[ad_1]

مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل بین‌الملل و تحلیلگر سیاسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت، با اشاره به موفقیت ایران در راستای عدم تصویب قطعنامه علیه ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار داشت: اقدام دیپلماتیک ایران در جهت جلوگیری از تصویب قطعنامه علیه کشورمان پیش‌دستانه و موفقیت‌آمیز بود.

این تحلیلگر سیاسی در ادامه بیان کرد: ایران همواره در چهارچوب توافق‌های پادمانی در حال همکاری با آژانس بوده و ذیل بیشترین بازرسی‌های آژانس در دنیا قرار داشته است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌خوبی واقف است که ایران همواره عالی‌ترین سطح همکاری‌ها را با آژانس داشته است.

وی با اشاره به اینکه آژانس ابزار سیاسی آمریکا است؛ خاطرنشان کرد: به همین علت است که آژانس همواره توقع دارد ایران ماورای توافقات پادمانی عمل کرده و به وظایف تعریف شده در برجام بپردازد.

خوش‌چشم تأکید کرد: ازآنجایی‌که طرف اروپایی و آمریکایی به هیچ یک از تعهدات خود در زمینه برجام عمل‌نکرده است توقف عمل به وظایف برجامی از سوی ایران خواسته زیاد و غیرمنطقی است.

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه پس از ۲ سال گروسی در سفر اخیر خود توقعاتش را در سطح توافقات پادمانی در نظر گرفت؛ عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز این نگاه را متقابلاً پاسخ گفت و در چارچوب وظایف پادمانی اجازه داد در فردو نظارت‌های ۸گانه به ۱۱ نظارت افزایش پیدا کند که این مسئله جزو وظایف ما در ذل توافقات پادمانی است و ارتباطی به برجام ندارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه هم اکنون غنی‌سازی ۶۰ درصد در فرودگاه انجام می‌شود؛ گفت: تا زمانی که ما عضو NPT هستیم؛ غنی‌سازی در چنین سطحی بر اساس توافقات بین‌المللی نظارت بیشتری را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری مستقل آژانس در آینده قابل‌پیش‌بینی نیست؛ ابراز داشت: امیدواریم آژانس در آینده از ایفای نقش به‌عنوان ابزار سیاسی آمریکا دست برداشته و به‌گونه‌ای مستقل‌تر عمل و تصمیم‌گیری کند.

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: