مرضیه مسعودیان روانشناس و مددکار اجتماعی در گفتگو با خبرنگار مرآت ضمن برشمردن علل گرایش زنان و دختران به مصرف دخانیات، گفت: تغییر سبک زندگی، پذیرش فرد در گروه های دوستانه ای که به مصرف دخانیات عادت دارند، تبلیغات و تأثیر فضای مجازی در تأیید مصرف دخانیات، القای تفکراتی مبنی بر این که مصرف دخانیات نمادی از رشد اجتماعی و روشنفکری است، ژست های فمینیستی و افسردگی را می توان از دلایل گرایش بانوان به مصرف دخانیات ذکر کرد.

این روانشناس با اشاره به آسیب های اجتماعی که زمینه ساز گرایش بانوان به مصرف دخانیات است، اظهارکرد: یکی از علل مهم روی آوردن به مصرف دخانیات در زنانی که تأهل را تجربه کرده اند، وقوع مسئله طلاق در زندگی آنان است که در واقع ابتلا به افسردگی که پس از طلاق گریبان گیر این گروه از زنان می شود؛ که جهت تسکین خود و یا به علت حس خشم و انتقام به سمت مصرف دخانیات و یا حتی مواد مخدر گرایش پیدا کنند.

این مددکار اجتماعی در ادامه افزود: از آنجایی که بانوان و دختران در خصوص مهارت ها و رفتارهای حل مسئله، آموزشی ندیده و توانمند نیستند؛ در برخورد با ناکامی های اجتماعی برای فرار از مشکل به سمت مصرف دخانیات و مواد مخدر روی می آورند و یا با پیشنهاد این مواد از سوی دوستانشان درگیر این مسئله می شوند.

وی ضمن انتقاد از وفور و در دسترس بودن قلیان و مواد دخانی در تفرجگاه ها و کافه ها برای جوانان و حتی نوجوانان، تصریح کرد: متأسفانه در جامعه شاهد مصرف دخانیات توسط نوجوانان و جوانان کم و سن و سال به خصوص دختران هستیم که سهولت تهیه مواد دخانی و قلیان در مکان های تفریحی اجتماعی بر رواج این مسئله کاملا مؤثر بوده است.

مسعودیان با اشاره به آثار مخرب مصرف دخانیات در ابعاد اجتماعی و سلامتی بانوان، ابراز کرد: مصرف دخانیات توسط بانوان باعث می شود تا دید جامعه نسبت به فرد مصرف کننده منفی شده و در نتیجه فرد در انزوا قرار گرفته و به دوستی و ارتباط بیشتر با گروه ها و افرادی که مصرف دخانیات در میان آنان ارزش محسوب می شود؛ متمایل شود.

این روانشناس ادامه داد: از سوی دیگر مصرف دخانیات و مواد مخدر نه تنها بر ظاهر و چهره، لطافت و شادابی بانوان تأثیر منفی خواهد گذاشت، بلکه آثار سویی بر سلامت تنفسی، دهان و دندان و جسمی آنان برجای می گذارد و ضمن این که در مراحلی از زندگی بانوان مانند بارداری و پس از آن، بر جنین و فرزند او نیز اثر مخربی خواهد داشت.

این روانشناس با اشاره به افزایش گرایش به مصرف دخانیات از سوی بانوان در سال های اخیر، بیان کرد: امروزه در هر دو قشر محروم و غنی گرایش به مصرف دخانیات رو به گسترش و البته علل و عوامل گرایش به این مسئله در هر قشر متفاوت است که در قشر محروم و پایین دست جامعه عواملی چون سرخوردگی های اجتماعی و ناکامی ها و در قشر مرفه تشویق و پذیرش از سوی گروه های دوستی و ژست روشنفکری می تواند منجر به مصرف مداوم دخانیات شود.

وی با تأکید بر اهمیت آموزش های مداوم و هدفمند در پیشگیری و کاهش آمار گرایش به دخانیات در مواد مخدر به خصوص در میان زنان و دختران، اظهار کرد: آگاه سازی نسبت به مضرات مصرف دخانیات و مواد مخدر نمی تواند جنبه پیشگیرانه ای در جامعه داشته باشد و چنانچه قصد فرهنگسازی و پیشگیری مؤثر این مسئله داریم باید اقدامات مستمری در جهت برگزاری دوره های آموزشی فراگیر، همگانی و هدفمند در این حوزه داشته باشیم.

مسعودیان با اشاره به اهمیت آموزش مهارت های فردی و قدرت نه گفتن به جوانان و نوجوانان، گفت: در بسیاری از موارد که مصرف دخانیات به جوان و نوجوان پیشنهاد می شود و یا فرد تحت فشار روانی قرار می گیرد؛ چنانچه تحت آموزش های درست و کاربردی قرار گرفته و آموزش در فرد به مهارت تبدیل شده باشد، از موقعیت خطر مصرف دخانیات و مواد مخدر به سلامت بیرون خواهد آمد.

این مددکار اجتماعی با تأکید بر لزوم وجود و تصویب برنامه ها و قوانین پیشگیرانه در جامعه، افزود: از مسئولین امر انتظار می رود آموزش های پیشگیرانه در این حوزه را از مدارس به دانش آموزان شروع کرده و از سوی دیگر با کاهش و تحت پوشش بیمه قرار دادن هزینه های مشاوره، عموم جامعه را به پیشگیری و حل مسئله ترغیب کنند.

انتهای پیام/ز

نوشته کاهش گرایش به مصرف دخانیات با آموزش مهارت رفتار حل مسئله اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: