[ad_1]

به گزارش مرات،‌ بر اساس آمارهای نشر در آذر ماه سال جاری ۹ هزار و ۱۳۶ عنوان کتاب منتشر شده است که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته ۲۵ درصد کاهش داشته است.

از میان تعداد عناوین منتشر شده در آذرماه،‌ شش هزار و ۶۸۶ عنوان تالیفی و ۲ هزار و ۴۵۰ عنوان  ترجمه هستند‌، ناشران تهرانی شش هزار و ۶۹۰ عنوان کتاب و ناشران شهرستانی دو هزار و ۴۴۶ عنوان منتشر کرده‌اند.

شمار کتاب‌های چاپ اول در آذر پنج هزار و ۵۹۹ عنوان و تجدید چاپی‌ها سه هزار و ۵۴۶ عنوان بوده است،‌ میانگین شمارگان کتاب به هزار و ۹۰ عنوان رسیده و میانگین قیمت کتاب نیز به ۸۵ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته ۵۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد؛ البته قیمت کتاب در آذرماه نسبت به آبان با کاهش ۱۸ درصدی مواجه بوده است.

در میان رده‌های دیویی نشر‌ کتاب‌های کودک و نوجوان با هزار و ۸۸۶ عنوان در صدر فهرست انتشار کتاب قرار دارند و پس از آن ادبیات با  هزار و ۵۴۹ عنوان،‌ کمک درسی با  هزار و ۱۰۶ عنوان در رده‌های بعدی قرار دارد.

در حوزه کودکان و نوجوانان هزار و ۸۸۶ عنوان کتاب منتشر شده است که از این تعداد هزار و ۲۴۷ عنوان تالیفی و ۶۴۹ عنوان ترجمه است. ناشران تهرانی هزار و ۴۴۴ عنوان و ناشران شهرستانی ۴۴۲ عنوان کتاب منتشر کرده‌اند.

در حوزه کودک و نوجوان ۸۵۶ عنوان چاپ اول و هزار و ۳۰ عنوان تجدید چاپی هستند‌،  فزونی گرفتن شمار تجدید چاپی‌ها نسبت به چاپ اولی‌ها در حوزه کودک و نوجوان به یک روند ثابت در آمار نشر تبدیل شده و دغدغه و نگرانی بسیاری از فعالان این حوزه را برانگیخته است.

میانگین شمارگان کتاب کودک و نوجوان در آذر ماه با افزایش همراه بوده و به دو هزار و۱۱۶ نسخه رسیده است. همچنین میانگین قیمت در این حوزه نیز به  ۴۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسید است که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته ۱۳ درصد رشد داشته است.

در حوزه ادبیات  نیز هزار و ۵۴۹ عنوان کتاب منتشر شده است که از این تعداد هزار و ۸۵ عنوان تالیفی و ۴۶۴ عنوان ترجمه بوده‌اند، شمار کتاب‌های چاپ اول این حوزه نیز هزار و ۵۱ عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها ۴۹۸ عنوان است. میانگین قیمت کتاب‌های این حوزه نیز ۸۷ هزار و ۷۰۰ تومان شده است که افزایش ۵۰ درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

تسنیم

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: