به گزارش مرآت، کمال طاهریان با اشاره به اعلام هشدار نارنجی هواشناسی درباره تداوم و گسترش رگبارهای موسمی و فعالیت سامانه بارشی در استان سمنان گفت: دو سامانه بارشی خطر آفرین در این استان فعال است که یکی سبب بارش های رگباری و دیگری سبب بروز طوفان های گرد و خاک می شود.

وی افزود : تداوم فعالیت سامانه بارشی، افزایش ابر و بارش‌های رگباری و رعد و برق و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در سامانه اول پیش بینی می‌شود که اوج فعالیت آن در استان سمنان سه شنبه یازدهم مرداد است .

جاری شدن رواناب و آبگرفتگی معابر ، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه ، خسارت در اثر باد شدید لحظه‌ای ، خیزش گرد و خاک موقت ، کاهش شعاع دید و اختلال در حرکت ناوگان حمل و نقل از مخاطرات این سامانه است.

طاهریان گفت : اجتناب از تردد و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، کنترل و لایروبی شبکه آب راه‌های استان، لایروبی جوی‌ها و آب راه‌ها، صعود نکردن به ارتفاعات و نواحی کوهستانی، پرهیز از چرای دام‌ها در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، جابجا نشدن عشایر کوچ رو، احتیاط در تردد جاده‌ای، تردد نکردن و توقف نکردن و پارک نکردن خودرو زیر درختان خشک و کهنسال و ساختمان‌ها و سازه‌های در حال ساخت و استحکام بخشی سازه‌های موقت و تابلو‌های تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها از مواردی است که شهروندان باید رعایت کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان همچنین با بیان اینکه سامانه وزش باد و گرد و خاک در این استان تا روز چهارشنبه فعال است گفت :  خیزش گرد و خاک ، نفوذ گرد و غبار ، وزش باد شدید و در نواحی مستعد طوفان گرد و خاک از مخاطرات این سامانه است و این رویدادها بیشتر در نواحی شرقی و جنوبی استان سمنان رخ خواهد داد .

به گفته وی ، این سامانه سبب خیزش گرد و خاک ، کاهش شدید شعاع دید ، کاهش کیفیت هوا ، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال خسارت به تاسیسات حساس به گرد و خاک و صنعت کشاورزی و تاخیر یا لغو پرواز‌ها میشود اجتناب از فعالیت در فضای باز اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز هنگام گرد و خاک اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیمای‌های سبک پرهیز از توقف خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره  از مواردی است که شهروندان باید در این مدت مد نظر قرار دهند.

انتهای پیام/

نوشته رگبار و طوفان سمنان را فرا میگیرد اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: