[ad_1]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مرآت، غلامرضا خراسانیان، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: امسال تعداد ۲۲ مورد از احکام قلع و قمع بناهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی بر اساس ماده ۳ قانون حفاظت از اراضی کشاورزی در استان سمنان اجرا شده است.

وی با تأکید بر اینکه این تخلفات و تغییر کاربری‌ها و احداث غیرمجاز بنا در اراضی کشاورزی منجر به هدررفت سرمایه و وقت مالک و همچنین سرمایه بیت‌المال و انفال جمهوری اسلامی می‌شود، به افزایش بی‌رویه تخلفات در این زمینه در سال‌های اخیر اشاره کرد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: همان‌گونه که بارها از طریق صدا و سیما و جراید اعلام شده است، معمولاً سوداگران زمین از بی‌اطلاعی و نداشتن آگاهی مردم سوءاستفاده کرده و نسبت به قطعه‌بندی و فروش اراضی کشاورزی و زراعی به خریداران ناآگاه از قوانین اقدام می‌کنند.

خراسانیان بیان کرد: خریداران این‌گونه زمین‌ها نیز به دلیل نداشتن آگاهی از قوانین و محدودیت‌های اجرایی و قانونی که برای ساخت و ساز در اراضی کشاورزی با آن مواجه خواهند شد؛ دچار مشکل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه سوداگران این زمین‌ها نسبت به فروش اراضی کشاورزی و دلالی این اراضی اقدام می‌کنند، عنوان کرد: در پی آن شاهد افزایش تخلفات در این‌گونه اراضی خواهیم بود.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از خریداران اراضی کشاورزی شامل اراضی زراعی و باغی خواست تا با توجه به هدفی که از خرید این‌گونه اراضی دارند؛ پیش از خرید اراضی کشاورزی به‌طور حتم از کارشناسان امور اراضی مدیریت‌های جهاد کشاورزی در سراسر استان مشاوره بگیرند.

خراسانیان با بیان اینکه این مشاوره‌ها از سوی کارشناسان امور اراضی در سراسر استان سمنان به‌صورت رایگان صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در این مشاوره‌ها مالک آگاه می‌شود که امکان پیاده کردن هدفی که از خرید این زمین‌های کشاورزی دارند؛ وجود دارد یا خیر؟

وی ادامه داد: برخورد قاطعی با تخلفات تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان سمنان صورت خواهد گرفت و در صورت صدور احکام قلع و قمع نسبت به قلع و قمع بناهای احداث‌شده در اراضی کشاورزی اقدام می‌شود.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: با توجه به اینکه تخلفات در حوزه تغییر کاربری اراضی سبب اتلاف منابع مالی و خاک این عرصه کشاورزی می‌شود، بهتر است خریداران اراضی کشاورزی حتماً نسبت به اخذ مشاوره از کارشناسان امور اراضی استان سمنان اقدام کنند تا با بی‌آگاهی، اراضی زراعی، کشاورزی و باغی را خریداری نکرده و سرمایه خود را هدر ندهند.

خراسانیان گفت: پس از سیر مراحل قضایی، احکام برائت یا قلع ‌و قمع توسط قاضی صادر می‌شود و در صورتی که حکم قلع و قمع توسط قاضی و دادگاه صادر شود؛ این حکم توسط ضابطان امور اراضی استان سمنان اجرا و نسبت به قلع و قمع بنا اقدام می‌شود.

وی رفع تداخلات ارضی را از دیگر وظایف مدیریت امور اراضی در استان‌های کشور عنوان و تصریح کرد: در کمیسیون رفع تداخلات ارضی استان سمنان ماهانه هشت هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان تعیین تکلیف می‌شود.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان شناسایی اراضی بایر کشاورزی و تعیین تکلیف این اراضی را از دیگر وظایف مدیریت امور اراضی در سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های کشور عنوان و خاطرنشان کرد: مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در زمینه شناسایی این‌گونه اراضی و اجاره آن به بهره‌برداران جدید یا تملک این اراضی جدی است.

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: