[ad_1]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت، طرح نهضت ملی مسکن با وعده ساخت سالیانه یک میلیون مسکن ارزان قیمت و ساخت چهار میلیون مسکن طی چهار سال یکی از سیاست‌ها، برنامه‌ها و اولویت های دولت سیزدهم برای خانه‌دار شدن خانوارهای ایرانی بود که ساخت آن از ابتدای کار دولت، آغاز شده و در حال اجراست.

تجربه یک سال گذشته طرح نهضت ملی مسکن نشان می‌دهد پروژه فوق دارای نقاط قوت و ضعفی است که تسریع در اجرای آن نیازمند یافتن راهکارهایی برای تأمین منابع، اختصاص زمین‌های مناسب و سرعت بخشیدن به اجرای این پروژه مهم ملی است.

از این رو جلسه پیگیری مسائل و مشکلات طرح نهضت ملی مسکن در استان سمنان با حضور اعضای شورای ائتلاف و مطالبه گر و مهدی رجبی مدیر کل راه و شهرسازی استان سمنان در محل این اداره برگزار شد.

مهدی رجبی،مدیر کل راه و شهرسازی استان سمنان در این نشست در رابطه با پیشرفت طرح نهضت ملی و اقدام ملی مسکن تا کنون گفت: سهم‌ استان سمنان در طرح نهضت ملی مسکن به جزشرق استان ساخت حدود ۲۰ هزار واحد مسکونی است که در ۱۳شهر استان ساخته خواهد شد.

رجبی تصریح کرد: سهم شرق استان سمنان در طرح نهضت ملی جهش مسکن ساخت ۹ هزار و ۸۱۶ واحد مسکونی در شهرستان های شاهرود و میامی است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۵هزارمتقاضی خرید مسکن در این طرح ثبت نام کردند، افزود: پس از احراز شرایط چهارگانه و غربالگری های انجام گرفته ۱۰ هزار متقاضی واجد الشرایط تشکیل پرونده داده اند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان سمنان ابراز کرد: ساخت حدود یک هزار و ۲۰۰ واحد نهضت ملی مسکن آغاز شده و از این تعداد حدود ۶۰۰ واحد اقدام ملی پیشرفت ۶۵درصدی و ۶۰۰ واحد نهضت ملی پیشرفت فیزیکی ۲۳ درصدی را داشته است.

این مقام مسئول در مورد روند اختصاص زمین ساخت نهضت ملی مسکن در سطح استان سمنان توضیح داد: در طول یک سال گذشته تلاش های زیادی برای تعیین زمین مناسب انجام گرفته و به دلیل اینکه در اکثر نقاط استان با کمبود زمین مواجه بودیم نیاز به الحاق محدوده داشته که با توجه به شرایط لازم الحاق محدوده در اکثر شهرهای استان انجام گرفته و در حال حاضر تنها در شهرستان گرمسار به دلیل برخی مشکلات هنوز موفق به الحاق محدوده نشده ایم.

وی بااشاره به مشکلات پیش آمده در زمینه الحاق محدوده بیان داشت: الحاق محدوده نیازبه استعلام ۱۸ گانه از ارگانهای متولی دارد و در این مسیر مشکلات متعددی وجود داشته که با حمایت دستگاههای نظارتی مرتفع شد.

وی به ذکر نمونه ای از این مشکلات در مسیر تهیه زمین برای ساخت نهضت ملی مسکن اشاره کرد و افزود: براساس ماده ۱۲ جهش تولید مسکن اراضی که قبلا واگذار شده و ساخت وساز در انها انجام نگرفته باید برای نهضت ملی مورد استفاده قرار گیرد،به همین خاطرقرار براین بود که زمین ۱۰ هکتاری دانشگاه پیام نور شهرستان سمنان جهت اجرای یکی ازسایت در شهرستان سمنان به کار گیری شود که با کارشکنی های مختلف همراه بود و نهایتا با وساطت دستگاههای نظارتی مرتفع شد.

این مقام مسئول در مورد مشکلات واحد های خودساز در شهرک روزیه نیز ابراز کرد: متاسفانه با وجود آنکه مردم پای کار آمده و شروع به ساخت واحد های خود کرده اند اما با مشکلات عدیده در زمینه آب و برق روبرو هستند که متاسفانه نهاد های متولی همکاری لازم را برای مرتفع شدن آن ندارند.

نجفعلی انتظاری،دبیر حزب موتلفه اسلامی استان سمنان نیز در ادامه این نشست با انتقاد از روند ساخت نهضت ملی مسکن در استان سمنان گفت: نهضت ملی همانگونه که از نام آن مشخص است نیاز به یک عزم همگانی و مردمی سازی دارد که متاسفانه در حال حاضرتنها بخش دولتی درگیر است و قطعا بخش دولتی توان و ظرفیت لازم برای تحقق کامل پروژه را نخواهد داشت.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان سمنان در ادامه افزود: اگرچه معاونت عمرانی استانداری سمنان حمایت های بی دریغی در راستای پیشرفت طرح نهضت ملی داشته ست اما تحقق کامل پروژه و منویات مربوطه در جهت ساخت تعداد واحد مربوطه نیاز به یک کارجهاد گونه دارد و این مهم تنها با حمایت مردمی محقق می شود.

انتهای پیام/

 

[ad_2]

منبع

Shares: