به گزارش مرآت؛ یوزهای ایرانی در تهدید جدی انقراض نسل قرار دارد و در این میان روش تکثیر در حفاظت مخالفین وموافقینی از جناح های مختلف داشته، برخی این روش را تنها راه نجات باقیمانده  جمعیت یوزهای ایرانی می دانند و برخی دیگر تصور می کنند این طرح  حتی اگر به احتمال بسیار اندک، به تولد چند توله یوزپلنگ هم منجر شود به حفاظت از نسل آنها در طبیعت کمکی نمی کند، چرا که توله‌ های متولد شده دراسارت، فرصتی برای آموختن مهارت‌های لازم برای بقا در طبیعت به ویژه شکار را نداشته و در صورت رها سازی قادر به ادامه حیات در طبیعت نخواهند بود.

فلذا حال که این روش نگهداری منجر به اتفاق مسرت بخش تولد یوزهای نر شده و امید به بقای این گونه در حال انقراض افزایش یافته قطعا نیاز است برای وحشی سازی یوزها و بازشگت آنها به طبیعت چاره اندیشی شود.

مرتضی پورمیرزایی مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی در گفتگو با خبرنگار مرآت اذعان کرد: تولد یوز های ایرانی به خودی خود اتفاقی مسرت بخش است به جهت آنکه هرچه تعداد افراد زنده و زایا از یک گونه در حال انقراض متولد شد، استمرار نسل آنگونه امیدوار کننده تر خواهد شد.

مدیر عامل انجمن یوز ایرانی در ادامه افزود: در نسل یوز های ایرانی ذخیره ژنی محدودی وجود دارد و برخی یوز ها  مانند فیروز به دلیل افزایش سن امکان باروی ندارند، و تولد یوز ها امکان حفظ این ذخیره ژنی را ایجاد کرده است.

بنا به گفته پور میرزایی تولد یوزهای ماده می توانست اتفاقی بهتر باشد اما این توله های نر نیز در استمرار نسل یوزها بی تاثیر نخواهند بود به طوریکه در حال حاضر در اسارت دو ماده جداشده از طبیعت(ایران و دلبر و یک نر(کوشکی) را  داریم و این نرها امکان جفت گیری در آینده را ایجاد خواهند کرد.

مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی در پاسخ به این سوال که آیا یوزها باید به دامن حیات وحش بازگردند یا خیر ابراز کرد: در حال حاضر ضرورتی برای ورود آنها به حیات وحش وجود ندارد و تنها باید با بهره گیری از علم روز دنیا برای سالم و قوی ماندن آنها تلاش شود.

وی در ادامه با بیان اینکه پیشرفت علم امکان وحشی سازی یوزها را با بهره گیری از تجربیات موفق در دنیا مانند آفریقا ایجاد کرده است، اظهار کرد: در آفریقا روش های موفقی از تکثیر یوزها در اسارت وجود دارد و توله هایی که باروش دستی تغذیه شده اند نیز با موفقیت به دامن طبیعت بازگشته و زیست طبیعی دارند.

وی علت عدم توجه مادر به توله یوزها را  روش زایمان غیر طبیعی “ایران” دانست و اضافه کرد: “ایران” برای اولین بار تجربه زایمان را داشته و متاسفانه نتوانسته یوزهای خود را ببیند به همین علت در پذیر ش آنها دچار بحران شده و البته این اتفاق طبیعی است و با بهره گیری از علم روز و نمونه های موفق آن در دنیا امکان بازگشت یوزها به مادر وجود دارد.

انتهای پیام/

 

نوشته توله یوزهای “ایران” توان بازگشت به حیات وحش را دارند/ آفریقا تجربه موفق تکثیر در اسارت اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: