به گزارش مرآت؛ همزمان با نهم محرم و تاسوعای حسینی آئین ویژه «نخل‌گردانی در تکیه جهادیه» که اوج سوگواری عزاداران حسینی در سمنان است و  از دیرباز نزد سمنانی‌ها مرسوم بوده و جذابیتی خاص دارد برگزار می‌شود.

واژه «نخل» به عنوان تابوت امام حسین(ع) شناخته می‌شود که چوب بستی عظیم به شکل برگ درخت است اما شباهتی به برگ درخت خرما ندارد. این آئین کهن و قدیمی با قدمتی بیش از ۱۰۰ سال است، که با شور و نوای خاصی پس از اقامه نماز ظهر تاسوعا در تکیه جهادیه سمنان با شکوه خاصی برگزار می‌شود.

نخل‌گردانی؛ تشییع نمادین برای شهدای کربلاست، امام و شهدایی که تشییعی متفاوت از همه انسانها داشتند، تشییعی که به جای آنکه پیکر بر شانه‌های عزاداران قرار گیرد، سرها بر نیزه‌های دشمنان قرار گرفت.

مردم سمنان امروز با گذشت بیش از هزار سال از آن واقعه تاریخی، هر سال برای امام حسین (ع) تشییع پیکر برگزار می‌کنند تا شاید مرحمی برای زخم دل خود بیابند.

برای انجام آیین نخل‌گردانی، نخل را با پارچه‌های سبز و مشکی پوشش داده و در قسمت جلوی آن تصاویر امامان، شهدا و آینه می‌آویزند. برای بلند کردن نخل عزاداران شال سیاه به گردن خود می‌اندازند و نخل را همراه با هیئات‌ عزاداری حمل می‌کنند و در این مراسم نخل‌هایی از محله‌های نزدیک در تکیه به هم می‌پیوندند و با فریاد یا حسین و یا ابالفضل دور تکیه گردانیده می‌شوند.

همچنین عزاداران حسینی در سمنان، اعتقاد راستینی به عمل نخل گردانی دارند، تا حدی که برای رفتن در زیر نخل و شرکت در نخل گردانی، نذر می‌کنند و یا ده‌ها گوسفند، شتر و گاو در پای  نخل، قربانی میکنند و حتی برخی برای رفع حاجت خود به نخل متوسل می‌شوند و یا بعضی هرگاه به نخل برسند، به نخل، سلام می‌دهند.

در این سنت حسنه مردم حاجتمند درگاه حسینی، سیب‌های سرخ و سفید خود را در محفظه‌ای که در نخل وجود دارد قرار می‌دهند و در پایان مراسم تعدادی از آن را برای تبرک و شفای بیماران پس می‌گیرند و تعدادی را نیز برای کمک به حسینیه‌ها و عزاداری‌ها به مسئول هیئت می‌دهند تا با فروش آن به دوستداران حسینی، کمکی به تکیه کرده باشند.

یادآور می‌شود این آئین کهن نخل‌گردانی در تکیه جهادیه سمنان به عنوان یکی از فرهنگهای ملی در فهرست آثار معنوی سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

نوشته آیین نخل‌گردانی در سمنان برگزار می‌شود اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: