به گزارش بی‌رسانه، در ادامه سلسله‌بخش‌های گفتگو با سرهنگ موسی بزرگی، رئیس پلیس راهور استان سمنان، این‌بار بخش چهارم این گفتگو پیش روی شماست. بی‌مقدمه شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کنیم:

بی‌رسانه: آمار مصدومین تصادفات طی سال‌های گذشته کاهشی بوده یا افزایشی؟

آمار مصدومین تصادفات، در سال ۱۳۹۷ نسبت به ۱۳۹۶، ۱۴ درصد افزایش داشته است؛ در سال ۹۸، این ۱۴ درصد را کاهش دادیم و به آمار سابق بازگشتیم. این آمار در سال ۹۹، نسبت به سال ۹۸، ۱۹ درصد کاهش داشته و بنابراین این آمار برای دو سال پیاپی، کاهشی بوده است. علت این کاهش‌ها برخی اقدامات نظیر هوشمندسازی بوده است. ما در استان سمنان، دوربین فعالی نداشتیم.

بی‌رسانه: در حال حاضر چند دوربین نظارتی و ثبت تخلف در شهرهای استان فعال هستند؟

با پیگیری‌هایی که داشتیم در شهرستان شاهرود، ۲۲ دوربین ثبت تخلف و ۴۱ دوربین نظارتی فعال شد. ما در شهرستان دامغان ۳۵ دوربین نظارتی و چند دوربین ثبت تخلف را فعال کردیم. در شهر سمنان هم شمار دوربین‌های نظارتی به ۴۲ یا ۴۳ مورد رسیده است. در سمنان حدودا ۱۳ یا ۱۴ دوربین ثبت تخلف در حال نصب است. در هریک از شهرستان‌های مهدی‌شهر و گرمسار نیز به ترتیب ۶ و ۸ دوربین نظارتی فعال شده است.

بی‌رسانه: فعال شدن این دوربین‌ها در کاهش تصادفات تأثیرگذار بوده است؟

این هوشمندسازی در کاهش تصادفات، تأثیرگذار بوده و هست. ما پیگیر هستیم که این روند ادامه پیدا کند. از طرفی در حوزه ایمن‌سازی پل‌های عابر پیاده اهتمام کرده‌ایم. پیش‌تر فضای پایین پل‌های عابر در استان، حفاظ نداشت؛ اما در حال حاضر فضای پایین بیش از ۹۰ درصد از پل‌های عابر در استان، نرده‌گذاری شده به گونه‌ای که عابر ناگزیر است از روی پل تردد کند.

بی‌رسانه: برای گذرگاه‌های عابر پیاده نیز اقدام ویژه‌ای صورت گرفته است؟

ما در شهر سمنان به طور پایلوت، گذرگاه‌های عابر پیاده را مشخص و این گذرگاه‌ها را در بلوارها هم‌سطح‌سازی کرده‌ایم. این کار در سایر شهرها نیز به تدریج انجام خواهد شد. ما با گذاشتن موانع U شکل در پیاده‌رو، امکان تردد را از خودروها و موتورسیکلت‌ها سلب کردیم. این اقدامات در حوزه ایمن‌سازی، در کاهش تصادفات، نقش بسزایی داشته است. لازم به ذکر است که دو قشر تأثیرگذار در افزایش آمار تصادفات درون‌شهری به ترتیب موتورسواران و عابران پیاده هستند.

بی‌رسانه: در سال گذشته چند درصد از تصادفات درون‌شهری مربوط به موتورسیکلت‌ها بوده است؟

 در سال ۱۴۰۰، موتورسواران ۳۵ درصد از تصادفات فوتی و جرحی و عابران پیاده ۱۹ درصد از کل تصادفات را به خود اختصاص می‌دهند. بیش‌ترین علت تصادفات درون‌شهری نیز عدم توجه به جلو و عدم رعایت حق تقدم بوده است.

بی‌رسانه: خودروها در استان سمنان در ایام اعمال محدودیت‌های کرونایی، به دلیل ترددهای غیرمجاز مجموعا چقدر جریمه شدند؟

جریمه‌های مربوط به ایام اعمال محدودیت‌های کرونایی اعم از محدودیت تردد شبانه از سال ۱۳۹۹، حدود ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است.

بی‌رسانه: ترددها در شهرهای استان نسبت به گذشته افزایش معناداری داشته‌اند؟

شهرهای ما قطعا نسبت به سنوات کرونایی، پرترافیک‌تر شده‌اند. وضعیت تقریبا به شرایط عادی بازگشته و ۹۰ درصد مردم شرایط عادی دارند؛ سفر می‌روند، کارهای روزمره خود را انجام می‌دهند و در راهپیمایی شرکت می‌کنند. امسال ترافیک شهرهای ما به طور طبیعی مضاعف شده است. در سنوات گذشته، مدارس اغلب به صورت مجازی فعالیت می‌کردند.

پس از تعطیلات نوروز مقرر شد که کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شود و در انتهای سال تحصیلی مدارس حضوری شد و به همین سبب قدری ناهمانگی ترافیکی را به سبب عدم فعالیت برخی از سرویس‌های مدارس، شاهد بودیم. در روزهای نخست بازگشایی مدارس، یعنی از حدود چهاردهم فروردین‌ماه، واقعا ترافیک سنگینی را در شهرهای استان به ویژه شهرهای هدف، یعنی چهار شهر سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار شاهد بودیم.

خوشبختانه این مشکل در حال حاضر حل شده است و ان‌شاءالله در سال تحصیلی جدید، این دست مشکلات قطعا حل خواهد شد. در حال حاضر مراسمات مختلفی هم در سطح استان برگزار می‌شود و مشکل خاصی نیست.

نوشته ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان؛ مجموع جریمه‌های مرتبط با محدودیت‌های کرونایی اولین بار در پایگاه خبری تحلیلی بی رسانه. پدیدار شد.

Shares: