[ad_1]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت؛ شاخص عملکرد رقابت صنعتی یکی از شاخص‌هایی است که یونیدو (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) برای ارزیابی توان رقابت و عملکرد صنعتی اقتصادهای مختلف مورد استفاده قرار می‌دهد در این شاخص با بهره گیری از مجموعه‌ای از زیر شاخص‌های مرتبط توان تولید و صادرات کالاهای صنعتی یک کشور مورد ارزیابی قرار گرفته و با سایر کشورها مقایسه می‌شود که این شاخص‌ها عبارتند از سرانه ارزش افزوده صنعت (دلار ۲۰۰۵)، سرانه صادرات صنعت دلار جاری)، سهم ارزش افزوده صنعتی از تولید ناخالص داخلی، سهم کالاهای صنعتی با تکنولوژی متوسط و بالا در ارزش افزوده صنعت، سهم صادرات صنعت در کل صادرات، سهم کالاهای با فناوری متوسط و بالا در صادرات صنعت، سهم از کل ارزش افزوده صنعت جهان و سهم از کل تجارت صنعت جهان.

در گزارش ۲۰۲۲ یونیدو، رتبه ایران در شاخص عملکرد رقابت صنعتی طی دوره سالهای ۲۰۱۶- ۲۰۲۰، بین ۵۲ تا ۵۷ متغیر بوده و رتبه آن در سال ۲۰۲۰ از ۱۵۴ کشور، ۵۵ بود که نسبت به سال ۲۰۱۹ تغییری نداشت.

۱۰ کشور برتر جهان در شاخص عملکرد رقابت صنعتی شامل آلمان، چین، ایرلند، ژاپن، کره جنوبی، آمریکا، سوئیس تایوان سنگاپور و هلند می‌شود. در ۲۴ کشور منطقه ایران بعد از ۶ کشور ترکیه، رژیم اشغالگر قدس، امارات، عربستان، بحرین و قطر در جایگاه هفتم قرار گرفته است.

در سال ۲۰۲۰ در ارتباط با زیر شاخصهای عملکرد رقابت، صنعتی ایران در بین کشورهای برتر منطقه در زیر شاخصهای سهم در کل ارزش افزوده صنعت «جهان» و «سهم در کل تجارت صنعت جهان»، نسبت به سایر زیرشاخصها از امتیاز بالاتری برخوردار بوده است.

در جدول زیر امتیاز ایران و کشورهای برتر منطقه در زیر شاخصهای عملکرد رقابت صنعتی در سال ۲۰۲۰ آمده است. رنگ سبز در جداول نشان دهنده بالاترین امتیاز و رنگ صورتی پایین‌ترین امتیاز زیرشاخص ها است.

 

همچنین در جدول زیر، امتیاز ایران و ۱۰ کشور برتر جهان در زیر شاخص‌های عملکرد رقابت صنعتی در سال ۲۰۲۰ آمده است.

مهر

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: