به گزارش مرآت؛مرتضی فرخی اظهار کرد: با تولد یک کره دیگر در هفته گذشته جمعیت گورخر ایرانی در سایت پارک ملی کویر استان سمنان به ۱۵ راس رسید.

وی با اشاره به طرح احیای زیستگاه گورخر ایرانی در پارک ملی کویر در شهرستان گرمسار افزود: در این پارک که در گذشته های دور یکی از زیستگاه های گورخر ایرانی بوده، از سال ۱۳۵۳ به این سو دیگر هیچ گزارشی در خصوص مشاهده گورخر در این زیستگاه نداشته ایم و با اجرای طرح احیای این زیستگاه از سوی سازمان محیط زیست و انتقال گورخرهایی از زیستگاه های یزد و توران شاهرود خوشبختانه امروز شاهد زیست گورخر ایرانی در محیط طبیعی پارک هستیم.

سرپرست محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه طرح احیا و تکثیر گورخر ایرانی در اسارت با انتقال سه راس ماده از یزد به توران و سپس به پارک ملی شروع شد ادامه داد: در سال ۹۷ با افزایش گورها به ۱۰ راس آنها را پارک ملی کویر منتقل کردیم و خوشبختانه علی‌رغم برخی اتفاقات ناخوشایند در ابتدای اجرای طرح امروز شاهد زیست گورخر ایرانی در این زیستگاه مهم هستیم.

خرخی از وجود دو گله گورخر ایرانی در پارک ملی کویر خبر داد و خاطرنشان کرد: بخش بیشتر این گورخرها در کویر مرکزی به صورت آزادانه و در محیط طبیعی زیست دارند. ضمن اینکه فعالیت های پژوهشی نیز در سایت انجام می‌شود.

معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان از گورخر ایرانی به عنوان یک گونه چتر در زیستگاه پارک ملی نام برد و گفت: گونه‌های چتر از اهمیت بسیار بالایی در زیستگاه برخوردارند و به پایداری جمعیت سایر گونه‌های پارک ملی کویر مرکزی نظیر جبیر و…کمک می‌کنند.

وی با اشاره به وجود دو یوز فاقد توانایی زادآوری کوشکی و دلبر در پارک توران گفت: با توجه به اینکه این یوزپلنگ ها سن بالایی دارند و در این سن فاقد توانایی زادوولد بوده و امکان رهاسازی آنها در طبیعت نیز وجود ندارد قرار است که از این یوزها در طرح گردشگری که در توران اجرایی می‌شود مورد استفاده قرار گیرند.

انتهای پیام/

نوشته افزایش جمعیت گورخرهای ایرانی پارک ملی کویر اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: