بهرامعلی ظاهری، مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان به تازگی در نشست با اصحاب رسانه و مطبوعات با بیان این که بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در استان سمنان فعالیت می‌کنند گفت: ۱۴ شهرک صنعتی و ۱۳ ناحیه صنعتی در استان وجود دارد و شمار واحدهایی که دارای سیستم تصفیه فاضلاب هستند نزدیک به ۲۶ مورد است و شمار واحدهای مجهز به سیستم پایش آنلاین آلایندگی حدود ۵۲ مورد است.

ظاهری با اعلام این مطلب که ۶ شهرک صنعتی از مجموع ۱۴ شهرک دارای سیستم تصفیه فاضلاب هستند گفت: ۵ شهر صنعتی اصلی ما دارای سیستم تصفیه فاضلاب هستند و مهم‌ترین سیستم را در شهر مهدی‌شهر داریم؛ سایر شهرها نیز باید نسبت به تکمیل و تجهیز کامل تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری اقدام کنند؛ در قبال این حجم از صنایع فعال، پایش آلایندگی امری ضروری است.

وی با اعلام این مطلب که در فروردین‌ماه ۴۵ واحد در لیست صنایع آلاینده قرار گرفتند گفت: این اقدام در راستای تنبیه واحدهای آلاینده صورت می‌گیرد تا واحدها بتوانند طبق یک برنامه زمان‌بندی نسبت به رفع آلودگی‌ها اقدام کنند.

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان با بیان این که استان سمنان به لحاظ محیط‌زیست طبیعی، حائز رتبه نخست در کشور است گفت: استان سمنان در جنوب سلسله‌جبال البرز قرار گرفته و به لحاظ تنوع اقلیمی منحصربفرد است؛ این استان از جنگل‌، مناطق کوهستانی، مناطق دشتی و بیابانی و مناطق کویری، برخوردار است؛ به گونه‌ای که به فاصله دو ساعت می‌توان از جنگل‌های پهن‌برگ به کویر رسید.

ظاهری با اشاره به این که استان سمنان از سه اکوتون(بوم‌مرز) بی‌نظیر برخوردار است گفت: مهم‌ترین اکوتونِ استان که مورد مراجعه مردم استان و گردشگران است، منطقه رودبارک در محدوده‌ی حفاظت‌شده‌ی پرور است که در آن هم جنگل‌های پهن‌برگ را داریم و هم جنگل‌های سوزنی‌برگ و تداخل این دو اکوسیستم را در این دو منطقه مشاهده می‌کنیم.

وی با بیان این که در مساحت ۹.۷ میلیون‌هکتاریِ استان، دو ذخیره‌گاه زیست‌کره‌ی بین‌المللی قدیمی وجود دارد گفت: این دو ذخیره‌گاه که در سال‌های ۵۶ و ۵۷ در یونسکو به ثبت رسیده‌اند، شامل ذخیره‌گاه زیست‌کره توران و ذخیره‌گاه زیست‌کره کویر مرکزی هستند؛ وسعت ذخیره‌گاه زیست‌کره توران ۱.۵ میلیون هکتار است و بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه زیست‌کره کشور و دومین ذخیره‌گاه زیست‌کره جهان محسوب می‌شود.

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان با یادآوری این مطلب که استان سمنان دارای سه پارک ملی است گفت: این پارک‌ها شامل پارک ملی توران، پارک ملی کویر مرکزی و پارک ملی صیدوا در منطقه حفاظت‌شده پرور است که به دلیل قابلیت‌های زیستی‌اش، اخیرا به پارک ملی تبدیل شد؛ این استان همچنین دارای دو پناه‌گاه حیات‌وحش و سه منطقه حفاظت‌شده است.

ظاهری با بیان این که استان سمنان دارای ۴ منطقه شکارممنوع است گفت: علاوه بر این، بزرگ‌ترین پارک ملی خشکی کشور موسوم به پارک ملی کویر مرکزی، با وسعت ۴۲۰ هزار هکتار، در استان سمنان واقع شده است.

نوشته دومین ذخیره‌گاه زیست‌کره بین‌المللیِ بزرگ جهان در استان سمنان واقع شده است اولین بار در پایگاه خبری تحلیلی بی رسانه. پدیدار شد.

Shares: