[ad_1]

به گزارش مرآت، جعفر مرادی حقیقی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ابراز داشت: وسعت حوضه‌های آبخیز استان سمنان در حدود پنج میلیون هکتار است که تاکنون فقط در یک میلیون هکتار فعالیت آبخیزداری و آبخوانداری انجام شده و چهار میلیون هکتار باقیمانده است که اجرای طرح‌ها در قرارگاه مدیریت جامع آبخیز توام با تصویب قانون آبخیزداری به برکت دولت سیزدهم پیگیری و اجرایی شود.

وی افزود: امروز تغییر اقلیم پدیده قابل توجه است و با بی توجهی به منابع طبیعی بسیاری از ارزش‌هایی که حیات آدمی به آن بستگی دارد از بین می‌رود؛ به همین دلیل است که باید با تمام توان تلاش کرد و دولت امسال اعتبارات خوبی را برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در نظر گرفته است.

مرادی حقیقی اظهار داشت: اجرای عملیات آبخیزداری با هدف کنترل و گسترش سیلاب و جلوگیری از تخریب ناشی از سیل، افزایش پوشش گیاهی، بهبود کیفیت خاک و افزایش آب‌های زیرزمینی، انجام می شود.

وی اضافه کرد: طرح‌های پخش سیلاب و تغذیه مصنوعی از جمله اقدامات موثر در اجرای طرح‌های آبخیزداری است که می تواند بهبود درآمد و اشتغال کشاورزان و آبخیزنشینان را نیز فراهم کند.

وی تصریح کرد: تامین منابع آب شیرین برای مردم شهرها و روستاها، تنظیم جریان منابع آبی، حفظ کیفیت آب، حفاظت از منابع طبیعی(آب، خاک و پوشش گیاهی) برای تامین معیشت مردم محلی، تامین انرژی( انرژی حاصل از آب) و حفاظت از تنوع زیستی و احیای آن، از دیگر مزایای اجرای عملیات بیولوژیکی و آبخیزداری در اراضی طبیعی استان سمنان و کشور است.

وی ادامه داد: انجام عملیات آبخیزداری افزایش میزان آب چشمه‌ها، قنات ها و چاه ها و کاهش شوری آب های زیرزمینی را به همراه دارد و این مساله موجب افزایش حاصلخیزی و رطوبت خاک شده و در نتیجه افزایش محصولات کشاورزی را به دنبال دارد.

مرادی حقیقی با بیان اینکه در اجرای آبخیزداری چهار محور اصلی مکانیکی، بیومکانیکی، بیولوژیکی و مدیریتی مدنظر است، تصریح کرد: ذیل این چهار محور اصلی ۴۸ نوع عملیات اجرا می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: اقدامات مکانیکی از جمله شامل بندهای سنگی و ملاتی، گابیونی، خاکی، پخش سیلاب، اقدامات بیولوژیک از قبیل کپه‌کاری، بذرپاشی و درختکاری، اقدام بیومکانیکی همچون بانکت‌بندی و هلالی آبگیر و اقدامات مدیریتی مانند حفاظت و قرق، آبیاری و مراقبت، تسهیلگری و توانمندسازی است.

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: