به گزارش مرآت؛ برنامه غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ سال در این استان با حضور سرپرست اداره کل بهزیستی استان سمنان و معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی آغاز شد.

محمود منطقی سرپرست اداره کل بهزیستی استان سمنان با حضور در این آئین ضمن تقدیر و تشکر از زحمات و خدمات ارائه‌شده توسط معاون و کارشناسان معاونت امور توسعه پیشگیری و به‌خصوص کارشناسان طرح غربالگری بینایی اظهار کرد: برنامه غربالگری بینایی کودکان از سال ۱۳۷۵ در سازمان بهزیستی آغاز شده و این طرح هر ساله با همراهی آحاد جامعه به یکی از طرح‌های موفق سازمان در بحث پیشگیری از معلولیت‌ها تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه طبق آمار اخذشده از ثبت احوال استان سمنان، کودکان مشمول این طرح در این استان ۳۲ هزار و ۹۵۸ نفر هستند، افزود: در سال جاری در هر شهرستان تعداد ۴۱ پایگاه دائمی و غیردائمی و سیار در سطح اول و تعداد ۹ اپتومتریست در سطح ۲ و تعداد سه پزشک متخصص چشم برای اجرای برنامه با سازمان بهزیستی همکاری و همراهی می‌کنند.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان سمنان گفت: لازم است عموم جامعه و به‌خصوص خانواده‌های داری فرزند سه تا ۶ سال نسبت به فواید مشارکت در این طرح آگاه باشند؛ چراکه سن سه تا ۶ سال بهترین زمان تشخیص و غربال به‌هنگام و مداخله طلایی برای درمان مشکلات بینایی در کودکان است.

منطقی کاهش عوارض اجتماعی روانی اقتصادی مشکلات ناشی از کم‌بینایی یا نابینایی برای خانواده‌ها و تأمین سلامت جمعیت آینده کشور را از دیگر فواید و ارزش‌های این برنامه دانست و بیان کرد: هر ساله با خرید تجهیزات به‌روز و تحویل به مراکز منتخب و مجری این طرح سعی کرده‌ایم در ارائه خدمات رضایتمندی جامعه هدف این طرح را کسب کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته با وجود شرایط شیوع کرونا، تعداد ۲۰ هزار و ۷۵۵ کودک سه تا ۶ سال در سطح اول در ۳۰ پایگاه در قالب هشت پایگاه دائمی در هشت شهرستان، ۲۰ پایگاه غیردائمی و ۲ واحد سیار در کل استان غربال شدند و در مواردی که امکان استفاده از چارت E نبود ۶ دستگاه اتورفرکتومتر مورد استفاده قرار گرفت.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان سمنان تصریح کرد: از تعداد ۲۰ هزار و ۷۵۵ کودک ۶۷ کودک آمبلیوپ تشخیص داده شدند و ۴۳۴ نفر نیز سایر اختلالات بینایی داشتند و تعداد ۲۴ نفر نیز به سطح سه چشم‌پزشک برای پیگیری و درمان ارجاع شدند.

منطقی اضافه کرد: تعداد ۵۰ کودک نیازمند کمک‌هزینه عینک بودند که مبلغ ۱۹۴ میلیون ریال هزینه پرداخت شد و از بین کودکان یک نفر نیازمند عمل جراحی بود که مبلغ ۲۴۴ میلیون ریال کمک‌هزینه در سال گذشته پرداخت شد.

وی تصریح کرد: پایگاه‌های غربالگری بینایی تحت نظارت اداره کل بهزیستی استان سمنان در سال جاری همچون سنوات قبل پذیرای کودکان و جامعه هدف در بخش غربالگری بینایی است و امید است با همکاری و مشارکت بیش از پیش خانواده‌ها تعداد بیشتری از کودکان این سرزمین از این خدمت بهره‌مند شوند.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان سمنان خاطرنشان کرد: انتظار است خانواده‌های دارای فرزند سه تا ۶ سال با در دست داشتن شناسنامه فرزند در زمان مقرر برای انجام غربالگری فرزندان خود به مراکز و مؤسسات تحت نظارت و مراکز مثبت زندگی پایگاه‌های دائم و غیر دائم مراجعه کنند.

انتهای پیام/

نوشته آغاز غربالگری بینایی حدود ۳۳ هزار کودک ۳ تا ۶ سال اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: