب کشتارگاه گلچین مشکلی ندارد

حمید رضا حسینی مدیر کل دامپزشکی استان سمنان نیز با بیان اینکه این مسئله زیست محیطی مربوط به محیط زیست می شود، افزود: نواقص کشتارگاه گلچین بخش زیادی از آن مرتفع شده و چند نقص باقیمانده  جز نواقص بحرانی نیست و در یک برنامه زمانبندی نهایتا ظرف چند ماه آینده مرتفع خواهد شد.

حسینی در ادامه اذعان کرد: کشتار گاه دام و طیور بالقوه بوی نامطبوعی دارد و بوی کشتارگاه گلچین به دلیل فرآیند تبدیل ضایعات است    و دستگاههای بوسوزی که قبلا نبوده و در حال حاضر نصب شده و فیلترهایی دارند و اخطاریه هایی را دریافت کردند و که فرایند آن بهتر شده است.

بنا به گفته حسینی زمینی در کنار کشتارگاه گلچین در نظر گرفته شده تا تصفیه خانه فاضلاب تکمیل شود .

امیدوار هستیم مسئولین به جای سرپوش گذاشتن برروی مسائل کشتارگاه گلچین برای حل معضل پسآب فاضلاب کشتارگاه و ایجاد یک تصفیه خانه اقدام موثری انجام دهند، تا منشا بوی این نامطبوع و آزار دهنده که موجب نارضایتی مردم و کسبه شهرک غرب شده است برای همیشه حل شود.

انتهای پیام/

نوشته سکوت مسئولین مشکل کشتارگاه گلچین را حل نمی کند/فاضلاب کشتارگاه باید اصلاح شود اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: