[ad_1]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت؛ محمدرضا قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در جمع اصحاب رسانه با اشاره به افتتاح ۱۳۷ طرح شامل ۱۰۴ طرح عمرانی و ۳۳ طرح اقتصادی در دهه فجر سال جاری، اظهار داشت: برای به انجام رسیدن طرح‌های مذکور مجموع آن بالغ بر ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال هزینه شده‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه این طرح‌ها برای ۲۰۳ نفر به‌طور مستقیم و برای ۲۱۱ نفر به‌طور غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده است؛ عنوان کرد: باتوجه به اهمیت مسئله آب در بخش کشاورزی و به‌عنوان مهم‌ترین چالش و عامل محدودکننده در توسعه کشاورزی در استان بخش عمده پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته شده متمرکز بر حوزه آب است.

وی افزود: بهینه‌سازی سامانه نوین آبیاری، انتقال آب، مرمت و لایروبی قنوات و تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی اولویت‌های اصلی جهاد کشاورزی استان در افتتاح طرح‌های مرتبط با حوزه آب هستند.

قاسمی در ادامه بیان کرد: افتتاح ۷۷۷ هکتار سامانه نوین آبیاری، بالغ بر ۳۸۰ هزار مترمکعب استخر ذخیره آب کشاورزی، مرمت، لایروبی و بازسازی ۳۲ کیلومتر از ۳۷ رشته قنات، اجرای پروژه انتقال آب شامل ۴۳ کیلومتر انتقال آب با لوله و کانال‌های آبیاری عمومی طرح‌های در حال افتتاح مرتبط با آب در حوزه کشاورزی در دهه فجر است.

اعتبار ۷۰۵ میلیار ریالی برای انجام طرحهای عمرانی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از مرمت قنوات، بهسازی چشمه‌ها، شن‌ریزی راه‌های دسترسی عشایری، احداث آب‌نما و ساخت دیوار ساحلی به‌عنوان سایر پروژه‌های عمرانی جهاد کشاورزی در حوزه عشایری نام برد.

وی افزود: در بخش پروژه‌های عمرانی بالغ بر ۷۰۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

قاسمی با بیان اینکه در بخش پروژه‌های اقتصادی مجموع ۲ هزار و ۹۶۸ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است ابراز داشت تمرکز طرح‌های اقتصادی در دست افتتاح جهاد کشاورزی استان سمنان، در حوزه تولیدات گیاهی و دامی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از افتتاح واحدهای پرورش گاو شیری، گوساله پرواری، پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار و پرورش شترمرغ به‌عنوان طرح‌های اقتصادی در حوزه تولیدات دامی نام برد و بیان کرد: در بخش تولیدات گیاهی با توجه به اهمیت مصرف بهینه آب، توسعه کشت در محیط‌های بسته و گلخانه‌ای اولویت اصلی جهاد کشاورزی در افتتاح طرح‌های مرتبط با تولیدات گیاهی بوده است.

وی در ادامه عنوان کرد: همچنین راه‌اندازی واحدهای فراوری و صنایع ترکیبی و تکمیلی بخش کشاورزی که سهم قابل‌توجهی در رشد بخش کشاورزی در سال جاری در استان سمنان داشته است؛ با تمرکز بر بسته‌بندی محصولات کشاورزی، روغن‌کشی و کارخانجات خوراک دام به‌عنوان دیگر اولویت‌های مؤثر بخش کشاورزی، در استان در نظر گرفته شده است.

قاسمی با اشاره به کلنگ‌زنی ۵ طرح در ایام دهه فجر، ابراز داشت: در این بخش مجموعاً ۲ هزار و ۳۲۷ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و در این حوزه سهم طرح‌های عمرانی ۲ مورد  و طرح‌های اقتصادی، ۳ پروژه خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از تأمین ۲۰۰ تن پرتقال ۱۰۰ و تن سیب برای بازار شب خبر داد و گفت: بنا به دستور استاندار سمنان تأمین سیب از سردخانه‌های استان که  بیشتر در مناطق شرقی است؛ صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به جوجه‌ریزی بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه در دی‌ماه و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه برای ماه بهمن اشاره و پیش‌بینی کرد: به نظر می‌رسد در ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان کمبودی در زمینه گوشت گرم مرغ وجود نداشته باشد.

قاسمی در ادامه بیان کرد:  در تأمین گوشت قرمز استان مشکلی نداریم و میزان عرضه گوشت قرمز با نیاز مردم استان سمنان در تناسب است؛ اما علاوه بر این از طریق واردات، قیمت گوشت قرمز تحت کنترل نگاه داشته می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اعتبار ۷ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریالی مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به استان در حوزه جهاد کشاورزی ابراز داشت: این اعتبار در بخش‌های مختلفی چون مرمت لای‌روبی قنات، طرح‌های آبخیزداری، عشایری، توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای و توسعه سامانه نوین آبیاری لحاظ شده است.

وی با اشاره به تحقیقات و اقدامات صورت‌گرفته جهت کاشت نهال‌های هیبریدی و مقاوم به سرما و خشکی به در استان، عنوان کرد: افت شدید دما و تغییرات اقلیمی سبب شده اجرای طرح‌های پیشین در مقابله با سرمازدگی موفقیت کافی نداشته باشد.

قاسمی با بیان اینکه به‌منظور حمایت از کشاورزان و دامداران خرید تضمینی انجام شده و نهاده به‌صورت امانی در اختیار کشاورزی قرار می‌گیرد؛ اذعان داشت: تعداد ۴۳ ‌ هزار رأس دام سبک در استان سمنان  به‌صورت تضمینی خریده شده که به دلیل وجود مشکل در پرداخت نقدی، بهای خرید تضمینی در قالب تهاتر پیگیری می‌شود.

 

طرح ملی قطب دامپروری مهدی‌شهر در سطح کلان مصوب شده است

نوربخش عرب معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اظهارداشت: طرح مهدی‌شهر قطب دامپروری در سطح کلان مطرح شده و مصوبات سفر ریاست‌جمهوری بوده است که برای مطالعات این طرح ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده که تاکنون ۳۵۰ میلیون تومان آن پرداخت شده است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه  ایجاد ۵ مجتمع تولیدی در قالب طرح قطب دامپروری مهدی‌شهر برنامه‌ریزی شده است، عنوان کرد: برای اجرای طرح قطب دامپروری مهدی‌شهر در بخش عمرانی و اقتصادی، مبلغ ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است.

 

رفع تداخل از ۱۱۷ پلاک اراضی کشاورزی استان سمنان

غلامرضا خراسانیان مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه ۹۶۰ هزار پلاک ثبتی در استان مشمول تداخلات است که اکنون ۱۱۷ پلاک آن رفع تداخل شده است؛ گفت: ۱۷۳ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی در استان سمنان وجود دارد و اکنون برای ۴۸ هزار هکتار از این اراضی روند اداری انجام شده و آماده صدور سند هستند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: تلاش می‌شود تا پایان سال جاری، رفع تمامی تداخلات اراضی کشاورزی در سمنان به‌عنوان اولین استان در کشور اعلام شود.

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: