[ad_1]

به گزارش قومس؛ در دین اسلام یکی از شرایط روزه‌داری، امتناع از خوردن و آشامیدن از طلوع فجر تا غروب خورشید است و از دیدگاه علم پزشکی روزه‌داری به زمانی اطلاق می‌شود که هیدرات‌های کربن (قندهای) ذخیره شده در بدن، در چرخه سوخت و ساز مورد استفاده قرار گرفته و انرژی بدن از راه‌های دیگر تأمین شود که این حالت معمولاَ دو روز پس از اولین روز روزه‌داری اتفاق می‌افتد.

مشکلات جسمی در روزه داری، علل و درمان:

یبوست:

علل:مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده، مصرف آب کم و فیبر غذایی.

درمان:مصـرف کم کربـ‌وهیدرات‌های تصفیه شـده، افزایش مصـرف آب، استفاده از سبوس در پخت نان‌ها، استفاده از آرد‌های قهوه‌ای و سبوس‌دار

سوءهاضمه و نفخ:

علل: پرخوری، مصرف زیاد غذا‌های چرب و سرخ شده، غذا‌های تند و ادویه دار، غذا‌هایی که ایجاد نفخ می‌کننـد مثل تخـم مرغ، کلـم، لوبیـا، عدس و نوشابـه‌های گاز دار

درمان: پرخوری نکنید، آب میوه یا آب بنوشید، از غذا‌های سرخ کردنی اجتناب کنید.

ضعف و افت فشار خون:

علل: مصرف کم مایعات و تعریق زیاد

درمان: به مکان‌های گرم نروید، مصرف مایعات و میوه‌ها را افزایش دهید.

سردرد:

علل: عدم مصرف کافئین و تنباکو، انجام کار زیاد در طول روز، کم خوابی، گرسنگی که معمولاَ در طول روز بیشتر شده و در انتهای روز بدتر می‌شود. سردرد وقتی با افت فشار خون همراه شود، می‌تواند منجر به سردرد شدید و حالت تهوع قبل از افطار شود.

درمان: در طول یک یا دو هفته قبل از ماه مبارک رمضان به تدریج مصرف کافئین و تنباکو را قطع کنید. چای سبز بدون کافئین ممکن است جایگزین خوبی باشد. همچنین برنامه خود را در طول ماه رمضان طوری ترتیب دهید تا خواب کافی داشته باشید.

کاهش قند خون:

علل در افراد غیر دیابتی: مصرف زیاد قند مثل کربوهیدرات‌های تصفیه شده مخصوصاَ در هنگام سحر باعث می‌شود که بدن مقدار زیادی انسولین تولید کرده و باعث افت قند خون شود.

درمان: خوردن غذای مناسب در هنگام سحـر و کاهش مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهـای حاوی قند سـاده

توجه:افراد دیابتی ممکن است به تنظیم مجدد دارو‌های خود در ماه رمضان احتیاج داشته باشند و باید با پزشک خود مشورت کنند.

خبرگزاری صدا و سیما

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: