به گزارش خبرنگار مرآت؛ طلای سبز یا همان زیتون میوه ای سودمند است که علاوه بر تامین سلامت جسم از لحاظ اقتصادی نیز کاشت آن به صرفه و حائز اهمیت است.

این محصول که شکل های گوناگون آن از جمله روغن ، میوه و کنسرو آن قابلیت استفاده دارد، تقریبا در تمام جهان کشت آن رایج است و با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی در ایران کشت آن بسیار ساده و از جنبه های گوناگون مناسب و به صرفه خواهد بود.

با توسعه کشت این محصول می توان نه تنها نیاز جمعیت کشور به روغن خوراکی را در الگوی تغذیه تامین کرد، بلکه فرایندهای تبدیلی این صنعت می تواند موجب شکوفایی صنایع چوبی، دامی، صابون سازی و… کشور شود و صرفه جویی های ارزی و ریالی قابل توجهی به همراه داشته باشد.

در حال حاضر که در شرایط تحریم به سر می بریم و بیش از ۹۰ درصد روغن مورد نیاز کشور از مسیر واردات تامین می شود، توجه به کشت زیتون در استان و تلاش برای رفع موانع و توسعه سطح زیر کشت می تواند گامی موثر برای خود کفایی در تولید روغن و سود اوری اقتصادی برای کشاورزان هم استانی باشد.

در استان سمنان نیز چند سالی است که برنامه‌های ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی توسعه دانه‌های روغنی از جمله کلزا در دستور کار قرار گرفته است که البته نیاز است در این زمینه حمایت‌های بیشتری صورت گیرد تا کشاورزان به کشت این محصولات ترغیب شوند.

توسعه باغات زیتون نیز یکی دیگر از برنامه‌هایی است که در استان سمنان دنبال می‌شود از آن جهت که این گونه مقاوم بوده و با توجه به اقلیم گرم و خشک استان می‌توان سطح زیر کشت آن را افزایش داد.

دغدغه بازار برای زیتون کاران وجود ندارد

مهدی قرائیان مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت با اشاره به توانایی استان در افزایش سطح کشت زیتون گفت: زیتون یک محصول باغی نسبتا جدیدی در استان و از سال ۷۲ کشت آن شروع شده در حالیکه پیش از این هیچ تجربه ای از کشت ان وجود نداشته است.

قرائیان با بیان اینکه استان سمنان ششمین استان زیتون خیز کشور محسوب می شود، افزود: بیشترین میزان تولید زیتون در کشور در استان های زنجان، گیلان، قزوین،فارس و گلستان انجام می گیرد و البته استان سمنان سالانه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار توسعه باغات را دارد.

وی کاشت زییتون را برای کشاورزان یک محصول باغی متمایز و سود آور دانست و بیان کرد: مزیت زیتون به نسبت سایر اقلام کشاورزی در این است که در مورد سایر محصولات به مرز اشباع رسیده ایم و اگر صادرات انجام نگیرد ممکن است فروش ان دچار مشکل شده و با غدار متضرر شود، اما زیتون یک محصولی است که بازار داخلی ان را براحتی جذب کرده و دغدغه ای برای فروش آن وجود ندارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان زیتون را یک گیاه نسبتا مقاومی دانست و ابراز کرد: این گیاه در محدودیت آب و شوری خاک تحمل زیادی دارد و در برابر آفات نیز نسبتا مقاوم است و از سوی دیگر با وجود انکه گفته می شود به سرما حساس است اما در ارقام جدید زیتون در برابر سرمازدگی نیز انطباق خوبی دارند و سریع به مدار تولید برمی گردند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کل سطح زیر کشت زیتون در کشور حدود ۷۵ هزار هکتار است، بیان کرد: سهم استان سمنان حدود ۶ هزار هکتار است و از این مقدار سالیانه ۱۰ هزار تن زیتون تولید می شود.

قرائیان گزاف بودن هزینه های تولید را یکی از مشکلات کشاورزان علی الخصوص زیتون کاران دانست و ابراز کرد: زمین های کشاورزی سطح استان کم بازده هستند و از این رو غنی سازی خاک با کود حیوانی و یا شیمیایی مورد لازم است ، در سال های گذشته قیمت کود شیمیایی بسیار بالا بود اما خوشبختانه با حمایت های دولت جدید قیمت به نصف کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد زیتون تولید شده در استان وارد فضای روغن کشی می شود، اظهار کرد: ۸ واحد فراوری روغن زیتون در استان با ظرفیت ۴ هزار کیلوگرم در ساعت کار می کنند و ۴۰ درصد مابقی زیتون تولید شده در استان برای کنسرواسیون استفاده می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان آفت پسیل را یکی از معضلات کاهش محصول زیتون در استان دانست و ابراز کرد: متاسفانه کاشت زیتون به صورت پراکنده در سطح شهر منجر به ایجاد کانون های آفت پسیل می شود و نیاز است تا شهرداری ها برای مبارزه با آفت پسیل اقدام های جدب تر انجام دهند تا به باغات سرایت نکند.

مصرف سرانه روغن زیتون باید افزایش یابد

غلامرضا شهسواری از زیتون کاران نمونه و عضو انجمن زیتون استان سمنان که در ۷۵ هکتار زیتون کاری را انجام می دهد نیز در گفتگو با خبرنگار مرآت گفت: سالانه حدود ۴۰ تا ۵۰ تن زیتون تولید می کنم و باید برای ترویج فرهنگ مصرف زیتون در جامعه مسئولین اقدامات موثری انجام دهند.

شهسواری با بیان اینکه باید دولت بر روی روغن های وارداتی زیتون نظارت داشته باشد عنوان کرد: هنوز در استان سمنان از تفاله زیتون روغن تولید نشده است.

وی  گرانی کارگر ، سرمازدگی و آفت پسیل را از عمده ترین مشکلات کشاوران دانست و ابراز کرد: متاسفانه آفت پسیل طی دوسال گذشته موجب شده حجم بار ما بسیار کاهش پیدا کند و نیاز است مسئولین در این زمینه اقدام موثری انجام دهند.

این زیتون کار خاطر نشان کرد: باید زیتون های چیده شده تا ۴۸ساعت بعد روغن گیری شود و در غیر این صورت روغن با کیفیت به دست نمی آید و از سوی دیگر می بایست در جعبه های مناسب چیده شوند تا خاصیت آنتی اکسیدانی ان از بین نرود.

عضو انجمن زیتون سمنان ندانستن فواید زیتون و هزینه های سنگین برای تولید آن را از دیگر مشکلات زیتون کاران عنوان کرد و با اشاره به اینکه متوسط مصرف روغن زیتون به صورت سرانه در استان سمنان ۱۷۰گرم است اظهار داشت: این سرانه در دنیا ۲۷ کیلو گرم است.

شهسواری خاطر نشان کرد: تلاش بر این است که در آینده سرانه مصرف روغن زیتون در استان سمنان به ۵۰۰گرم برسد.

دستگاه های روغن کشی به روز نیستند

اسماعیل قباخلو نیز از کسانیکه در فرآوری زیتون و روغن کشی آن فعاایت می کند نیز در ادامه گفتگو با خبرنگار مرآت ابراز کرد: دستگاه های روغن کشی زیتون متاسفانه اکثرا فرسوده هستند و در داخل هیچ اهتمام جدی برای تولید این دستگاهها وجود ندارد و باید وارد شوند و روند واردات نیز به خوبی انجام نمی گیرد و دستگاه ها بروز نیستند.

وی در ادامه افزود: دستگاههای قدیمی هدر رفت روغن در آنها زیاد است و ازسوی دیگر موجب شکستن مولکول های روغن و بی کیفیت شدن آن می شود.

وی ماه‌های آبان و آذر را بهترین زمان برای برداشت محصول زیتون و استحصال روِِغن آن دانست و گفت: روغن زیتون از آنجا که به صورت کاملا طبیعی مصرف می شود ویژگی‌های مربوط به طعم و عطر (ارگانولپتیک) آن نیز بسیار با اهمیت است.

قباخلو ظرفیت دستگاه روغن کشی را ۵ تن در شبانه روز بیان کرد و گفت: وجود روغن های تقلبی زیتون در بازار از جمله مشکلات است و برای تشخیص روغن اصلی زیتون راه های زیادی وجود دارد که باید به آن توجه شود.

بنا به گفته قباخلو برای تشخیص روغن زیتون سالم از تقلبی باید به مزه و طعم ان توجه شود به طوریکه روغن زیتون سالم بایدگلو را بسوزاند، رنگ زرد بسیار زیبا داشته و بو علف که بوی میوه زیتون است را دارا باشد و بوی ماندگی ندهد.

این فعال در زمینه روغن کشی زیتون اظهار داشت:از تفاله های باقیمانده ناشی از روغن کشی زیتون برای کود درختان و گیاهان استفاده می شود.

وی همچنین ابراز کرد: برداشت زیتون باید با شرایط مناسب انجام گیرد و در سبد یا جعبه حمل و نقل ان انجام شود و نباید بیش از ۴۸ ساعت از زمان برداشت تا روغن کشی فاصله ایجاد شود و با افزایش زمان اکسداسیون ایجاد شده و روغن فاسد می شود.

این فعال در زمینه روغن کشی د رمورد شرایط نگهداری روغن زیتون گفت: این روغن باید بین ۱۵ تا ۳۰ درجه نگهداری شود و باید در مکانی باشد که نور نبیند و در ظرف  شفاف نباید باشد و باب این موضوع که روغن زیتون برای سرخ کردن مناسب نیست باید در اذهان عمومی اصلاح شود به دلیل اینکه این روغن در دمای مناسب قابلیت سرخ کردن نیز دارد.

در نهایت باید گفت این طلای سبز در پیچ و خم مشکلات همچنان در حال توسعه است و نیاز به حمایت و توجه  مسئولین دارد تا  بتواند به عنوان یک محصول باغی به خود کفایی رسیده و علاوه بر تامین نیاز داخل زمینه صادرات آن فراهم شود.

انتهای پیام/

نوشته کویر نشینان؛ در تکاپوی رسیدن به قطب زیتون کشور/ محصولی که بازار داخلی راغب آن است اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: