[ad_1]

سید محمد حسن موسویان،کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی، ضمن گفتگو با خبرنگار مرآت، با اشاره به دو بار فرار محمدرضا شاه پهلوی از کشور گفت: در اولین فرار شاه از کشور پس از کودتای ۲۸ مرداد به کشور بازگشت و بنا به اعتراف خودش بازگشتش را مدیون آمریکایی ها است.

وی در ادامه افزود: البته شاه بعد از فرار در ۲۶ دی ماه بازهم امید به کودتا داشت اما هایزن هاور و کودتای نوژه نتوانست در فرار دوم شاه او را به ایران بازگرداند.

موسویان تصریح کرد: بخشی از نخبگان حکومت پهلوی از جمله سیاستمداران و بخشی از ارتش به این نتیجه رسیدند که شاه دیگر نمی‌تواند حکومت خود را ادامه دهد، پس شاه باید از ایران خارج شود و شخص شاه هم به این واقعیت پی برد و در نهایت از ایران هم خارج شد. بحث احیای حکومت پهلوی هم دیگر مهم تلقی نمی‌شد و وقتی بحث کودتا مطرح شد شاه با آن مخالفت کرد چرا که می‌دانست راه کار مناسبی برای بازگشت او به قدرت نیست.

موسویان تصریح کرد: از دیگر عللی که شاه نتوانست به ایران بازگردد در ناکار آمدی حکومت پهلوی خلاصه می شود که مشکلات در حوزه های مختلف معیشت مردم و اقتصاد و فرهنگ انها ناشی از خود تحقیری توسط حکومت شاهنشاه و وابستگی به غرب بود.

بنا به گفته موسویان شاه خوی دیکتاتوری داشت و حتی دولت بختیار بعد از او هم نمی توانست کاری برای کشور بکند به دلیل اینکه مردم خواستار تغییر حکومت و ساختار سیاسی و اقتصادی و فرهنگی جامعه بودند به همین دلیل ترک شاه از کشور امکان بازگشت مجدد را برای او فراهم نکرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: جامعه ایران ناراحتی‌اش از شاه  تنها به دلیل مسائل اقتصادی و رفاهی نبود، شعارهایی که در انقلاب تبلور پیدا کرد مانند “نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی”، “استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی” به خوبی نشان می‌داد که جامعه ایران دنبال چیست. شاه نمی‌توانست این خواسته‌ها را برای جامعه ایران تأمین کند و استعداد آن را نداشت.

موسویان ابراز کرد: امروز به بهانه های مختلف رسانه های بیگانه  به دنبال بزک کردن دوران پهلوی هستند در حالیکه عدم توانایی انها در حل مشکلات و اداره کشور و وابستگی آنها به غرب کاملا عیان است و امروز باید با اتکا به درون و اقتصاد مقاومتی به دنبال حل مشکلات معیشتی باشیم.

انتهای پیام/

 

 

[ad_2]

منبع

Shares: