به گزارش خبرنگار مرآت؛ خبرنگاری حرفه ای است که در آن خبرنگار برای اطلاع رسانی صحیح در حوزه های مختلف در جامعه در تلاش است .

این حرفه در کنار زیبایی هایی که دارد همواره با سختی ها و مشکلاتی همراه است تا جایی که بسیاری، خبرنگاری را جزو ١٠ شغل سخت و پرخطر دنیا به شمار می آورند.

یک خبرنگار به واسطه عشق وعلاقه ای که به حرفه خبرنگاری دارد تلاش می کند جامعه را با واقعیت ها آشنا سازد و مشکلات و کاستی های جامعه را به موقع و به درستی به مسئولان برساند، یک خبرنگار متعهد هیچگاه درمقابل مشکلات جامعه  بی تفاوت نیست و بسیاری از منافع جامعه را بر منافع شخصی خویش ترجیح  می دهد.

باید گفت عملکرد خوب یک خبرنگار در عرصه اطلاع رسانی، پیشرفت، عمران و آبادانی و ارتقای سطح فکری جامعه را به همراه دارد و اگر خبرنگاران بتوانند افکار عمومی جامعه را تحت تاثیر فعالیت های سازنده خود قرار دهند بدون تردید اقشار مختلف مردم تمایل بیشتری برای آشنایی با این حرفه شیرین و سخت خواهند داشت.

در آستانه روز خبرنگار به سراغ پدر و دختری رفتیم که سالها ست در کنار یکدیگر به حرفه خبرنگاری مشغول هستند و از تلخ و شیرین و سختی های کار خود برای ما گفتند.

۴۲ سال در عرصه خبر فعالایت دارم

محمد تقی قدس که از سال ۵۸ با حضور در یک نشریه دانش آموزی کارخود را آغاز کرده است، ضمن گفتگو با خبرنگار مرآت در رابطه با نحوه حضور خود در رزونامه جمهوری اسلامی ایران گفت: یک خبرنگار از دفتر این روزنامه به خدمت سربازی رفت و بنده به عنوان جایگزین او معرفی شدم و از آن سال تا کنون ۴۲ سال است که در این حرفه حضور دارم.

بنا به گفته مسئول انجمن خبرنگاران سمنان ،حرفه خبرنگاری معیشت خبرنگاران را تامین نمی کند و خبرنگاری حرفه‌ای پراسترس است که برخلاف باور عمومی که همه تصور می کنند خبرنگاران افرادی با درآمد بالا هستند، شغل خبرنگاری از جمله مشاغل کم درآمد است که فقط باید با عشق و علاقه وارد این حرفه شد.

قدس در مورد موضوعات مورد علاقه ی خود نیز اذعان کرد:.به موضوعات چالشی  بسیار علاقه مند هستم و جذابیت کار خبر من را در این حرفه نگه داشته اما به دلیل انکه همیشه مستدل و با صحت خبر را درج کردم هیچگاه به مشکل جدی برخورد نکردم.

خبری که  موجب بی خبری شد

این خبرنگار با تجربه به یک خاطره از دوران کاری خود در دهه ۷۰ اشاره کرد و افزود: در آن دوران به دلایل امنیتی خبرهای رهبری در هیچ کجا پخش نمی شد اما بنده در یک مصاحبه از رژه یک گروهان در برابر رهبری خبر دادم که به موجب این خبر که نمی بایست پخش می شد بازخواست و هم برنامه رژه کنسل شد.

خبرنگاری یعنی عشق و جسارت

وی خبرنگاری را این چنین تعریف کرد: خبرنگاری یعنی عشق، صبر، جسارت، تحمل و…بنابراین به همه جوانانی که قصد دارند وارد این عرصه شوند توصیه می کنم که اگر به فعالیت های خبری و اطلاع رسانی در بخش های مختلف سیاسی، اجتماعی و…علاقه دارند حتما با مهارت های کار خبرنگاری آشنا شوند و مهارت های گفتاری و نوشتاری را در خود تقویت کنند.

قدس نبود امنیت شغلی را مهم‌ترین دغدغه خبرنگاران دانست و گفت: این امر باعث شده جوانان کمتری رغبت برای ورود به این عرصه داشته باشند. که  که این خطری برای آینده جامعه خبری محسوب می‌شود. و موجب می شود دغدغه معیشت و امنیت آنها را از تحقیق و مطالعه و چرداختن به مسائل جامعه بازدارد و البته با تمام این تفاسیر خبرنگاران استان سمنان بسیار توانمند هستند.

تمام فرزندانم به کارخبر علاقه مند هستند

این خبرنگار با تجربه که صاحب ۴ فرزند است از علاقه فرزندان خود برای حضور در عرصه رسانه و خبر گفت و افزود: همه فرزندان من به کار خبری علاقه مند هستند و یک مدتی پسرم در کنار بوده است و در حال حاضر هم بنا به شرایط دخترم در کنارم حضور دارد و البته دختر دیگرم هم علاقه مند است که هنوز نتوانسته  وارد این حرفه شود.

وحیده قدس که سالهاست در کنار پدر به تهیه خبر مشغول است نیز در گفتگو با خبرنگار مرآت گفت: از کودکی به کار خبر علاقه مند بودم و بعد از ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته ادبیات به کار خبر علاقه مند شدم و به این حرفه ورود کردم.

وی با اشاره به مشکلات حرفه خبرنگاری برای خانم‌ها اظهار کرد: با وجود سختی‌های این حرفه خانم‌ها پا به پای آقایان کار کرده‌اند و حتی با انگیزه‌تر بوده و عقب‌تر از آقایان نیستند و دلسوزی خانم‌ها باعث می‌شود موضوعات را بهتر پیگیری کنند؛ اما چون این حرفه زمان نمی‌شناسد برای خانم‌ها سخت است؛ آن‌ها در خانه نیز وظایفی برعهده دارند، هم‌چنین رفت‌وآمد برای خبرهای پوششی برای خانم‌ها سخت‌تر است.

قدس در خصوص وجه تمایز نگاه بانوان و آقایان خبرنگار اذعان کرد: وجه تمایز بیشتر در نگاه به سوژه‌ها است که به نظرم خانم‌ها جزئی‌تر و آقایان کلی‌تر به مسائل نگاه می‌کنند.

این بانوی خبرنگار در این رابطه اظهار داشت: نه تنها یک خانم خبرنگار بلکه تمام مسؤولان هم به این نکته توجه دارند که زنان به دلیل ظرافت خاصی که برای حل مسائل و مشکلات دارند می‌توانند به خوبی همه جوانب و آسیب‌های موضوعاتی که به آن‌ها سپرده می‌شود را در نظر بگیرند و چه قدر خوب است که زنان خبرنگار ما با آن بعد فکری قوی که دارند، مسؤولیتی که به آن‌ها واگذار می‌شود را از ابتدا تا انتها به طور کامل، وظیفه خود می‌دانند که انجام می‌دهند.

وی در نهایت رد رابطه با مشکلات جامعه خبرنگاران اظهار داشت:گرچه بحث امنیت شغلی، درآمد، بیمه و… برای تمامی خبرنگاران فارغ از بحث زن و مرد، بخصوص برای خبرنگاران مطرح بوده و آنان را درگیر می‌کند، برای بانوان که درگیر کار خانه و فرزند آوری هم هستند، نگاهی ویژه می‌طلبد، تا برای مثال در زمان بارداری بتوانند از مرخصی استفاده کرده و دغدغه نداشته باشند.

انتهای پیام/

 

 

نوشته خبرنگاری؛روایت عشق و جسارت است اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: