به گزارش مرآت؛ اگر سری به مطب پزشکان متخصص زنان و زایمان بزنیم با یک نگاه سطحی وضعیت افزایش ناباروری در کشور نسبت به سال‌های قبل‌تر را متوجه می‌شویم اما اگر آمار دقیق‌تری بخواهیم آمار نشان می‌دهد بیش از ۵ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد.

البته این آمار ناباروری دلایل متعددی دارد که حدود ۶۰ درصد آن به به دلایلی مانند سبک غلط زندگی اجتماعی، تغذیه نادرست و تأخیر در فرزندآوری مرتبط می‌شود چرا که این مسائل سبب بروز مشکلات کمی و کیفی تخمک، اختلالات لوله‌های فالوپ، مشکلات رحمی و غیره مرتبط می‌شود.

اما با وجود این مشکلات در حوزه باروری، محققان ایرانی بیکار ننشسته‌اند و راه حل‌هایی برای درمان زوجین نابارور ارائه کرده‌اند.

در این زمینه با محمود طاووسی سرپرست دفتر تخصصی علوم پزشکی جهاد دانشگاهی گفت‌وگو کردیم تا بدانیم محققان جهاد دانشگاهی برای حل مسأله ناباروری چه کرده‌اند.

طاووسی با بیان اینکه مسأله «جمعیت»، به عنوان موضوعی راهبردی یکی از مهمترین نقاط قوت کشورها برای رشد و توسعه به حساب می آید، گفت: طبق آخرین آمار بانک جهانی، نرخ باروری در ایران ۱.۸ فرزند و کمتر از نرخ جانشینی ۲.۱ فرزند است که اگر این روند ادامه یابد تا سال ۱۴۳۰ ایران نرخ رشد بالاتر از سطح جایگزینی را تجربه نخواهد شد و به عبارت دیگر پنجره جمعیتی هم بسته خواهد شد و به معنی خطر زودرس سالمندی جمعیت در ایران است.

* ناباروری در میان یک چهارم زوج‌های ایرانی
وی ناباروری را یکی از موانع افزایش جمعیت برشمرد و اظهار داشت: اقدامات درمانی در زمینه ناباروری می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر بحران جمعیت در کشور داشته باشد، در حال حاضر بیش از ۵ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که این میزان تقریبا ۲۵ درصد کل زوج ها را تشکیل می‌دهد و سالانه ۸۸ هزار نفر به این آمار افزوده می‌شود.

طاووسی با ارائه آمار دیگری در زمینه ناباروری در کشور، عنوان کرد: بر اساس برآوردهای تقریبی وضعیت فعلی نرخ شیوع ناباروری در کشور ۱۱ تا ۱۹ درصد است و هر زوج برای درمان ناباروری باید ۳ دوره درمان پیشرفته با احتمال موفقیت ۳۰ تا ۴۰ درصد را انجام دهند.

سرپرست دفتر تخصصی علوم پزشکی جهاد دانشگاهی ادامه داد: در حال حاضر امکانات درمانی برای درمان ناباروری در کشور برای ۳۳ هزار دوره درمانی یعنی برای ۱۰ هزار نفر در سال مناسب است اما در کشور با کمبود متخصص در این زمینه مواجه هستیم، همچنین طبق آمار وزارت بهداشت ۸۸ مرکز ناباروری در کشور وجود دارد که عمده این مراکز خصوصی بوده و به صورت نامتوازن و ناعادلانه در سطح کشور فعالیت دارند.

* یک سوم درمان‌های ناباروری در مراکز جهاد دانشگاهی
وی درباره نقش جهاددانشگاهی در این حوزه گفت: انجام حدود یک سوم درمان‌های ناباروری کشور در مراکز مربوط به این نهاد در چندین استان انجام می شود به طوریکه این فعالیت‌ها در استان تهران( با ۲ مرکز) و در استان‌های خوزستان، قزوین، اصفهان، آذربایجان شرقی، البرز، کرمانشاه، لرستان، مرکزی، قم، اردبیل (هر کدام با یک مرکز) انجام می‌شود و ارائه خدمات بین‌المللی درمان ناباروری در تهران (مراکز ناباروری رویان، ابن سینا)  و مرکز ناباروری اردبیل نیز صورت می‌گیرد.
طاووسی اظهار داشت: تربیت نیروی انسانی متخصص در رشته‌های مرتبط با درمان ناباروری (در حال حاضر فلوشیپ درمان نازایی زنان، فلوشیپ درمان ناباروری مردان ، تربیت متخصص دارای صلاحیت کار در آزمایشگاه جنین شناسی در واحدهای جهادانشگاهی تربیت می شوند) و ترغیب مراکز خصوصی و نهادهای عمومی برای عقد قرارداد با سازمان های بیمه پایه که کمک بسزایی به ترغیب زوجهای نابارور به درمان ناباروری می‌کند نیز از دیگر اقدامات جهاد دانشگاهی در زمینه افزایش باروری در کشور است.
سرپرست دفتر تخصصی علوم پزشکی جهاد دانشگاهی گفت: مشارکت تنگاتنگ با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای تدوین استانداردهای لازم در امر درمان هم از سوی جهاد دانشگاهی انجام می‌شود.
وی همچنین از تدوین ضوابط و مقررات لازم برای سر و سامان دادن به موضوع اهداء جنین و تخمک و کمک فرد سوم در درمان ناباروری خبر داد.

به گفته طاووسی، اقدام به احداث بیمارستان فوق تخصصی زنان در تهران که صرفا در حوزه باروری و ناباروری فعالیت خواهد داشت، یکی دیگر از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه ناباروری است.
برنامه ریزی جهت افزایش کمی و کیفی فعالیت های مراکز و خدمات درمان  ناباروری خود در چارچوب توسعه شبکه درمان ناباروری در کشور است.
سرپرست دفتر تخصصی علوم پزشکی جهاد دانشگاهی ادامه داد: محققان جهاد دانشگاهی تحقیقات میدانی در حوزه جمعیت، خانواده و فرزندآوری انجام دادند که مطالعه ملی بررسی تمایل به فرزندآوری و عوامل موثر بر آن و پیمایش خانواده از آن جمله است؛ ادامه تحقیقات در این راستا بصورت مستقل یا به سفارش نهادهای مرجع نیز از برنامه های این نهاد علمی و فرهنگی در رابطه با بحث مهم جوان سازی جمعیت خواهد بود.

انتهای پیام/

فارس

نوشته کمک‌های جهاد دانشگاهی برای درمان ناباروری/ آرزوی زوجین نابارور واقعی می‌شود اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: