به گزارش بی‌رسانه، به تازگی فرصتی دست داد تا در گفتگو با دکتر فرشاد ورامینیان، معاون آموزشی دانشگاه سمنان، به برخی از مسائل دانشگاه بپردازیم. بی‌مقدمه شما را به مطالعه نخستین بخش از گفتگو دعوت می‌کنیم.

با توجه به نزدیک شدن به ایام امتحانات چه خبر یا پیامی برای دانشجویان دارید؟

امتحانات، امسال حتما به صورت حضوری برگزار می‌شود؛ منتها ممکن است تحت شرایط خاصی، به دلیل جمعیت بالای آزمون‌دهندگان، برای آزمون برخی از دروس مثل دروس عمومی، تصمیمات دیگری اتخاذ شود. ما البته در انتظار دستورالعمل‌های وزارتی هستیم ولی تأکید وزارت بر برگزاری حضوری آزمون‌هاست اما ممکن است به صورت موردی، آزمون به شکل تلفیقی نیز برگزار شود.

علت آن، این امر است که برخی از دروس به صورت تلفیقی ارائه شده و برخی از دانشجویان نتوانسته‌اند به علت مشکلات اسکان، در کلاس‌های درس شرکت کنند. بارم آزمون آخر، سهم بزرگی نخواهد داشت.

جناب آقای دکتر ورامینیان! تحلیل حضرتعالی از شرایط مشروطی‌ها در دوران شیوع کرونا و پس از آن چیست؟

معدل کل دانشگاه در ایام آموزش مجازی با معدل کل دانشگاه در ایام آموزش غیرمجازی تقریبا مشابه است. معدل کل دانشگاه‌ها در کشور در ایام شیوع کرونا قدری افزایش داشته است و خوشبختانه معدل دانشگاه ما نیز با میانگین کشوری، چندان متفاوت نیست. آمار مشروطی‌ها در ترم‌ها و سال‌های مختلف نیز تقریبا مشابه است اما به طور میانگین در هر ترم حدود ۹۰۰ مشروطی داریم.

تحلیل‌هایی در این رابطه وجود دارد و نمی‌توان این آمار مشروطی را صرفا به مجازی شدن دانشگاه‌ها ارتباط داد؛ مسائل مختلف از جمله وضع برخی مقررات نیز در این شرایط دخیل هستند. برداشت شخصی بنده از مجموع مباحث روان‌شناسی مطرح شده در جلسات: فکر می‌کنم که شاید بتوان از یک منظر، دانشجویان را به دو دسته دانشجویان برون‌گرا و درون‌گرا تقسیم کرد.

دانشجویان برون‌گرا با دوستان یا در خوابگاه درس می‌خوانند و در تعامل با دوستانشان، مسائل و تکالیف را حل می‌کنند. به نظر می‌رسد که این دسته از دانشجویان در ایام آموزش مجازی افت تحصیلی داشته باشند. دانشجویان درون‌گرا بیش‌تر روی پای خود می‌ایستند و مسائل را به تنهایی حل می‌کنند و با توجه به این که این امکان را داشته‌اند که بارها و بارها محتوای جلسات درسی را در فضای مجازی مرور کنند، به نظر می‌رسد که این دسته از دانشجویان در ایام آموزش مجازی موفق‌تر بوده‌اند.

در مجموع، آمار مشروطی‌ها تفاوت معناداری با دوران پیش از آموزش مجازی ندارد و معدل دانشگاه در حد نیم نمره افزایش یافته است.

با بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها، چه سرنوشتی در انتظار آموزش مجازی است؟

سیاست عاقلانه وزارت علوم و دانشگاه این است که از ظرفیت و بستر آموزش مجازی همچنان استفاده شود. نظام‌نامه آموزش الکترونیک که توسط وزارت علوم تدوین شده، به دانشگاه‌ها اجازه می‌دهد که بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از دوره‌های تحصیلی خود را با تمهیداتی به حوزه مجازی منتقل کنند. شیوه‌نامه نظام‌نامه آموزش الکترونیک دانشگاه سمنان نیز تهیه شده و باید مراحل تصویب را در شورای دانشگاه طی کند.

با تصویب این شیوه‌نامه، از محاسن ظرفیت‌های فضای مجازی بهره‌گیری و از ضعف‌های آن احتراز می‌شود. نه فقط در ایران، بلکه در جهان این مسأله مطرح است که در آموزش غیرحضوری، آزمون‌ها باید چطور برگزار و میزان یادگیری چگونه سنجیده شود؟ در دوره‌های غیرحضوری پیش از شیوع کرونا، دانشجویان به صورت حضوری در امتحانات شرکت می‌کردند. اکنون نیز می‌توان به همین شکل عمل کرد.

می‌توان آموزش‌های مربوط به نرم‌افزارهای تخصصی دروس را به صورت مجازی ارائه کرد. در قبل از کرونا، این آموزش‌ها در مرکز کامپیوتر و با کمک چندین دستگاه رایانه انجام می‌شد اما اکنون می‌توان این فضای آموزشی را به منازل دانشجویان برد. به این نکته نیز باید اشاره کنم که در دانشگاه سمنان تمامی کلاس‌های مجازی ما به صورت آنلاین برگزار شده است و بنابراین از این فضا می‌توان به خوبی استفاده کرد.

یقینا کیفیت ارائه‌های مجازی در آینده دیگر همچون شرایط گذار بحران کرونا نخواهد بود و اندیشیده‌تر عمل می‌شود و محتواهای مطلوب‌تری در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

نوشته امتحانات امسال، حتما به صورت حضوری برگزار می‌شود اولین بار در پایگاه خبری تحلیلی بی رسانه. پدیدار شد.

Shares: