میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر در ایران بهانه‌ای است برای گرامیداشت مقام دختر و آشنایی آنان با نحوه صحیح زندگی با بهره‌گیری از فرهنگ ایرانی و اسلامی است. به مناسبت فرارسیدن روز دختر خبرگزاری مرآت میزبان دو تن از دختران ورزشکار و موفق استان سمنان بود.

در میزگردی که به این مناسبت برگزار شد غزاله احمدیان و الینا صفاجو ضمن بیان این که دختران برای رسیدن به اهداف خود باید با خودباوری و تلاش مسیر رسیدن به موفقیت را هموار کنند، بر لزوم توجه مسئولین ورزشی استان به ورزش های قهرمانی تأکید کردند.

 

دید مثبت جامعه نسبت به شرکت بانوان و دختران در ورزش های رزمی

الینا صفاجو ورزشکار در رشته کاراته ۱۶ ساله و دارنده مقام سوم کشوری در رده سنی جوانان از استان سمنان استان ضمن معرفی خود بیان کرد: از ۵ سالگی ورزش کاراته را دنبال می کنم و ۱۰ سال است که به شکل تخصصی در این رشته ورزشی در حال تمرین و فعالیت هستم.

این ورزشکار افزود: در کودکی به صورت تفریحی وارد رشته کاراته شدم اما پس از مدتی با ایجاد علاقمندی به این رشته ورزشی به صورت تخصصی به ورزش قهرمانی در کاراته پرداختم. تاکنون مقام اول و سوم استعدادهای برتر نونهالان و رنکینگ یک نونهالان همچنین سه دوره مدال طلای مسابقات کاراته وان را کسب کرده ام، به عنوان نفر دوم تیم ملی شدم. در حال حاضر مقام سوم کارته وان کشور در رده جوانان را دارا هستم.

وی با اشاره به وجود دید مثبت نسبت به شرکت دختران در ورزش های رزمی اظهار کرد: در حال حاضر در کشورمان و جامعه پذیرش خوبی نسبت به حضور بانوان و دختران در رشته های ورزشی مانند کاراته و تکواندو وجود دارد.

 

دختران فرصت دیده شدن استعدادهایشان را از خود نگیرند

صفاجو با اشاره به تأثیرات مثبت ورزش در روحیه و جسم افراد عنوان کرد: حضورم و فعالیتم در رشته کاراته باعث شد تا روحیه مقاوم تر و مستقل تری نسبت به قبل داشته باشم.

این ورزشکار سمنانی با اشاره به لزوم خودباوری به دختران توصیه کرد: ضمن تعریف هدف در زندگی خود برای رسیدن به آن هدف در زندگی تلاش کنند و فرصت دیده شدن را خود نگیرند. از طرفی نیاز است تا جامعه نیز دختران باور کند و صرف دختر بودنشان آن ها را ضعیف نشمارد. جامعه باید فرصت دیده شدن استعدادها را برای دختران فراهم کند.

وی در ادامه گفت: فضای مجازی همیشه هست و می توان هر زمان خواستیم به سراغش برویم؛ بهتر است زمانمان را صرف امور ارزشمند کنیم و از آن به شکل بهینه استفاده کنیم.

 

عدم وجود زیر ساخت مناسب برای ورزش کاراته در استان سمنان

صفاجو ضمن انتقاد از کمبود زیر ساخت های لازم ورزش قهرمانی در سمنان ابراز داشت: عدم وجود سالن ورزشی و مکان تمرین ثابت در سمنان یکی از معضلات ما در ورزش کاراته در سمنان است.

این ورزشکار با اشاره به چالش های ایجاد تعادل میان پرداختن به ورزش قهرمانی و تحصیل اظهار کرد: ایجاد  هماهنگی و تعادل میان پرداختن به ورزش قهرمانی و تحصیل سخت است اما همیشه سعی کرده ام ورزش کردن و حضور در اردو های تیم ملی آسیبی به تحصیلم وارد نکند و در حال حاضر وضعیت خوبی در فراگیری دروس مدرسه دارم.

وی با بیان پشتیبانی و تشویق خانواده جهت پیشرفت در ورزش کاراته خاطر نشان کرد: پدر و مادرم همواره حامی من در پرداختن به ورزش کاراته بوده اند.

 

سمنان؛ استانی با رویکرد فرهنگی و هنری

صفاجو ضمن انتقاد از ورزشی نبودن استان سمنان عنوان کرد: علیرغم وجود قهرمانان متعدد در استان و ظرفیت خوب قهرمان پروری، در سمنان بیشتر به مسائل فرهنگی و هنری پرداخته می شود و آن طور که باید به مسئه ورزش به خصوص ورزش قهرمانی توجه نمی شود.

این ورزشکار جوان سمنانی ضمن درخواست حمایت مسئولین ورزشی استان از ورزش قهرمانی گفت: این ورزش نیاز به پرداخت هزینه های زیادی دارد و در صورتی که حامیت مالی وجود داشته باشد؛ دغدغه و انگیزه ورزشکار به جای تأمین هزینه ها صرفاً متوجه تمرینات و مسابقات خواهد شد.

وی در ادامه به لزوم ایجاد زیر ساخت های لازم و مناسب برای بانوان و دختران در استان اشاره کرد و افزود: ایجاد فضاهای و تفرج گاه های مختص بانوان و دختران از مواردی است که جای خالی آن در سمنان بسیار دیده می شود. وجود چنین فضاهایی در ایجاد روحیه و نشاط برای زنان و دختران بسیار خوب است.

 

  پناهنده شدن ورزشکاران راه حل گذر از سختی های موجود نیست

غزاله احمدیان چاشمی وزنه بردار دعوت شده به تیم ملی وزنه برداری دختران از استان سمنان استان ضمن معرفی خود اظهار کرد: حدود ۴ سال است که به شکل حرفه ای ورزش وزنه برداری را دنبال می کنم. دارنده مقام اول در استان و همچنین مقام سوم کشوری هستم. ضمناً به تازگی به اردوی تیم ملی وزنه برداری دعوت شده ام.

این وزنه بردار جوان ضمن ابراز تأسف از پناهندگی اخیر دو ورزشکار تیم ملی وزنه برداری زنان، عنوان کرد: شرایط نسبتاً سختی برای زنان و دختران وزنه برادارن در ایران وجود دارد اما ترک کشور و پناهنده شدن به یک کشور دیگر راه حل درستی برای گذر از سختی های موجود نیست. اینکه ورزشکاری با استفاده از ظرفیت تیم ملی برای شرکت در مسابقات بین المللی وارد کشور دیگری شود و سپس ناگهان خبر پناهندگی فرد در جهان بپیچد؛ حرکت ناجوانمردانه ای است.

وی افزود: اگر جمالی و جهانفکریان می ماندند و کمی بیشتر سختی را تحمل می کردند؛ می توانستند چندین وزنه بردار موفق پرورش دهند و برای کشور مفید واقع شوند.

 

حال ورزش وزنه برداری بانوان مساعد نیست

احمدیان چاشمی با اشاره به عدم برگزار مسابقات وزنه برداری در سه سال اخیر ابراز کرد: زمان در حال گذران است و سن طلایی دوران ورزشی ما در حال گذار است؛ همه ما نگران شرایط و سرنوشتمان هستیم و لازم است مسئولین دست اندرکار در این حوزه و فدراسیون وزنه برداری اقدامات مناسبی در جهت اصلاح رویه موجود انجام دهند.

این وزنه بردار ضمن تشریح روند علاقمند شدن خود به وزنه برداری با دیدن مسابقات وزنه برداری  سال ۲۰۱۶ و  قهرمانی ایران در آن مسابقات، خاطر نشان کرد: چند ماه پس از آن در مدرسه و از طریق موفقیت در آزمون استعداد یابی به ورزش وزنه برداری روی آوردم.

وی با اشاره به پشتیبانی های خوب خانواده جهت پیشرفت در ورزش وزنه برداری اذعان کرد: خانواده ام تأثیر زیادی در آشنایی بیشتر من با این رشته ورزشی و شناخت شیوه تمرینات در قدم اول داشتند.

 

نگاه جامعه باید نسبت به وزنه برداری بانوان تغییر کند

احمدیان چاشمی با انتقاد از نوع نگاه جامعه به وزنه برداری زنان و دختران تصریح کرد: در شروع کار تنها مشوقانم پدر، مادر و خواهرم بودند. علیرغم اینکه اکثر دختران و خانم های وزنه بردار با تأیید، مشورت و تحت نظارت پزشکان به این ورزش می پردازند اما گاهی انقدر حجم نگاه منفی و دیدگاه های منتقد جامعه برای خانم های وزنه بردار فشار روانی ایجاد می کند که کلافه می شویم و لازم است در این خصوص فرهنگ سازی شود.

 

محدودیت شیرین

این دختر ورزشکار با اشاره به وجود بعضی محدودیت ها در جامعه برای یک دختر ادامه داد: البته گاهی یک سری از محدودیت ها در کنار خود مصونیت و امنیت هم دارند و وجود همین مصونیت است که وجود محدودیت را نیز قابل پذیرش و شیرین می کند؛ مانند حجاب.

وی ضمن توصیه به دختران علاقمند به رشته ورزشی وزنه برداری تأکید کرد: برای ورود به دنیای وزنه برداری انتخابی آگاهانه و تصمیمی راسخ لازم است و اگر چنین نباشد؛ در همان بدو امر اطرافیان فرد را از از ورود به این رشته پشیمان خواهند کرد.

احمدیان چاشمی با اشاره به لزوم خود باوری در دختران گفت: برای رسیدن به موفقیت در کنار تلاش و پشتکار نیاز است تا دختران خودشان را باور کنند وگرنه سختی ها و محدودیت ها او را از رسیدن به هدف خود باز خواهد داشت.

 

ورزش زندگی را هدفمند می کند

این وزنه بردار با تأکید بر اثر مثبت ورزش در زندگی بیان کرد: ورزش در سلامتی جسمی و روحی بسیار اثر مثبتی دارد و باعث می شود تا انگیزه انسان برای زندگی بیش از پیش شود با انجام ورزش به خصوص ورزش های قهرمانی ناخودآگاه سایر امور زندگی فرد هم برنامه ریزی می شود و با هدفی مشخصی می توان به ادامه زندگی پرداخت.

وی با اشاره به چالش های ایجاد تعادل میان پرداختن به ورزش قهرمانی و تحصیل اظهار کرد: در ابتدا رشته ام علوم انسانی بود و با توجه به حجم حفظیات در این رشته ایجاد هماهنگی میان درس و ورزش برایم کمی مشکل بود اما پس از تغییر رشته و انتخاب تربیت بدنی ضمن سهولت در ایجاد تعادل میان این دو، از مطالب درسی تربیت بدنی در تمرینات وزنه برداری و سبک زندگی ام در ورزش قهرمانی که دنبال می کنم؛ استفاده می کنم.

 

هزینه بالای ورزش های قهرمانی

احمدیان چاشمی با انتقاد از هزینه های بالای وزنه برداری و عدم وجود حامیان مالی برای ورزشکاران این رشته در استان عنوان کرد: هزینه های مکمل های مصرفی و وسایل ورزشی مورد نیاز جهت تمرینات در این رشته بالا است.

این ورزشکار با بیان لزوم فرهنگ سازی و حمایت بیشتر مسئولین ورزشی از وزنه برداری بانوان در کشور و به خصوص استان سمنان ابراز داشت: متأسفانه در حال حاضر در سطح استان با کمبودهای بسیاری در این رشته ورزشی مواجه هستیم و جهت مرتفع کردن این کاستی ها نیازمند نگاه و دلسوزی بیشتر مسئولین هستیم.

 

دوست دارم پس از حرفه ای شدن از دختران وزنه بردار حمایت کنم

وی در ادامه بیان کرد: لزوم حمایت از ورزش های قهرمانی در استان سمنان کاملاً حس می شود و چنانچه در استان حمایت و ظرفیت لازم به وجود بیاید؛ دوست دارم پس از حرفه ای شدن و حضورم در تیم ملی، به آموزش و حمایت از دختران وزنه بردار استان بپردازم.

 

لزوم وجود فضاهای مختص دختران و بانوان در سمنان

احمدیان چاشمی با اشاره به نبود فضاهای مختص و مورد نیاز دختران جوان و بانوان تصریح کرد: در استان سمنان فضاهای مانند کافه های دخترانه و فضاهای تفریحی مختص بانوان یا وجود ندارد و بسیار محدود است. قطعاً وجود چنین فضاهایی تأثیر مثبتی در روحیه و شادابی خانم ها و دختران دارد.

 

انتهاپیام/ز

نوشته دختران فرصت دیده شدن استعدادهایشان را از خود نگیرند/ ورزش زندگی را هدفمند می کند اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: