معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد؛ به گزارش مرآت، جلیل اسلامی در برنامه میز اقتصاد بخش خبری شبک یک در مورد افزایش تعاملات تجاری ایران و روسیه و ظرفیت‌سازی سازمان بنادر در راستای تحقق ترانزیت ۱۰ میلیون تنی کالا از مسیر روسیه از ایران به کشورهای مختلف، اظهار کرد: اردیبهشت‌ماه سال جاری […]

افزایش ترانزیت کالا بین روسیه و ایران تا ۳۰ - امکان افزایش ترانزیت کالا بین روسیه و ایران تا ۳۰ میلیون تن/ تمدید قرارداد فعالیت شرکت هندی در بندر چابهار


معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد؛

به گزارش مرآت، جلیل اسلامی در برنامه میز اقتصاد بخش خبری شبک یک در مورد افزایش تعاملات تجاری ایران و روسیه و ظرفیت‌سازی سازمان بنادر در راستای تحقق ترانزیت ۱۰ میلیون تنی کالا از مسیر روسیه از ایران به کشورهای مختلف، اظهار کرد: اردیبهشت‌ماه سال جاری سند جامع حمل‌ونقل بین ایران و روسیه به امضا رسید و در راستای اجرایی‌سازی سند، سیزدهمین کارگروه حمل‌ونقل تخصصی در دی روسیه برگزار شد.

وی افزود: در این کارگروه در کنار مدیران ارشد بخش دولتی، بخش خصوصی در ابعاد مختلف حمل‌ونقل اعم از لجستیک، کشتیرانی، هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای حضور داشتند و اسنادی نیز در راستای اجرایی‌سازی این سند به امضا رسید.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: باید بتوانیم ظرفیت‌های حمل‌ونقل کشور را متناسب با توسعه ظرفیت‌های تجاری ایجاد کنیم و پتانسیل خوبی در حال حاضر در حوزه حمل‌ونقل برای انجام تجارت و ترانزیت وجود دارد و خوشبختانه ظرفیت‌سازی مناسبی در کریدور شمال جنوب صورت گرفته است.

ظرفیت ۲۷۰ میلیون تنی بنادر کشور

اسلامی با بیان اینکه در حوزه بنادر شمال کشور، ۵ بندر جمعاً دارای ۳۵ میلیون تن ظرفیت حمل‌ونقل و تخلیه و بارگیری هستند، عنوان کرد: ظرفیت بنادر کشور در حوزه حمل‌ونقل بالغ بر ۲۷۰ میلیون تن است و این مسئله نشان می‌دهد اگر ظرفیت‌های ترانزیتی بر اساس همکاری‌های شکل گرفته افزایش یابد، بخش دریایی به راحتی می‌تواند این تقاضا را پاسخ دهد.

وی اضافه کرد: تجربه نزدیک به ۱۴ میلیون تن ترانزیت در گذشته نشان می‌دهد می‌توانیم این ظرفیت را تا ۳۰ میلیون تن افزایش دهیم و مذاکرات بسیاری با طرف روسی در حوزه کشتیرانی، سرمایه‌گذاری، ترانزیت و خدمات دریایی و بندری داشته‌ایم.

سرمایه‌گذاری ایران در بندر آستاراخان روسیه

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به اینکه ایران سهم زیادی از یک بندر را در روسیه خریداری کرده است، این اتفاق چه کمکی به افزایش تبادلات تجاری دو کشور خواهد کرد؟، گفت: توسعه تجارت، نیازمند زیرساخت است و زیرساخت‌ها شامل شقوق مختلفی اعم از بخش ریلی، جاده‌ای، دریایی، بندری، قوانین و مقررات و…است.

اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از حوزه‌های بسیار مهم در بخش تجارت و ترانزیت کالا، بنادر هستند و از طریق یکی از بخش‌های دریایی کشور، سرمایه‌گذاری خوبی در بندر آستاراخان انجام شده است، ‌یادآور شد: خوشبختانه از این طریق زیرساختی ایجاد شده است که می‌تواند به عنوان هاب و نقطه مرکزی در راستای توسعه ترانزیت بار عمل کند.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بنادر شمالی، گفت: همچنین طی نشست‌های برگزار شده در ماه‌های اخیر با کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس اعم از قطر، عمان و هند، شرایط فراهم شده تا سرمایه‌گذاری‌های مشترک در بنادر طرفین توسط شرکت‌های مشترک انجام شود و شاهد توسعه ترانزیت و حمل‌ونقل باشیم.

ایران؛ کوتاه‌ترین، ایمن‌ترین و ارزان‌ترین مسیر برای انتقال کالا از روسیه

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه روسیه دارای حجم عظیم تجاری با کشورهای منطقه است، گفت: ایران یکی از کوتاه‌ترین، ایمن‌ترین و ارزان‌ترین مسیرها برای انتقال کالا برای روسیه است.

اسلامی در خصوص استفاده هرچه بهتر از ظرفیت کریدور شمال جنوب، بیان کرد: ظرفیت عملیاتی بندر امام خمینی (ره) بیش از ۶۰ و بندر شهید رجایی بیش از ۱۰۰ میلیون تن است و اگر به دنبال رونق کریدور شمال جنوب هستیم باید به یک بسته خدماتی در تمامی شقوق حمل‌ونقل فکر کنیم.

وی افزود: ترانزیت کالا یک مدل کسب‌وکار تمام عیار و نیازمند ایفای نقش تمامی بازیگران است و تجربه ۱۵ میلیون تن جابه‌جایی کالا در گذشته که شاهد چنین زیرساخت‌هایی نیز نبودیم، نشان می‌دهد می‌توانیم به هدف ۳۰ میلیون تنی ترانزیت کالا دست یابیم.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه در حوزه دریا از ظرفیت بسیار مناسبی برخوردار هستیم، عنوان کرد: در بخش شناورهای رو-رو سازمان بنادر و دریانوردی از محل وجوه اداره شده حمایت و تسهیلات لازم را در اختیار علاقه‌مندان به‌منظور ساخت و خرید قرار می‌دهد.

امکان ایجاد پایانه‌های تخصصی صادرات میوه‌وتره‌بار در بنادر شمالی و جنوبی

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در بخش صادرات میوه‌وتره‌بار باید پایانه‌های تخصصی ایجاد شود، گفت: بخش خصوصی با حمایت سازمان بنادر می‌تواند در راستای ایجاد پایانه‌های تخصصی صادرات میوه‌وتره‌بار در بنادر شمالی و جنوبی اقدام کند.

اسلامی در مورد قرارداد هندی‌ها در بندر چابهار نیز بیان کرد: قرارداد ادامه فعالیت شرکت هندی در بندر چابهار طی هفته جاری تمدید می‌شود و این امکان وجود دارد تا به بهترین شکل از ظرفیت شرکت‌های علاقه‌مند در حوزه تجاری استفاده کنیم.

 

انتهای پیام/



منبع