عباس اصلانی خبرنگار وکارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار مرآت در خصوص سفر اضطراری و قریب الوقوع بایدن رئیس جمهور آمریکا به برخی از کشور‌های منطقه مانند عربستان گفت: این نخستین سفر رسمی به خاورمیانه از زمان بر عهده گرفتن سمت ریاست جمهوری آمریکاست و به نظر می رسد بایدن در  این سفربه دنبال  تغییری شگرف در سیاست های آمریکا در خاورمیانه باشد.

وی در ادامه اذعان کرد: بحران انرژی در اروپا و آمریکا، کاهش شدید محبوبیت بایدن در آمریکا و نزدیک بودن انتخابات میان دوره ای کنگره در این کشور موجب شده است سفر بایدن معنادار شود.

این کارشناس و تحلیلگر سیاسی در  رابطه با بحران انرژی در اروپا و آمریکا خاطر نشان کرد: قیمت انرژی های جهان  از جمله نفت بعد از بحران روسیه به شدت بالا رفت و ازسوی دیگر با توجه به گفتگوی تلفنی مکرون و بایدن در خصوص وضعیت تولید در امارات وعربستان، این دو کشور رسما اعلام کردند که  امکان عملیاتی شدن افزایش ظرفیت تولید را ندارند تصور می شود این حضور چندان موثر نباشد.

اصلانی در ادامه تصریح کرد: رئیس جمهور فرانسه به دنبال متقاعد کردن آمریکا جهت افزایش تولید نفت در این کشور بود که این موضوع نیز چند ماهی زمان بر است که می تواند بحران انرژی در اروپا را تشدید کند.

بنا به گفته اصلانی اقتصاد آمریکا براساس نظر بسیاری از کارشناسان در حال نزدیک شدن به یک رکود جهانی است و این موضوع نیز برتلاش آمریکا جهت تغییر رویکرد حاصل از این سفر افزوده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین در رابطه با هدف دیگری از سفر بایدن به جنوب غرب آسیا اظهار کرد: بایدن برای همکاری راهبردی و ایجاد ائتلاف‌های منطقه‌ ای جدید که می‌تواند با تهدیدات قدیمی و جدید مقابله و رقبا را کنترل و متحدان آمریکا از جمله رژیم اسرائیل و کشور‌های عربی موسوم به «میانه رو» را تقویت کند، تلاش می‌کند.

بنا به گفته اصلانی این موضوع در حالی است که بسیاری از کشور های عربی به دنبال روابط با ایران هستند به طور مثال مقامات سعودی در حال رایزنی و گفتگو با نمایندگانی از ایران هستند و امارات چندین توافقنامه اقتصادی با ایران امضا کرده ،قطر شریک ایران در میدان عظیم گازی در خلیج فارس وعمان نیز بخشی از این ائتلاف است، زیرا خود را به عنوان یک کشور میانجی می‌داند و روابطش را با همه کشور‌ها حفظ می‌کند و قصد منحرف شدن از این رویکرد و سیاست را ندارد.

این خبرنگار و تحلیلگر مسائل سیاسی در نهایت افزود: فلذا باید گفت نباید بایدن دیدگاه خصمانه ی ترامپ را در قبال خاورمیانه مجدد تکرار کند چرا که بسیاری از کشور های عربی با انها همسو نخواهند شد و چنین تلاش های غیر منطقی تنها موجب می شود تحریک تقابل برعلیه ایران منجر به افزایش تنش و بی ثباتی در منطقه شود.

اننتهای پیام/

 

نوشته سفر اضطراری بایدن به خاورمیانه پازل ناکامی آمریکا را تکمیل می کند اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: