مهدی رجبی، سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بی‌رسانه با اعلام این خبر که تغییر کاربری یک زمین ۲۳ هکتاری در داخل محدوده شهری به منظور اجرای طرح‌های حمایتی مسکن در شهر سمنان در دست مطالعه است اظهار داشت: در کنار این ۲۳ هکتار، یک زمین ۴۷ هکتاری خارج از محدوده نیز وجود دارد و در صورت تصویب تغییر کاربری زمین ۲۳ هکتاری مذکور و استفاده از آن در طرح نهضت ملی مسکن، می‌توان با الحاق این زمین ۴۷ هکتاری به محدوده شهری، از آن در طرح‌های مسکن استفاده کرد.

رجبی با بیان این که یک زمین ۴ هکتاری نیز برای احداث واحدهای مسکونی در اختیار یکی از ارگان‌هاست گفت: آن‌ها در حال تهیه طرح و نقشه و مقدمات احداث ۱۰۸ واحد مسکونی در یک هکتار از این زمین برای پرسنل خود هستند؛ علاوه بر این، یک زمین به مساحت ۳ هزار مترمربع داریم که با توجه به تعداد ثبت‌نامی‌های فرهنگیان محترم، قصد داریم آن را به تعاونی مسکن فرهنگیان واگذار کنیم.

وی با اشاره به تمایل مردم برای شرکت در طرح نهضت ملی مسکن به صورت خودساز گفت: توصیه من به مردم این است که نرخ‌های مربوط به احداث مسکن را در بازار ارزیابی کنند؛ در سمنان بانک‌ها ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان اعطا می‌کنند بنابراین شهروندان مابقی مبالغ را باید از منابع خود تأمین کنند؛ با این حساب اگر این امکان را دارند که ظرف یک تا دو سال، مابقی مبالغ را تأمین کنند در طرح‌های خودساز شرکت کنند و در غیراینصورت توصیه ما این است که در طرح‌های خودساز شرکت نکنند، بلکه در طرح‌های آپارتمانی شرکت کنند.

سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی استان سمنان با اعلام این مطلب که هزینه‌های آسانسور و… در طرح‌های آپارتمانی ۱۰ تا ۱۲ واحدی، بین واحدها سرشکن می‌شود گفت: از این منظر، هزینه‌ها برای مردم کم‌تر از حالتی خواهد بود که خودشان قصد ساختن واحد مسکونی را داشته باشند؛ احداث یک مجتمع سه واحدی، متراژ بیش‌تر و هزینه‌های بیش‌تری دارد که شاید شهروندان از عهده تأمین آن برنیایند.

واحدهای آپارتمانی ۶۵ تا ۹۵ متره هستند

رجبی متراژ واحدهای آپارتمانی را بین ۶۵ تا ۹۵ متر عنوان کرد و گفت: این تفاوت برای آن است که افرادی که از تمکن مالی کم‌تری برخوردار هستند بتوانند از واحدهای کوچک‌تر استفاده کنند؛ افراد طبقه متوسط از متراژ متوسط و افراد دارای تمکن مالی بیش‌تر بتوانند از واحدهای ۹۵ متری استفاده کنند؛ در این فرایند دیگر مردم درگیر ساخت واحدها نمی‌شوند.

وی متراژ قطعات زمین در حالت خودساز را ۱۸۰ تا ۲۰۰ متر اعلام کرد و گفت: اگر سطح اشغال در این قطعات را ۶۰ درصد درنظر بگیریم، مساحت واحدها نسبت به حالت آپارتمانی، بیش‌تر خواهد بود و اگر افراد متمکن نباشند و توانند تأمین مالی انجام دهند، برای دو نفر مشارکت‌کننده دیگر مشکلاتی ایجاد می‌کنند؛ تکرار می‌کنم افرادی باید در این طرح شرکت کنند که حتما می‌توانند ظرف یک تا دو سال آینده، کل آورده موردنیاز را تأمین کنند.

در ایوانکی چند نفر واجد شرایط شرکت در طرح‌های مسکن هستند؟

سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی استان سمنان با بیان این که شهر جدید ایوانکی مستقل است و در حوزه کاری ما نیست گفت: در شهر قدیم ایوانکی ۳۴ نفر در طرح‌های حمایتی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که ۲۱ نفر از این تعداد تا این لحظه واجد شرایط شناخته شده‌اند؛ ۱۷ نفر تشکیل پرونده داده‌اند و یک‌نفر افتتاح حساب انجام داده و واریز وجه نیز نداشته‌ایم.

نوشته اگر از تمکن مالی برخوردار نیستید، حالت خودساز را انتخاب نکنید اولین بار در پایگاه خبری تحلیلی بی رسانه. پدیدار شد.

Shares: