[ad_1]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت، شعبان ماه پیامبر خدا و از ماههای شریفی است که در آن رزوی بندگان خدا زیاد شده و عمل نیکو در این ماه چند برابر شده و هفتاد برابر پاداش دارد.

همچنین براساس برخی روایات شعبان به سید و سرور ماهها تعبیر شده و نیمه این ماه، شب قدر به حساب آمده که یشوایان دینی به احیاء و شب زنده داری آن سفارش و تأکید کرده اند.

هرانسان مومنی می تواند از این ماه برای تقرب جستن به خداوند و پیامبر او یاری جوید و خود را در چشمه سار این ماه پاک کرده و به سوی کمال حرکت کند.

در این ماه گرانقدر ستارگانی از آسمان امامت و و لایت دیده به جهان گشودند،حضرت اباعبداللّه الحسین (ع) در روز سوم ماه شعبان ، ولادت با سعادت حضرت ابوالفضل (ع) در روز چهارم این ماه و در روز پنجم آن ولادت حضرت سجاد(ع) رخ داده است.

همچنین در پانزده شعبان ولادت پر برکت حضرت ولی اللّه الأعظم مهدی موعود اتفاق افتاده است که خداوند به وسیله او وعده نصرت فرموده و وعده داده که زمین را پس از آنکه از ظلم و ستم و بی عدالتی پر شده، از عدل و داد پر کند.

اعمال زیادی در ماه شعبان وارد شده ولی آنچه از روایات استفاده می شود این است که بهترین دعاها و ذکرها در این ماه استغفار است.

هر که در هر روز این ماه هفتاد مرتبه استغفار کند مثل آن است که هفتاد هزار مرتبه در ماههای دیگر استغفار کرده است. عمل دیگری که در این ماه سفارش شده صدقه دادن است اگرچه به اندازه نصف دانه خرمایی باشد. تا خداوند بدن او را بر آتش جهنم حرام گرداند.

شب و روز اول ماه شعبان از جمله روزهای پر فضیلت این ماه است و روزه این روز دارای فضیلت و ثواب بی‌ شماری است،از حضرت صادق (علیه السلام) روایتی است که هر که روزه بگیرد روز اول ماه شعبان را بهشت بر او واجب می‌شود.

مناجات شعبانیه که از حضرت امیرالمونین حضرت علی (علیه السلام) و دیگر امامان معصوم (علیهم السلام) گزارش شده مناجاتی بسیار ارجمند و گرانبها است که در آن معارف فراوانی به ویژه درباره آداب و آیین بندگی کردن، شیوه و شگرد با خدا رو به رو شدن و چگونه زبان به عذر و پوزش گشادن. نهفته است این مناجات یکی از مهمترین و ارجمندترین اعمال این ماه است.

یادداشت//

حجت الاسلام محمد بارانی

 

[ad_2]

منبع

Shares: