[ad_1]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مرآت؛ بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ساله و بیشتر فارغ‌التحصیل آموزش عالی، در پاییز امسال نشان می‌دهد ۱۲/۵ در صد از جمعیت فعال فارغ‌التحصیل آموزش عالی بیکار بوده‌اند این در حالی است که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۱۳/۸ درصد بوده است.

نرخ بیکاری در بین جمعیت ۱۵ساله و بیشتر فارغ‌التحصیلان آموزش عالی در بین مردان نسبت به زنان بیشتر بوده است. بر این اساس سهم بیکاری مردان ۱/۵ درصد و سهم بیکاری زنان ۱/۲ درصد کاهش یافته است.

سهم جمعیت بیکاری این قشر از کل بیکاران در فصل پاییز امسال ۴۲/۴ درصد بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۰/۱ درصدی را نشان می‌دهد.

سهم این قشر از کل شاغلان امسال ۲۶/۴ درصد است که این آمار نسبت به مدت مشابه پاییز سال گذشته رشد ۰/۶ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین نرخ بیکاری در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بالاتر است. این در حالی است که پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، سهم بیکاری این جمعیت سهم بیکاری در نقاط روستایی ۱/۶ درصد و در نقاط شهری ۱/۳ درصد کاهش یافته است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در پاییز ۱۴۰۱، بخش خدمات با ۵۱/۱ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۴/۶ درصد و کشاورزی با ۱۴/۳ درصد قرار دارند.

بر اساس اعلام مرکز آمار، هر گونه تحلیل در خصوص وضعیت بیکاری و نیروی کار باید با ملاحظه سایر شاخص‌ها به ویژه تغییرات نرخ مشارکت و نسبت اشتغال توأماً صورت گیرد که اطلاعات نتایج طرح مذکور به صورت تفصیلی به‌زودی در درگاه ملی آمار به نشانی www.amar.org.ir قابل دسترس خواهد بود.

ایرنا

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: