[ad_1]

به گزارش قومس؛ ماه مبارک رمضان با فضیلت‌ترین ماه‌ سال، ماهی است که مهم‌ترین شب سال یعنی شب قدر در این ماه قرار دارد تا مقدرات یک سالۀ تمام انسان‌ها در آن رقم بخورد.

خداوند در این ماه، در‌های رحمت، مغفرت و برکت خود را برای بندگانش بیش از پیش می‌گشاید.

پیامبر اکرم (ص) در عظمت و حرمت این ماه فرمود: ولا یکونن شهر رمضان عندکم کفیره من الشهور فان له عندالله حرمه و فضلاً علی سایر الشهور؛ نباید در نظر شما، ماه رمضان و دیگر ماه‌ها یکسان باشد، چون این ماه نزد خداوند حرمت و فضیلت والاتری نسبت به دیگر ماه‌ها دارد.

عمده آدابی که دربارۀ شب اول ماه مبارک رمضان بر شمرده‌اند؛ توبه، دعا و استغفار به درگاه خداوند و خاص کردن اعمال و نیات برای اوست.

 

و اما در کتب ادعیه دربارۀ اعمال شب اول آمده است:

۱. وقتی هلال ماه رمضان را دید، دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه و دعای امام صادق علیه‌السلام را بخواند؛ آن حضرت هنگامی که هلال ماه رمضان را می‌دید، به آن توجه می‌کرد و بعد رو به قبله می‌ایستاد و دست خود را برای دعا سوی خدا بلند می‌کرد و خطاب به هلال ماه می‌فرمود: رَبّی وَرَبُّک اللّهُ رَبُّ الْعالَمینَ اَللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَیْنَا بِالْأَمْنِ وَ اَلْإِیمَانِ وَ اَلسَّلاَمَهِ وَ اَلْإِسْلاَمِ وَ اَلْمُسَارَعَهِ إِلَى مَا تُحِبُّ وَ تَرْضَى اَللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی شَهْرِنَا هَذَا وَ اُرْزُقْنَا خَیْرَهُ وَ عَوْنَهُ وَ اِصْرِفْ عَنَّا ضُرَّهُ وَ شَرَّهُ وَ بَلاَءَهُ وَ فِتْنَتَهُ؛ یعنی‌ای ماه، پروردگار من و تو، خدا پروردگار جهانیان است. خدایا ماه را بر ما نو کن به ایمنی و ایمان و تندرستی و اسلام و شتافتن به‌سوی آنچه دوست داری و خشنود می‌شوی. خدایا در این ماه به ما برکت بخش و خیر و کمکش را روزی ما کن و زیان و گزند و بلا و فتنه‌اش را از ما بگردان.
۲ ـ زیارت امام حسین علیه‌السلام تا گناهانش ریخته و ثواب حاجیان و اهل‌عمره آن سال را دریابد.

۳ ـ خواندن دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه

۴. غسل کردن

دربارۀ آداب و اعمال روز

اول غسل کردن، صدقه دادن، دو رکعت نماز در رکعت اوّل حمد و اِنّا فَتَحْنا و در رکعت دوّم حَمْد و هر سوره که بخواهد،  بعد از طلوع فجر این دعای دیگر از امام صادق علیه‌السلام هنگام ورود به ماه رمضان را بخواند: «اَللّهُمَّ قَدْ حَضَرَ شَهْرُ رَمَضانَ وَ قَدِ افْتَرَضْتَ عَلَینا صِیامَهُ وَاَنْزَلْتَ فیهِ الْقُرآنَ هُدی لِلنّاسِ وَبَیناتٍ مِنَ الْهُدی وَالْفُرْقانِ اَللّهُمَّ اَعِنّا عَلی صِیامِهِ وَتَقَبَّلْهُ مِنّا وَتَسَلَّمْهُ مِنّا وَسَلِّمْهُ لَنا فی یسْرٍ مِنَک وَعافِیهٍ اِنَّک عَلی کلِّ شَیءٍ قَدیرٌ؛  خدایا ماه رمضان آمد و تو واجب کرده‌ای بر ما روزه این ماه را و فرو فرستادی در آن قرآن را که راهنمای مردم است و حجت‌هایی از هدایت و تمیز حق و باطل است خدایا کمک بده ما را بر روزه آن و آن را از ما بپذیر و سالم بدار ما را در این ماه و از این ماه و آن را نیز برای ما سالم گردان در آسانی و تندرستی که براستی تو بر هر چیز قادری‌ ای بخشاینده‌ مهربان.»

[ad_2]

منبع

Shares: