به گزارش مرآت؛ بهزاد گلابیان یکم مردادماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این استان ۳۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی دارد که از این مقدار ۵۸ هزار هکتار آن گونه های پهن برگ است.

وی افزود :در اجرای طرح صیانت از جنگل‌های شمال ۲۴ هکتار از اراضی جنگلی مستعد این استان در قالب پروژه های احیا و غنی سازی  جنگل و توسعه جنگل در سال گذشته جنگلکاری شد.

رئیس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان  ادامه داد: ۵۸هزارهکتار از جنگل های پهن برگ شمال استان سمنان در مناطق کالپوش شهرستان میامی، ابر و قطری شهرستان شاهرود، پشتکوه و خطیرکوه شهرستان مهدیشهر شامل ناحیه رویشی خزری هستند.

گلابیان با بیان اینکه این جنگلکاری ها در مناطق رودبارک شهرستان مهدیشهر و ابر شهرستان شاهرود انجام شدند اضافه کرد: به ترتیب در طرح صیانت از جنگل های شمال مساحت ۹ و ۱۵ هکتار جنگل کاری در این دو منطقه مستعد انجام شده است همچنین از محل اعتبارات استانی ۱۰ هکتار از اراضی منطقه عبدل آباد شهرستان سرخه با گونه اکالیپتوس و ۲۰ هکتار نیز در شهرستان دامغان با گونه های ارس و زرشک نهالکاری شده است.

وی اظهار کرد : انتظار می‌رود که با رعایت قرق مناطق جنگلکاری شده و انجام به موقع عملیات آبیاری و مراقبت شاهد استقرار نهالکاری ها در سال ها آینده باشیم.

رئیس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به این که توجه بیشتر به مدیریت منابع طبیعی و ظرفیت‌های مردمی از بروز بسیاری از مشکلات در عرصه های منابع طبیعی جلوگیری می کند، گفت: جنگل‌ها و عرصه‌های جنگلی و مرتعی جزو ثروت های طبیعی هستند که هم برای نسل حاضر و نسل های آینده از اهمیت بسزائی برخوردار است و این ذخایر علاوه بر نقشی که در بهبود و سالم سازی محیط زیست دارد، باعث رونق اقتصادی، درآمد زایی و توسعه جوامع محلی و روستاها می شوند که براین اساس حفظ و توسعه عرصه های منابع طبیعی یک وظیفه همگانی به شمار می رود.

گلابیان از آتش‌سوزی به عنوان دیگر مشکل حوزه جنگل و جنگل داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان عنوان کرد و افزود: با توجه به کاهش بارندگی و افزایش دمای هوا، احتمال وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها در این فصل از سال افزایش پیدا می‌کند.

وی نقش بهره برداران از عرصه های منابع طبیعی را در جلوگیری از تخریب این عرصه ها مهم دانست و تصریح کرد : بهره‌برداران واقعی خود باید در حفظ و حراست از این عرصه ها کوشا باشند و برای جلوگیری از وقوع هر گونه تخریب و آتش سوزی راهکارهای پیشگیرانه را اتخاذ کنند.

وی از آتش سوزی به عنوان بلای جان جنگل‌ها در این فصل از سال یاد کرد و خواستار توجه بیشتر جوامع محلی و گردشگران به اراضی جنگلی شد و خاطرنشان کرد: عمده آتش سوزی ها در نتیجه بی توجهی مردم و گردشگران به وقوع می پیوندد.

انتهای پیام/

نوشته غنی‌سازی و توسعه جنگلی ابر و رودبارک/ آتش‌سوزی بلای جان جنگل‌ها در این فصل اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: