[ad_1]

به گزارش قومس؛ پسوریازیس زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های پوست بدن شما به دلیل تولید سریع سلول، خیلی سریع ساخته می‌شوند. تولید بیش از حد منجر به ایجاد لکه‌های ضخیم و پوسته پوسته در مناطقی از بدن شما می‌شود. در موارد نادر، پسوریازیس می‌تواند شامل پوست ظریف اطراف چشم شما نیز شود. این عارضه پوستی بسته به ملانین پوست شما (رنگدانه پوست) می‌تواند متفاوت ظاهر شود. برای مثال:

رنگ پوست روشن: پسوریازیس در افرادی که رنگ پوست روشن دارند به رنگ صورتی یا قرمز است.

رنگ پوست متوسط: در پوست‌های متوسط، می‌تواند به رنگ سالمونی با پوسته‌های سفید نقره‌ای به نظر برسد.

رنگ پوست تیره: در پوست‌های تیره‌تر، پسوریازیس می‌تواند بنفش یا قهوه‌ای با پوسته‌های خاکستری به نظر برسد.

پسوریازیس اطراف چشم قابل درمان است، اما نیاز به توجه ویژه پزشک پوست یا متخصص چشم دارد. بافت‌های این ناحیه حساس، ظریف هستند. آنها می‌توانند به راحتی تحریک شوند و آسیب ببینند. پزشک برای جلوگیری از تشدید پوست و بدتر شدن وضعیت، باید درمان شما را به دقت تحت نظر داشته باشد.

علائم پسوریازیس در اطراف چشم

پسوریازیس چشم می‌تواند علائم بسیاری مشابهی با انواع دیگر پسوریازس داشته باشد. اما پسوریازیس روی چشم و اطراف آن ممکن است به دلیل محل آن بیشتر بر زندگی روزمره شما تأثیر بگذارد. برای مثال، تجمع سلول‌های پوستی ممکن است منجر به ایجاد تکه‌های بزرگی شود که در بستن و باز کردن پلک‌های خود با مشکل مواجه شوید. سایر علائم پسوریازیس دور چشم عبارتند از:

• رشد زائده‌های قرمز و پوسته پوسته در منطقه اطراف چشم
• پوست خشک و ترک خورده که ممکن است خونریزی کند
• درد هنگام حرکت پلک
• مشکل در باز و بسته کردن پلک
• مالش مژه‌ها به مدار چشم، زیرا فلس‌ها (پوسته پوسته‌های ایجاد شده روی مژه) پلک را به سمت داخل فشار می‌دهند
• خشکی چشم، زیرا فلس‌ها می‌توانند پلک را به سمت بیرون نیز بکشند

از کدام دکتر برای درمان پسوریازیس چشم نوبت بگیریم؟

بیماری پسوریازیس یکی از انواع بیماری‌های خودایمنی است که می‌تواند عوارضی مانند خشکی پوست، پوسته‌ریزی و زخم شدن پوست را برای شما ایجاد کند. این بیماری درمان ندارد اما می‌توانید با استفاده از روش‌های درمانی و حمایتی برای کنترل علائم اقدام کنید. هرچند از شر بیماری خلاص نمی‌شوید اما می‌توانید شرایط بهتری داشته‌باشید. در صورتیکه می‌خواهید با روش‌های درمانی آشنا شوید، می‌توانید از دکتر پوست و یا دکتر داخلی نوبت بگیرید. همچنین می‌توانید با دریافت مشاوره تلفنی پوست بیشتر این بیماری را بشناسید.

دکتر متخصص پوست و مو در دکترتو، متشکل از بهترین پزشکان با تخصص پوست،مو وزیبایی می‌باشد. شما می‌توانید از لیست بهترین دکتر پوست،مو و زیبایی، یکی ازدکترهای پوست را انتخاب و با امکان ثبت نوبت آنلاین در دکترتو، به آن دکتر مراجعه کنید. علاوه بر نوبت حضوری متخصص پوست، آدرس و شماره تماس پزشک در پروفایل آنها در دسترس است. برای ثبت نوبت از متخصص پوست تهران از دکترتو، در صفحه لیست پزشکان، تخصص را پوست و شهر را تهران انتخاب کنید.

انواع خفیف‌تر پسوریازیس که بر چشم تأثیر می‌گذارند، پلک، مژه‌ها یا غدد چربی نزدیک چشم را درگیر می‌کنند. در این موارد، این نوع التهاب‌ها می‌توانند توسط متخصص پوست درمان شوند، به این معنی که لازم نیست یک نوبت جداگانه با یک متخصص مراقبت از چشم بگیرید. طبق مطالعه انجام شده توسط دکتر رامین طاهری متخصص پوست، مو و زیبایی: بیماری‌های سطح چشم مثل خشکی چشم و بلفاریت خلفی در مبتلایان به پسوریازیس شیوع بالایی دارند و این اختلالات با مدت زمان ابتلا به پسوریازیس مرتبط است. از این رو توصیه می‌شود تا مبتلایان به پسوریازیس تحت معاینات دوره‌ای و منظم چشمی قرار گیرند، تا بیماری‌های چشمی در زمان مناسب شناسایی شده و از عوارض ناخواسته پیشگیری شود.

محرک‌های پسوریازیس

در حالی که عملکرد سیستم ایمنی و ژنتیک ممکن است در ایجاد پسوریازیس نقش داشته باشند، معمولا یک محرک محیطی برای ظاهر شدن علائم ضروری است. محرک‌های محیطی عبارتند از:

• عفونت‌ها
• برخی از داروها
• آفتاب سوختگی
• آسیب پوستی ناشی از جراحت، نیش یا ضربه دیگر

درمان پسوریازیس چشم

با توجه به بنیاد ملی پسوریازیس(NPF) ، درمان پسوریازیس از دو طریق روی این بیماری انجام می‌شود. اول، درمان می‌تواند علائمی را که دارید کاهش دهد. دوم، می‌تواند به کند کردن رشد بیش از حد سلول‌های پوست و کاهش التهاب در جایی که تجمع رخ می‌دهد کمک کند. گزینه‌های اصلی درمانی شما برای مدیریت پسوریازیس چشم، درمان‌های موضعی، داروهای سیستمیک و فتوتراپی است. هر یک از این‌ درمان‌ها ممکن است به تنهایی استفاده شوند، اما بسیاری از پزشکان ترکیبی از دو یا هر سه را برای درمان موثر پسوریازیس توصیه می‌کنند.

درمان‌های موضعی

شما می‌توانید به طور موثر موارد خفیف پسوریازیس را با استفاده از چندین نوع کرم و پماد درمان کنید. با این حال، استفاده از همه آنها برای پوست ظریف اطراف چشم شما ایمن نیست. علاوه بر این، استفاده بیش از حد از برخی درمان‌های موضعی اطراف چشم می‌تواند خطر ابتلا به آب سیاه و آب مروارید را افزایش دهد. به همین دلیل، مهم است که با دکتر پوست خود برای استفاده ایمن از درمان‌های موضعی، مشورت کنید. برخی از درمان‌های ایمن که ممکن است پزشک شما توصیه کند شامل تاکرولیموس (پروتوپیک) و پیمکرولیموس (الیدل) است. درمان پسوریازیس یک استفاده خارج از برچسب برای این داروها است. خارج از برچسب به این معنی است که FDA دارویی را برای درمان یک بیماری خاص تایید کرده است، اما پزشکان می‌توانند آنها را برای درمان یک بیماری متفاوت تجویز کنند. در این مورد، این داروها برای درمان اگزما تایید شده‌اند، اما پزشک ممکن است آنها را برای درمان پسوریازیس شما تجویز کند.

فتوتراپی (نور درمانی)

نور طبیعی و نور مصنوعی فرابنفش می‌توانند به کاهش علائم پسوریازیس چشم کمک کنند. اما قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور فرابنفش می‌تواند پسوریازیس را بدتر کند. همچنین می تواند خطر آسیب پوست و سرطان پوست را افزایش دهد ، به خصوص در پوست ظریف صورت. استفاده از نور خورشید جهت درمان پسوریازیس نیز برای همه توصیه نمی‌شود. به عنوان یک درمان برای پسوریازیس، نور خورشید به اندازه فتوتراپی با نسخه موثر نیست. قبل از اینکه تصمیم به استفاده از فتوتراپی یا نور طبیعی خورشید برای درمان پسوریازیس خود بگیرید، با متخصص پوست خود صحبت کنید.

داروهای سیستمیک

در صورتی که سایر درمان‌ها مؤثر واقع نشوند، یا اگر پسوریازیس شما شدیدتر باشد، پزشک ممکن است داروهای خوراکی یا تزریقی را تجویز کند. این داروها اغلب عوارض جانبی دارند. همچنین، برخی از درمان‌های سیستمیک را نمی‌توان به صورت طولانی مدت مورد استفاده قرار داد. در رابطه با این درمان پزشک به شما توصیه خواهد کرد که کدام درمان سیستمیک برای شما بهترین است و چه مدت باید از آن استفاده کنید.

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: