حسین سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص روند سرمایه گذاری‌های خارجی گفت: با توجه به محدودیت‌ها و قرنطینه‌های کرونا که البته مختص کشور ما نیز نیست، رفت و آمد و درخواست‌های سرمایه گذاری نسبت به پارسال کاهش یافته اما به صفر نرسیده است. اما به دلیل اینکه آمارهای یک ماهه یا شش ماهه را در اختیار نداریم، نمی‌توانیم میزان کاهش درصد را عنوان کنیم.
وی درخصوص اعداد و ارقام متفاوت مطرح شده در مورد جذب سرمایه‌گذاری نیز گفت: این اعداد و ارقام همه درست و گاها برداشت‌ها متفاوت است. باید توجه کرد که این ارقام مربوط به چه مسئله‌ای است. برای نمونه بحثی در مورد صدور مجوز مطرح است و ممکن است فردی در آذرماه درخواست مجوز داشته باشد، اما شروع فعالیت آن ۶ ماه طول بکشد و بعضا این مسئله در آمارهای سال بعد لحاظ می‌شود. بنابراین مجوز و زمان ورود سرمایه دو مقوله مختلف هستند.
سلیمی افزود: از طرف دیگر ممکن است گاهی مجوزها صادر شود اما دریافت کننده از آن صرف نظر کند و یا گاهی در زمان شروع به فعالیت مدت زمان تاریخ انقضای مجوز تمام شود و آن شخص درخواست تمدید مجوز کند و این تمدید مجوز در آمارهای مجوزهای صادر شده دوباره قید شود.
وی تاکید کرد: از این دست مسائل به فراوانی رخ می‌دهد، بنابراین باید توجه شود که این اعداد و ارقام در چه زمانی و با چه عناوینی ذکر می‌شوند. برای مثال؛ در اردیبهشت ماه حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار مجوز صادر شده است و مشخص نیست که آیا این تعداد مجوزها جدید، تمدیدی و یا باطل شده است که در آمارها قید می‌شود.
وی با بیان اینکه ساختار این آمارها با مشکل قطعیت روبه‌رو است، گفت: مگر اینکه با مطالعه و پژوهش تعداد پروژه‌های ۲۰ سال گذشته بتوان میزان دقیق این سرمایه گذاری خارجی را برآورد کرد.
سلیمی درخصوص تعداد مجوزهای صادر شده در سال گذشته نیز گفت: در حدود ۲٫۵ میلیارد دلار مجوز صادر شده که نزدیک به ۱٫۸ میلیارد دلار آن عملیاتی شده است و ممکن است که فقط ۱۰ تا ۲۰ درصد آن عملیاتی نشود. بنابراین ممکن است از این مقدار برخی مربوط به آمارهای اواخر سال ۹۷ باشد که در آمارهای سال ۹۸ قید شده است، لذا این مسائل وجود دارد و عمدی در کار نیست.
وی افزود: حتی در وزارت صمت نیز این مسئله وجود دارد و ممکن است وزارت صمت آماری را مطرح کند درحالی که میزان جذب سرمایه بیش از آن میزان باشد که این به دلیل تداخل آمار صدور مجوز در سال‌های قبل است. لذا تفاوت در آمارها ممکن است برخی از آمارها مربوط به پایان یک زمانی باشد لذا باید گزارش دهنده به مسئولین این نکته را به آنها یادآوری کند که این آمارها مربوط به چه برهه زمانی است.
رئیس هیئت مدیره انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران و خارجی با بیان اینکه امکانات ما برای جذب سرمایه‌گذاری در منطقه بی‌نظیر است، گفت: هیچ کشوری در مقایسه با ایران نمی‌تواند انواع ظرفیت سرمایه‌گذاری اعم از معادن، نفت، گاز و نیروی انسانی متخصص و غیره را داشته باشد اما متاسفانه بسیاری از کشورهای اروپایی به دلیل تحریم‌ها از سرمایه‌گذاری در ایران ترس دارند.
سلیمی در پاسخ به این پرسش که درکدام بخش‌ها و از چه کشورهایی توانستیم جذب سرمایه گذاری داشته باشیم، گفت: درحال حاضر انرژی خورشیدی به دلیل مدت زمان و زوایه تابش خورشید بیشتر تمایلات برای سرمایه گذاری در بحث انرژی خورشیدی است. کشور ما در ۳۶۵ روز سال تقریبا ۳۰۰ روز دارای آفتاب است و که هیچ کشوری مشابه ما نیست. بنابراین از ۳ سال گذشته تاکنون حدود ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ مگاوات درخواست صدور مجوز شده است که تقریبا بیشتر آن اجرایی شده است و بیشتر از کشورهای اروپایی و از کشورهای آلمان، سوئیس و هلند و غیره است و تقریبا حدود ۹۰ درصد آن مجوزها در مورد انرژی خورشیدی عملیاتی شده است و ۱۰ درصد آن مربوط به مشکلات مربوط به تامین زمین است.

Shares: