[ad_1]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مرآت، حمیدرضا جماعتی،دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: تصمیم گیری نهایی در مورد تزریق نوبت یادآور واکسن کرونا برای زنان باردار فردا در کمیته ملی واکسن کووید۱۹ در وزارت بهداشت انجام می‌شود اما بر اساس مطالعاتی که در کمیته علمی بررسی شد، توصیه بر این است که نوبت یادآور واکسن کرونا در سالمندان، افراد پرخطر و دارای ضعف سیستم ایمنی، تزریق شود.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا اظهار داشت: توصیه ما این است افرادی که سالمند نیستند و یا فاقد بیماری‌های زمینه‌ای و ضعف سیستم ایمنی هستند، واکسیناسیون خود را کامل کنند و منظور از واکسیناسیون کامل نیز تزریق ۳ دُز واکسن کرونا است؛ بنابراین در حال حاضر توصیه‌ای در خصوص تزریق نوبت چهارم برای افراد بالاتر از ۱۸ سال که سه نوبت واکسن کرونا تزریق کرده‌اند، نمی‌شود.

وی افزود: افرادی که سن بالا، بیماری زمینه‌ای و نقص سیستم ایمنی دارند، توصیه می‌شود که یک نوبت یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند. در مورد زنان باردار، کمیته ملی واکسن کووید۱۹ فردا تصمیم گیری می‌کند اما توصیه بر این است که زنان بارداری که واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده‌اند(تزریق سه نوبت واکسن)، بعد از ماه سوم بارداری، یک نوبت یادآور واکسن را تزریق کنند.
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: در جلسه امروز کمیته علمی، آخرین وضعیت کرونا و سویه‌های در گردش در دنیا و ایران، بررسی شد. در آمریکا زیرسویه XBB.1.5 در حال افزایش و بیش از ۴۳ درصد از موارد در آن کشور، مربوط به این زیرسویه است؛ البته زیرسویه BQ.1.1 که قبلا زیرسویه غالب بود، کاهش یافته و به ۲۸.۸ درصد و زیرسویه BQ.1 نیز به ۱۵.۹ درصد موارد در آمریکا رسیده است.

جماعتی یادآور شد: در اکثر کشورهای اروپایی، زیرسویه BQ.1.1 افزایش یافته که یکی از ویروس شناس‌های کانادایی از این زیرسویه به عنوان «Kraken» یاد کرده همچنین زیرسویه CH.1.1 نیز در این کشورها در حال افزایش است.

وی با اشاره به بررسی واکسیناسیون به ویژه واکسن‌های جدید دو ظرفیتی(Bivalent) در این نشست، گفت: این واکسنها توسط شرکت‌های فایزر و مدرنا ساخته شده‌اند و مطالعه حیوانی این واکسن‌ها، بر روی ۸ موش انجام شده و تیتر آنتی بادی آن مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن وارد پروتکل آمریکا شده که این نشان دهنده، اهمیت مسائل غیرعلمی به ویژه جنبه‌های اقتصادی در آمریکا است.

 جماعتی گفت: در مطالعات اخیر در مجلات معتبر پزشکی از جمله نیوانگلند و لنست نیز نشان داده شده که واکسن دو ظرفیتی، نسبت به واکسن‌های تک ظرفیتی در گروه های مختلف، تفاوتی نداشته به ویژه در سنین بالاتر از ۸۰ سال، مرگ و میر را در حد چند نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر، کاهش داده که باتوجه به افزایش احتمال ریسک سکته مغزی در نوع واکسن‌های دوظرفیتی، مورد اقبال قرار نگرفته که بخواهیم این نوع واکسن ها را برای کشور خودمان باتوجه به تغییر زیرسویه‌های جدید توصیه کنیم.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا خاطرنشان کرد: در حال حاضر واکسن‌های در دسترس در کشورمان، هنوز هم موثر هستند و در دنیا نیز چنین واکسن‌هایی از نوع تک ظرفیتی، در حال تولید و تزریق هستند و شواهدی نشان نداده که واکسن‌های دیگر، نسبت به این واکسن‌ها، برتری و ارجحیت داشته باشند.

وی با اشاره به افزایش موارد زیرسویه XBB در ایران،گفت: این زیرسویه حدود ۴۰ درصد از نمونه‌های بررسی شده را به خود اختصاص داده و پس از آن، زیرسویه BQ.1 در حال افزایش است. از آذرماه، زیرسویه XBB وارد کشور شده و تعداد مبتلایان به این زیرسویه، افزایش یافته اما با توجه به ابتلای طبیعی بخشی از مردم ایران به کرونا و واکسیناسیون در حجم بالا که اثر هیبرید بر روی سیستم ایمنی بدن داشته، تظاهر شدید و موج سنگین بیماری به ویژه در بستری‌ها و موارد مرگ و میر را تا کنون در کشور مشاهده نکرده‌ایم.

جماعتی با بیان اینکه تاثیر هیبرید بر سیستم ایمنی که شامل ابتلای طبیعی و واکسیناسیون در کشور بوده، یکی از دلایل تک رقمی ماندن مرگ و میر کرونا است، افزود: توصیه ما این است که افراد پرخطر، دارای نقص سیستم ایمنی، بیماری‌های زمینه‌ای و با سن بالا، حتما نوبت یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند در مورد سایر افراد بالاتر از ۱۸ سال که فاقد این عوامل خطر هستند، تزریق سه نوبت واکسن کرونا، کافی است.

پایان پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: