[ad_1]

به گزارش قومس، یافته‌های محققان نشان داده که افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ لوزالمعده کوچکتری نسبت به افراد بدون دیابت دارند.

این یافته‌ای تعجب‌آور است زیرا سلول‌های بتا تولیدکننده انسولین تنها بخش کوچکی از لوزالمعده را تشکیل می@دهند، بنابراین انتظار نمی رود از دست دادن سلول‌های بتا در دیابت نوع ۱ باعث کاهش سایز لوزالمعده شود.

محققان مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت این موضوع را کشف کرده‌اند که کمبود انسولین، مستقل از خودایمنی مرتبط با دیابت نوع ۱، عامل اصلی کوچک‌تر شدن لوزالمعده است. نتایج این تحقیق جدید در مجله Diabetes Care، منتشر شده است.

رایت، مدرس بخش دیابت، غدد درون ریز و متابولیسم و نویسنده اول این یافته در این زمینه گفت: «ما می‌دانیم که لوزالمعده در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ بسیار کوچکتر است، اما مدل‌های خوبی برای درک دقیق آنچه در حال وقوع است وجود ندارد. این اولین باری است که می‌توانیم در انسان نشان دهیم که انسولین عامل اصلی در تعیین اندازه لوزالمعده است و از دست دادن آن منجر به کوچک‌تر شدن آن می‌شود.»

دیابت نوع ۱ که زمانی به عنوان دیابت نوجوانان یا دیابت وابسته به انسولین شناخته می‌شد، یک بیماری مزمن است. در این وضعیت، لوزالمعده انسولین کمی تولید می‌کند یا اصلا انسولین تولید نمی‌کند. انسولین هورمونی است که بدن از آن برای ورود قند (گلوکز) به سلول‌ها جهت تولید انرژی استفاده می‌کند. عوامل مختلفی مانند ژنتیک و برخی ویروسها ممکن است باعث دیابت نوع ۱ شوند. اگرچه دیابت نوع ۱ معمولا در دوران کودکی یا نوجوانی ظاهر می‌شود، اما می تواند در بزرگسالان نیز ایجاد شود.

فارس

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: