[ad_1]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت، آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان که قدمتی بیش از ۴۰۰ سال دارد، سال‌ها یکی از مطالبات به حق مردم سمنان بود که نهایتا پس از کش و قوس‌های فراوان در شهریور ماه سال‌جاری دیوارها و حصار آن برداشته شد تا این مجموعه تاریخی در معرض دید عموم قرار گیرد.

در روز برداشتن دیوارهای کاروانسرای تاریخی اگرچه همه دستگاه‌های متولی از تحقق این مهم خرسند بودند و استاندار سمنان ضمن تبریک این روز به همه مردم سمنان خواستار تلاش ارگان‌های مربوطه جهت بازگشایی این کاروانسرا در نوروز ۱۴۰۲ شد، اما بازهم این کاروانسرا در پیچ تاریخی دیگری همچنان بلاتکلیف ماند.

با وجود آنکه طی قراردادی، مدیریت شهری سمنان ساختمان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی را به صورت موقت به اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی این استان اجاره داد و اداره کل میراث فرهنگی نیز تا زمان تخلیه این ساختمان، خانه تاریخی تدین را به عنوان اجاره در اختیار سازمان فرهنگی گذاشت و بدین ترتیب، این کاروانسرا تخلیه شد تا برای مرمت در اختیار سرمایه گذار بخش خصوصی قرار گیرد اما بازهم با وجود واگذاری سند کاورانسرای شاه عباسی در اختیار میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفته اما بازهم شاهد عدم تعهد ارگان‌های مربوطه و همچنان سردرگمی کاروانسرا هستیم.

و امروز که در آستانه سال نو قرارداریم و استاندار سمنان دستور بازگشایی کاروانسرا  را در نوروز ۱۴۰۲ برای بازدید عموم صادرکرده بود، اما متاسفانه به دلیل اهمال کاری‌های صورت گرفته این امر محقق نشد.

امیر کرم‌زاده مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت در رابطه با علت اجرایی نشدن این مهم گفت: اگرچه واگذاری سند کاورانسرای شاه عباسی توسط ریاست جمهوری انجام گرفته اما هنوز مفاد توافقنامه فی مابین میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان زندان‌ها اجرایی نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان سمنان در ادامه افزود: تاکنون میراث فرهنگی به توافقات خود عمل کرده، اما سازمان زندان‌ها خواسته‌هایی دارد که هنوز اجرایی نشده و به همین دلیل تاکنون تخلیه کامل کاروانسرا انجام نگرفته است.

این مقام مسئول ابراز کرد: اداره زندان‌ها هنوز موفق به جابه جایی انبار فعلی خود نشده و قرار براین بوده است که انبار اداره غله در اختیار این نهاد قرار بگیرد که متاسفانه هنوز انجام نگرفته است.

کرم‌زاده علت دیگر محقق نشدن تخلیه کاروانسرا  را به اختلاف مربوط به هزینه آزادسازی دادگاه انقلاب دانست و افزود: حل این مسئله نیازمند همکاری بیشتر دادگستری و اداره زندان‌ها است تا شاهد آزادسازی کامل کاروانسرای شاه‌عباسی باشیم.

وی با بیان اینکه این مسئله از سطح استانی فراتر بوده و نیازمند یک عزم جهادی از سوی مسئولین کشوری است، تصریح کرد: بنده با وزیر دادگستری چندین مرتبه صحبت کردم و البته استاندار نیز پیگیر حل این موضوع است اما همچنان منتطر عنایات دادگستری و اداره زندان‌ها هستیم.

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: