[ad_1]

عبدالمجید شیخی، کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت، با اشاره به ازسرگیری روابط ایران و عربستان گفت: احیای روابط تهران و ریاض نشان‌دهنده افول موقعیت آمریکا در منطقه است و اینکه عربستان درک کرده است که تبدیل به گاو شیرده آمریکا شده است و به همین جهت به دنبال باز کردن دروازه‌های کشور خود به روی سایر کشورها است.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه افزود: ایران به یکی از قطب‌های قدرت در دنیا بدل شده و عربستان نیز با برقراری روابط با چین و ایران به دنبال آن است که خود را از زیرچتر قدرت آمریکا برهاند چون موقعیت راهبردی ایران در منطقه را درک کرده است.

بنا به گفته شیخی، تبریک گفتن کشورهایی مانند مصر که با ایران قطع رابطه بودند بالطبع نشان‌دهنده آن است که آن‌ها نیز خود را موظف به برقراری رابطه با ایران می‌دانند و به‌نوعی آن‌ها نیز متوجه موقعیت استراتژیک ایران در منطقه شده‌اند.

وی همچنین ابراز کرد: اگرچه عربستان دارای یک حکومت وهابی و به‌نوعی دست‌نشانده آمریکا است، اما احیای این روابط موجب بهبود روابط ایران با کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس خواهد شد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: تلاش این کشور برای بهبود رابطه با ایران نشان از تغییر رویکرد آن‌ها و ایجاد نگاه توسعه محور دارد که برای تمرکز بر برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت خود برای کاهش وابستگی به نفت؛ به دنبال آن هستند که تنش در روابط خارجی خود را تا حد ممکن کاهش دهند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: واکنش بازار نسبت به ریزش نرخ دلار و طلا در حال حاضر یک واکنش روانی و موقتی است به جهت آنکه هنوز هیچ تبادل مالی و پولی بین دو کشور برقرار نشده است.

بنا به گفته این اقتصاددان نرخ طلا تا حدودی متأثر از نرخ جهانی است و کشورها معمولاً با طلا کمتر مبادله می‌کنند و این کاهش نرخ طلا ارتباط چندانی با این توافق ندارد.

شیخی تصریح کرد: به‌طورکلی با توجه به اینکه عربستان سرزمین وحی است و تمام کشورهای اسلامی با این کشور مبادلات تجاری و خدماتی دارند برقراری این روابط می‌تواند در مبادلات ما با سایر کشورها و درنتیجه دور زدن تحریم‌ها مؤثر باشد.

انتهای پیام/

 

 

 

[ad_2]

منبع

Shares: