به گزارش بی‌رسانه، مطابق آن‌چه که برخی از رسانه‌ها در پاییز سال گذشته اعلام کردند، چند سال قبل، آمار فرار دختران معادل فرار ۱۰ تا ۱۵ درصد از دختران در سال اعلام شده بود! آماری که برخی متخصصان در آن تشکیک کرده‌اند و معتقدند که قابل اتکا نیست. اما برخی شنیده‌ها حاکی از آن بود که آمار فرار دختران در استان سمنان بالاست؛ برای راستی آزمایی این موضوع به سراغ مصطفی مرادی، مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان رفتیم.

مصطفی مرادی، مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان در گفتگو با خبرنگار بی‌رسانه در پاسخ به پرسشی در ارتباط با وضعیت استان سمنان در حوزه فرار دختران، با تأکید بر این آمار فرار دختران در استان سمنان بالا نیست اظهار داشت: یک‌سوم از آمار فرار دختران در استان مربوط به اتباع است؛ ضمن آن که این آمار بر مبنای گزارش‌های اعلامی به نهادهای ذی‌ربط احصاء می‌شود، حال آن که در حدود نیمی از موارد، ساعاتی پس از ثبت گزارش، افراد به منزل مراجعت کرده‌اند.

مرادی با تصریح بر این که نمی‌توان گفت که فرار دختران در استان سمنان یک بحران اجتماعی است گفت: ممکن است در برخی استان‌ها، گزارش‌های مربوط به اتباع در آمارها احصاء نشود؛ مداخله سیستماتیک زمانی صورت می‌گیرد که مسأله جدی، بحران یا فراوانی ویژه‌ای در فرار دختران مشاهده شود؛ در چنین شرایطی، مداخله موردی تعریف می‌شود؛ کما این که در آمار متکدیان نیز در استان پایین است و مداخلات در این حوزه، موردی است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مرگ‌ومیر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی در استان، با بیان این که در این حوزه‌ها در زمره استان‌های متوسط هستیم گفت: در این حوزه آمارها، رقم بالایی را نشان نمی‌دهد؛ مصرف مشروبات الکلی جرم تلقی می‌شود اما آمارها در این حوزه برآوردی است و آمار دستگیری‌ها شاخص مطلوبی برای تخمین میزان مصرف مشروبات الکلی در استان نیست.

مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان در پاسخ به پرسش دیگری در ارتباط با جایگاه استان در حوزه سرقت گفت: آمار خام در این حوزه نشان می‌دهد که سرقت در استان سمنان به نسبت جمعیت بالاست؛ اما تحلیل آمار نشان می‌دهد که هم شاخص اعتماد به دستگاه انتظامی بالاست و هم دسترسی‌ها بالاست؛ در موضوع ثبت گزارش سرقت، فراوانی بالاست اما تحلیل این آمار نشان می‌دهد که شرایط طبیعی است.

مرادی با اشاره به این که استان سمنان در حوزه امنیت در زمره استان‌های برتر کشور است گفت: در شهرهای کوچک، بلافاصله پس از سرقت‌های کوچک، گزارش‌دهی انجام می‌شود اما در شهرهای بزرگ اگر تلفن همراه کسی سرقت شود، ممکن است به پلیس مراجعه نکند چراکه مردم احتمال یافتن آن را دشوار می‌دانند؛ بنابراین آمار ثبت واقعه در استان بالاست اما این بدین‌معنی نیست که سرقت در استان سمنان نسبت به سایر استان‌ها بالاتر است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در ارتباط با مرگ ناشی از تصادفات، حین و پس از انتقال به بیمارستان، با بیان این که استان سمنان در حوزه مجروحین ناشی از تصادفات، رتبه اول را در کشور دارد گفت: در حوزه فوت ناشی از تصادفات نیز رتبه پنجم را در کشور داریم؛ تحلیل این آمار این است که عمده مجروحین مربوط به کریدور شرق به غرب یا جاده مشهد است.

مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان ادامه داد: استان سمنان، معبر مسافران مشهد است و طبیعتا تصادفات در استان ما متأثر از بالا بودن ترددها، بالاست؛ این که در آمار مجروحین رتبه اول و در آمار فوتی‌های تصادفات، رتبه پنجم را داریم نشان می‌دهد که توسعه شبکه بهداشت و درمان در استان و مداخلات درمانی برای بهبود مجروحین، نسبتا مطلوب بوده است.

نوشته آیا آمار فرار دختران در استان سمنان بالاست؟ اولین بار در پایگاه خبری تحلیلی بی رسانه. پدیدار شد.

Shares: