به گزارش بی‌رسانه، به تازگی فرصتی دست داد تا در گفتگو با دکتر مهدی نوروزی، مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان به برخی از مسائل این حوزه همچون تصادفات و حوادث کار بپردازیم. بی‌مقدمه شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کنیم:

بی‌رسانه: در استان سمنان طی سال ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ مجموعا چند زن و مرد در تصادفات مجروح شدند؟

در سال ۱۴۰۰، یکهزار و ۵۳۲ زن و ۳ هزار و ۲۴۵ مرد، یعنی مجموعا ۴ هزار و ۷۷۷ نفر در تصادفات استان مجروح شدند. با توجه به برداشته شده محدودیت‌های سفر و طبعا افزایش آمار مسافرت‌ها، در نوروز امسال شاهد افزایش آمار تصادفات بودیم . در فروردین ۱۴۰۱، ۱۹۳ زن و ۲۸۱ مرد، یعنی مجموعا ۴۷۴ نفر در تصادفات رخ‌داده در استان، مجروح شده‌اند.

بی‌رسانه: آمار فوتی‌های تصادفات در سال ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ در تصادفات درون‌شهری و برون‌شهری چند مورد بوده است؟

در سال ۱۴۰۰، ۳۲ نفر در تصادفات درون‌شهری و ۲۳۷ نفر در تصادفات برون‌شهری جان خود را از دست داده‌اند. در مجموع جان‌باختگان تصادفات برون‌شهری، ۲۲۶ مورد مربوط به حوادث جاده ای و ۱۱ مورد مربوط به جاده‌های روستایی بوده است. در فروردین امسال، ۳ مورد تصادف درون‌شهری و ۲۴ مورد تصادف برون‌شهری منجر به فوت داشتیم.

بی‌رسانه: در سال ۱۴۰۰ چند نفر بر اثر حوادث کار جان خود را از دست داده یا مجروح شده‌اند؟

در این سال، ۲۹ زن و ۳۳۵ مرد یعنی مجموعا ۳۶۴ نفر در جریان حوادث کار، مجروح شده‌اند. آمار مجروحیت بر اثر حوادث کار در فروردین ۱۴۰۱، ۲۱ مورد در مردان است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ۲۴ درصد افزایش داشته است. فوتی‌های حوادث کار در کل سال ۱۴۰۰، ۲۶ نفر شامل یک زن و ۲۵ مرد بوده است. در فروردین امسال، ۲ مورد حادثه کار منجر به فوت مردان داشتیم.

بی‌رسانه: به کارگران و کارفرمایان برای کاهش حوادث کار چه توصیه‌هایی دارید؟

استان سمنان، یک استان صنعتی است و کارگاه‌های رسمی و غیررسمی بسیاری در این استان وجود دارد. پیش از آن که فردی در محیط‌های کار بکارگیری شود، باید توانمندی او سنجیده شود و از هرکس حسب توان او کار طلب کنند. فردی که دیسک کمر دارد، نمی‌تواند در یک کارخانه کار سنگین انجام دهد. تمامی کارگران باید پیش از آغازبکار، توسط متخصص طب کار، معاینه شوند و همه آن‌ها باید طبق قانون در مراکز طب کار پرونده داشته باشند.

در بکارگیری افرادی که بیماری‌های قلبی عروقی ؛ عضلانی و اسکلتی و اعصاب و روان دارند حتما باید نظر متخصص ذیصلاح اخذ شود. فقدان پرونده سلامت کارگران، سبب می‌شود که حق کارفرما هم ضایع شود چراکه در صورت بروز حوادث و فقدان پرونده، فرض بر سالم بودن فرد پیش از حادثه می‌باشد. نکته دیگر رعایت ایمنی است. بسیاری از کسانی که دچار حادثه می‌شوند، تصور نمی‌کردند که چنین اتفاقاتی برایشان رخ دهد.

دستگاه‌هایی که برخی از کارگران با آن کار می‌کنند، بعضا بسیار خطرناک است و یک لحظه غفلت، حوادث بسیار وحشتناک و ناراحت‌کننده‌ای خلق می‌کند. افراد نباید گمان کنند که برق آن‌ها را نمی‌گیرد! نباید اگر گرسنه، تشنه یا خواب‌آلوده ویا عصبانی  هستند، پای دستگاه‌ها بایستند. اگر فرد یک روز به دلیل بیماری، غیبت کند بهتر از حضور در محل کار و یک عمر پشیمانی است.

بی‌رسانه: در حال حاضر چند پزشک با مجموعه پزشکی قانونی استان همکاری می‌کنند؟

پزشکی قانونی  در غالب شهرهای اصلی اعم از گرمسار، سمنان، مهدی‌شهر، دامغان، شاهرود و میامی پزشک دارد. در میامی و مهدی‌شهر، پزشکان به صورت قراردادی و معاضدتی با ما همکاری می‌کنند.  تا پارسال مجموعا ۸ پزشک رسمی داشتیم. امسال علاوه بر یک پزشک در دامغان، یک پزشک طرحی هم به مجموعه اضافه شد. ۳ پزشک دیگر هم به صورت معاضدتی در گرمسار، مهدی‌شهر و میامی با ما همکاری می‌کنند.

بنابراین مجموعا ۱۳ پزشک در سطح استان داریم که از این تعداد، ۸ نفر نیروی رسمی، ۲ نفر نیروی طرحیِ مأمور از دانشگاه و ۳ نفر معاضدتی هستند. امسال برای جذب پزشک در سمنان، دامغان، شاهرود و گرمسار آزمون استخدامی خواهیم داشت.

بی‌رسانه: مجموعه پزشکی قانونی در استان سالانه چقدر کمبود اعتبارات دارد؟

اعتبارات ما در سال جاری رشد مناسبی  داشته است اما از آن‌جا که رشد هزینه‌های ما بیش از رشد اعتبارات است، کمبودها همچنان وجود دارد. هزینه‌های بیشتر شامل مواد مصرفی آزمایشگاهی است، که ابزار کار ما هستند، بعبارتی بدون این مواد، بهترین دستگاه‌ها هم بی‌فایده‌اند.

نوشته در سال گذشته چند نفر در استان بر اثر حوادث کار جان باختند؟ اولین بار در پایگاه خبری تحلیلی بی رسانه. پدیدار شد.

Shares: