[ad_1]

علیرضا کوهکن مشاور وزیر امور خارجه و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار مرآت، اظهار داشت: پس از جنگ جهانی دوم و یا به عبارت دقیق‌تر پس از پایان جنگ کره در سال ۱۹۵۳ تا زمان واقعه حمله به پایگاه نظامی آمریکا در عین الاسد توسط کشورمان، سابقه نداشته کشوری به پایگاه‌های ایالات متحده آمریکا آن هم در زمانی که درگیری گسترده نظامی در جهان وجود ندارد، حمله کرده و مسئولیت آن را نیز به عهده بگیرد.

مشاور وزیر امور خارجه با اشاره به حجم و وسعت حمله صورت گرفته از سوی ایران به پایگاه آمریکا در عین‌الاسد، اذعان داشت: حمله ایران به عین‌الاسد از جهت گستردگی، آشکار بودن و تسلیحات به کار رفته در ۷۰ سال اخیر روابط بین الملل، اتفاقی خاص و نادر به شمار می‌رود.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه بیان کرد: ایالات متحده آمریکا با آگاهی از این مسئله که پاسخ به حمله ایران منجر به عکس‌العمل‌های بعدی کشورمان شده و زنجیره‌ای از پاسخ را را ایجاد خواهد کرد که نتیجه آن برای آمریکا نامشخص است، علی‌رغم تهدیداتی که انجام داد از پاسخ عملی به حمله نظامی ایران به عین‌الاسد خودداری کرد.

وی افزود: از سوی دیگر بزرگی جنایت صورت گرفته از طرف آمریکا در ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی باعث شد آمریکا ترجیح دهد تا حملات ایران را بدون پاسخ گذارد.

کوهکن با بیان اینکه آمریکا در روزهای نخست پس از حمله در تلاش بود حجم خسارات و تلفات خود در واقعه عین‌الاسد را از چشم جهانیان مخفی نگه دارد؛ عنوان کرد: ایالات متحده آمریکا به منظور حفظ اعتبار خود در صحنه بین‌المللی و سرباز زدن از پاسخ نظامی به حمله ایران، به مخفی کردن خسارات و تلفات ناشی از واقعه عین الاسد اقدام کرد. در واقع مخفی نگاه داشتن این اطلاعات توجیهی برای عدم واکنش آمریکا بوده و گزارشات جهت‌دهی شده رسانه‌های غربی در روزهای پس از حمله نیز مؤید این مسئله است.

مشاور وزیر امور خارجه در ادامه بیان کرد: مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۲۰ در آمریکا باعث شد تا رسانه‌های دموکرات با هدف نقد عملکرد ترامپ در پاسخ به واقعه عین الاسد دست به افشاگری‌ها از تخریب و تلفات صورت گرفته در این حادثه بزنند.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه در روابط بین‌المللی تصویر از واقعیت مهمتر است؛ یادآور شد: یکی از عللی که در ۷۰ سال گذشته آمریکا مورد حمله نظامی از سوی دیگر کشورها قرار نگرفته بود، ناشی از تصور عمومی مبنی بر این بود که قدرت ایالات متحده به حدی است که اصولاً حمله به آمریکا امکان پذیر نیست.

وی افزود: حمله ایران به پایگاه نظامی آمریکا ضمن تخریب تصویر قدرتمند آمریکا در صحنه بین‌المللی، باعث شد تا حضور و امنیت آمریکایی‌ها در منطقه غرب آسیا با چالش جدی مواجه شده و پایگاه‌های ایالات متحده در طی سال‌های بعد در سوریه و سایر کشورهای منطقه بارها مورد هدف حمله نظامی قرار گیرد.

کوهکن در ادامه تأکید کرد: اگرچه واقعه عین‌الاسد در نوع خود حرکتی بی نظیر و بزرگ به شمار می‌رود، اما این اقدام در مقابل جنایتی که آمریکایی‌ها در ترور حاج قاسم انجام دادند پاسخی کافی به حساب نمی‌آید و به همین دلیل نیز آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای اصرار بر عدم پاسخ و عکس‌العمل مجدد ایران در این زمینه داشتند که البته این مسئله با مخالفت کشورمان در مذاکرات مواجه شد.

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: