[ad_1]

به گزارش خبرنگار مرآت، شهید سلیمانی نمونه برجسته‌ای از مدیران موفق انقلابی است که توانست با ترکیب آموزه‌های اسلام ناب دستاوردهای بزرگی را برای جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت به دست آورد. از این رو مقام معظم رهبری فرمودند شهید سلیمانی یک شخص نیست بلکه یک مکتب و یک مدرسه درس‌آموز است.

بارزترین ویژگی حاج قاسم ولایت‌مداری او بود. سردار همواره مطیع ولایت فقیه بود و در چارچوب اوامر و نواهی امام راحل و مقام معظم رهبری عمل می‌کرد. این ویژگی باعث شد که خداوند به کارهایی برکت داده و توفیقات او را افزایش دهد.

در عرصه اجتماعی، بسیار مردمدار بود و به مسائل و مشکلات مردم توجه داشت. در جریان سیل خوزستان در این استان حضور پیدا کرد و از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار گرفت و روند امدادرسانی را مدیریت کرد. حتی با تدبیر او امکانات لجستیکی حشدالشعبی عراق هم به خدمت گرفته شد و شخص شهید ابومهدی المهندس و تعدادی از اعضای حشدالشعبی برای امدادرسانی به خوزستان آمدند.

این سردار بزرگ یک قهرمان ملی و مورد علاقه و احترام همه مردم ایران است. میلیون‌ها نفر در اهواز و قم و مشهد و تهران و کرمان در تشییع پیکر شهید سلیمانی شرکت کردند. میلیون‌ها نفر هم در مراسمات گرامیداشت شهید در سراسر کشور شرکت کردند. شهید سلیمانی را باید در عداد شخصیت‌های ملی همچون میرزا کوچک‌خان و امیرکبیر در نظر گرفت که نام و خاطره آنها هیچگاه از حافظه تاریخی ایرانیان پاک نخواهد شد.

در سطح بین‌المللی نیز حاج قاسم، در قامت یک قهرمان جلوه‌گری کرده است تا جایی که ملت‌های منطقه او را به عنوان قهرمان مبارزه با تروریسم می‌شناسند. برخی از قومیت‌ها و مذاهب مثل ایزدی‌ها و کردهای عراق، شهید سلیمانی را به عنوان «ناجی» می‌شناسند. شهید سلیمانی در ماجرای فتنه داعش مانع از کشتار بیشتر ایزدی‌ها توسط داعش در منطقه سنجار شد. اگر تدابیر و اقدام به موقع سردار سلیمانی نبود داعش در اقلیم کردستان عراق حمام خون راه می‌انداخت. منطقه غرب آسیا از عراق و سوریه گرفته تا لبنان و فلسطین و حتی یمن مدیون سردار سلیمانی است. مردم این کشورها حاج قاسم را به عنوان قهرمان مبارزه با تروریسم تکفیری، اشغالگری صهیونیسم و سلطه‌گری و مداخله آمریکا می‌شناسند.

از همان روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی دشمن به دنبال نابودی این کشور بود. اقدام بزرگ و تاریخ‌ساز مردم ایران در به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی، احساس کینه نسبت به این مردم را در مستکبران عالم ایجاد کرد و آنها همه اقدامات خود را برای نابودی ملت ایران به کار بستند. به عنوان مثال آیا تحریم‌های دارویی نتیجه‌ای جز کشتن بیماران دارد؟ پس نابودی جمهوری اسلامی بهانه است و هدف اصلی آنها نابودی ملت و تجزیه کشور ایران است. حاج قاسم از همان ابتدای انقلاب کمر همت برای حفاظت از این انقلاب، این نظام، این ملت و این کشور بست. او در دوران دفاع مقدس در راستای حفاظت از تمامیت ارضی ایران تلاش کرد‌. بعد از جنگ در راستای مقابله با ضدانقلاب و اشرار برای تامین امنیت داخلی ایران تلاش کرد و در مرحله سوم نیز با تهدیدات فرامرزی که امنیت کشور را هدف قرار داده بودند مقابله کرد. بنابراین در طی همه این سال‌ها امنیت کشور مرهون تلاش‌های حاج قاسم و امثال حاج قاسم بوده است.

برای شهید سلیمانی انسجام اجتماعی اهمیت زیادی داشت. یکی از راهبردهای دشمن، از بین بردن انسجام اجتماعی در کشورهای حوزه مقاومت است و حاج قاسم می‌دانست اگر انسجام داخلی در ایران و سایر کشورهای محور مقاومت آسیب ببیند دشمن این شانس را پیدا می‌کند که به اهدافش برسد. لذا حاج قاسم تلاش می‌کرد بین اقوام و ادیان و مذاهب و فرق و گرایش‌های فکری و سیاسی مختلف وحدت یا حداقل همگرایی ایجاد کند. نظر او این بود که حتی تفاوت بین سلیقه‌های سیاسی و فرهنگی نباید به منشا اختلاف تبدیل شود چون در غیر این صورت دشمن از این زمینه‌های اختلافی سوء استفاده می‌کند‌. محور مقاومت که با معماری و مهندسی حاج قاسم از ملت‌ها،  اقوام، ادیان، مذاهب، فرق و سلیقه‌های فکری و فرهنگی مختلف تشکیل شده است نشان می‌دهد حاج قاسم چقدر نسبت به ایجاد همگرایی بین گروه‌ها و اقشار مختلف و ایجاد زمینه همکاری بین آنها اهتمام داشته و تا چه حد در این زمینه موفق بوده است.

احمد زارعان، مدیر مرکز مطالعات منطقه‌ای پژوهشکده بین‌الملل دانشگاه امام حسین(ع)

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: