[ad_1]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت؛ در کتب و روایات دین مبین اسلام از ماه رمضان به‌عنوان ماه خدا و  ماه مهمانى امت رسول خاتم (ص) یاد و اذعان شده است که پروردگار عالم در اوج بزرگواری و شفقت و مهربانى از بندگان خود در این ضیافت به پذیرایى مى‏‌پردازد.

رسول مکرم اسلام (ص) مى‏‌فرماید: «ماه رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان، ماه امت من است، هر کس همه این ماه را روزه بدارد بر خدا واجب است که همه گناهانش را ببخشاید، بقیه عمرش را ضمانت کند و وی را از تشنگى و عطش دردناک روز قیامت در امان نگاه دارد».

ماه رمضان، در بین مسلمین اعزاز و حرمت به‌خصوصی داشته و به‌عبارت‌دیگر این ماه، ماه سیروسلوک روحى آنان است.

مؤمنان با زمینه‏‌سازى و آماده‌کردن مقدمه‌های معنوى در ایام رجب و شعبان خود را براى واردشدن به این ضیافت مهم و مبارک الهی مهیا مى‏کنند و با فرارسیدن ماه مبارک رمضان با شور و نشاط برگرفته از عبودیت حضرت حق، اطعام محرومان و ایتام، دادن افطارى، تهجد، تلاوت قرآن و روزه‏‌دارى روح و جان خود را در زلال چشمه فیض پروردگار عالمیان شستشو می‌دهند.

به دلیل نزول قرآن کریم در ماه مبارک رمضان، این ماه دارای ویژگى‏‌هاى منحصرى است که آن را از سایر ماه‏‌هاى سال‏‌ قمرى برجسته‌تر می‌کند. قرآن کریم مى‏‌فرماید: «ماه رمضان ماهى است که قرآن براى هدایت انسان‏‌ها در آن نازل شده است».
پیامبر گرامى اسلام (ص) نیز درباره این ماه مى‏‌فرماید: «اى مردم! ماه خدا بابرکت و رحمت و مغفرت به شما روى آورد، ماهى که نزد خدا از همه ماه‌‏ها برتر و روزهایش بر همه روزها و شب‏هایش بر همه شب‏ها و ساعاتش بر همه ساعات برتر است، ماهى است که شما در آن به میهمانى خدا دعوت شده و مورد لطف او قرار گرفته‏اید، نفس‏هاى شما در آن تسبیح و خوابتان در آن عبادت، عملتان در آن مقبول و دعایتان در آن مستجاب است… بهترین ساعاتى است که خداوند به بندگانش نظر رحمت مى‏کند».

از دیگر ویژگی‌های مهم ماه رمضان نزول تمام کتب بزرگ آسمانى مانند قرآن کریم، تورات، انجیل، زبور، صحف در این ماه است. حضرت امام صادق (ع) مى‏‌فرماید: «کل قرآن کریم در ماه رمضان به بیت‌المعمور نازل شد، سپس در مدت ۲۰ سال بر پیامبر اکرم (ص) و صحف ابراهیم در شب اول ماه رمضان و تورات در روز ششم ماه رمضان، انجیل در روز سیزدهم ماه رمضان و زبور در روز هیجدهم ماه رمضان نازل شد».

آدمی در وجود خود علاوه بر بُعد مادى و جسمى، داراى ابعاد معنوى و روحى نیز هست و هر یک از این ابعاد به‌منظور نیل به کمال مطلوب خود، برنامه‏‌ای خاص خود را نیازمند است. یکى از این برنامه‏ها براى تقویت و رشد جنبه‌های معنوى، تمرین تقوا و پرهیزگارى است. یعنى چنانچه آدمی قصد داشته باشد خود را در زمینه معنوى رشد و پرورش دهد و به سرمنزل مقصود برسد؛ باید هواى نفس خود را مهار کرده و موانع رشد مانند سرگرم‌شدن در لذت‏ها و شهوات جسمى را یکى پس از دیگرى از سر راه خود بردارد. یکى از اعمالى که در این راستا مؤثر و مفید است روزه‏دارى است، قرآن کریم مى‌‏فرماید: «… اى افرادى که ایمان آورده‏اید! روزه بر شما نوشته شد، همان گونه که بر پیشینیان از شما نوشته شده، تا پرهیزگار شوید».

در ماه رمضان خداوند متعال توفیق روزه‏دارى را به بندگانش داده است؛ «پس هر که ماه [رمضان‏] را درک کرد، باید روزه بگیرد».

گفتنی است؛ شب قدر از شب‏‌هایى که بنا بر آیات و روایات برتر از هزار ماه بوده و فرشتگان الهی در این شب به اذن و فرمان پروردگار فرود آمده و تمامی مقدرات بندگان در طول یک سال را مشخص مى‏‌کنند. وجود چنین شبی در ماه مبارک رمضان نعمت و موهبتى باارزش برای امت اسلامی بوده و مقدرات یک سال انسان‏‌ها همچون حیات، مرگ، رزق و… براساس شایستگی‌ها و زمینه‌های وجودی افراد تعیین مى‌‏شود. آدمی در چنین شبى با تفکر و تدبر در امر خود مى‏‌تواند به خویشتن بازگشته و کارنامه یک ساله خود را مورد ارزیابی قرار دهد و با مهیا کردن زمینه وجودی مناسب، بهترین سرنوشت را براى خویش رقم بزند.
حضرت امام صادق(ع) مى‌‏فرماید: «تقدیر مقدرات در شب نوزدهم و تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضاء آن در شب بیست و سوم است.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین مهدوی‌نژاد

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: