[ad_1]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مرآت؛ ایرج مصطفوی، مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: یک ایستگاه خودکار هواشناسی در شاهرود با اعتبار ۹۰۰ میلیون تومان و ایستگاه اقلیم شناسی و یک ایستگاه خودکار هواشناسی کشاورزی با اعتبار ۵۵۰ میلیون تومان در امیریه دامغان افتتاح شد.

وی یادآور شد: ایجاد ایستگاه اقلیم‌شناسی نقشی مهم در زمینه پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی در زمینه اقدام‌های مورد نیاز به ویژه در بخش کشاورزی ضروری است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان با یادآوری افتتاح ایستگاه هواسنجی فرودگاه شاهرود و پنج ایستگاه باران‌سنجی خودکار از ابتدای امسال تاکنون، بیان کرد: ایستگاه هواشناسی فرودگاه سمنان در زمینه تامین تجهیزات مشکل دارد و با تامین تجهیزات به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: برخی کانون‌های داخلی گرد و غبار در داخل استان سمنان وجود دارد و باید مرکز پایش در داخل استان باشد تا بتوان سرعت ورود گرد و غبار اطلاع‌رسانی شود.

مصطفوی افزود: کانون داخلی و خارجی گرد و غبار تابستان امسال در استان سمنان وجود داشت که منبع آلودگی هوا در این استان است و وجود مرکز پایش می‌تواند اطلاعات مفیدی مانند کانون گرد و غبار و سرعت ورود گرد و غبار در اختیار قرار دهد.

وی اضافه کرد: طبق قانون هوای پاک، اداره کل هواشناسی وظیفه پیش‌بینی هوا را بر عهده دارد و محیط‌زیست ذرات هوا را مورد سنجش قرار می‌دهند.

استان سمنان که دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ کشور، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع افزون بر ۷۰۲ هزار نفر جمعیت دارد که از این شمار، ۲۰۰ هزار نفر ساکن مرکز استان هستند.

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: