[ad_1]

حمید گرامیان، رئیس اتحادیه املاک سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت با اشاره به آشفته‌بازار مسکن در سمنان گفت: پس از یک دوره رکود در بازار مسکن شاهد یک جهش قیمت ناگهانی و هیجانی هستیم که منجر به افزایش قیمت ۴ الی ۵ میلیونی در هر متراژ از مسکن در بازار و کاهش قدرت خرید مردم شده است.

گرامیان در ادامه افزود: التهابات یک‌ماهه اخیر در بازار طلا و عرض موجب شد، مردم جهت سرمایه‌گذاری به بازار مسکن هجوم بیاورند، چراکه نوسانات قیمتی در آن کمتر و ثبات بیشتری وجود دارد و اگر قیمت مسکن افزایش یابد کاهش مجدد آن تقریباً غیرممکن است.

این رئیس اتحادیه املاک سمنان بابیان اینکه رشد غیرمنتظره قیمت مسکن در سال آینده شدیدتر خواهد شد، افزود: قطعاً در سال جدید با افزایش دستمزد کارگر، افزایش قیمت مصالح ساختمانی ساخت هر مترمربع زمین مسکونی برای پیمانکاران گران‌تر تمام خواهد شد که نهایتاً منجر به افزایش قیمت مسکن خواهد شد.

گرامیان بخشی از افزایش قیمت مسکن در سمنان را مربوط به دلال‌بازی‌ها و سرمایه‌گذاری افراد در بخش مسکن و خرید خانه به جهت سرمایه‌گذاری و نه نیاز دانست و افزود: متأسفانه قوانین بازدارنده‌ای در این خصوص وجود دارد،قرار بود از خانه‌های خالی مالیات اخذ شود و موجر و مستأجر کد رهگیری دریافت کنند که متأسفانه اقدامات تنبیهی هیچ‌کدام انجام نگرفته است.

وی با اشاره به کم‌کاری دولت در زمینه ساخت مسکن اظهار کرد: طرح نهضت ملی مسکن متأسفانه ایرادات زیادی دارد و قول‌های داده‌شده برای ساخت سالی یک‌میلیون مسکن تاکنون محقق نشده است و در این طرح هنوز معلوم نیست که مردم باید خانه را با چه قیمت تمام‌شده‌ای و چه زمانی تحویل بگیرند؟

رئیس اتحادیه املاک سمنان بابیان اینکه در حال حاضر قیمت هر متر مربع مسکن در سمنان توسط عوامل مختلفی چون محیط اطراف ملک، تعداد تراکم واحدها و راه‌های دسترسی ان سنجیده می‌شود، افزود: در حال حاضر محدوده قیمتی در سمنان بین حداقل متری ۱۰ الی ۱۲ میلیون و حداکثر متری ۳۵ میلیون در حال نوسان است.

وی با اشاره به وضعیت اسفبار اجاره‌بها در سمنان ابراز کرد: متأسفانه افزایش نجومی اجاره در سمنان حتی از برخی مناطق تهران هم بیشتر شده و این نگرانی نسبت به افزایش کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها را در شهر ایجاد می‌کند.

گرامیان تصریح کرد: موجرین برای جبران تورم موجود در جامعه و مشکلات مالی خود به دنبال افزایش اجاره‌بها و واردکردن فشار مضاعف بر مستاجرین هستند که هیچ نظارتی هم از سوی نهادهای مربوطه در این خصوص انجام نمی‌گیرد.

رئیس اتحادیه املاک سمنان از راه‌اندازی طرح آزمونه قیمت‌گذاری مسکن در سمنان خبر داد و افزود: بر اساس این طرح قیمت کارشناسی شده هر خانه در هر نقطه از سمنان مشخص می‌شود و در یک سایت بارگذاری می‌شود تا مردم قیمت اصلی و نه قیمت‌های هیجانی ناشی از سایت‌های خودگردان مانند شیپور و دیوار را در اختیار داشته باشند.

وی در نهایت راه‌حل اصلی در این زمینه را ورود جدی دولت به حوزه مسکن و مسکن‌سازی به‌طور جدی دانست و افزود: تورم فعلی تنها یک نسخه درمان دارد و آن‌هم ساخت مسکن ارزان قیمت توسط دولت برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه است.

انتهای پیام/

 

 

[ad_2]

منبع

Shares: