[ad_1]

هادی ثروتی کارشناس مسائل بین المللی ضمن گفتگو با خبرنگار مرآت؛ با اشاره به مواضع اخیر چین در سفر به عربستان علیه ایران گفت: مواضع رئیس جمهور چین در این بیانیه قطعا یک موضع شخصی و یا بداهه نبوده است و مذاکرات و صدور بیانیه با یک کشور با برنامه ریزی قبلی صورت گرفته و شاید بتوان گفت ابهام در نوع ترجمه و یا متن تهیه شده موجب این اشکال شده است.

این کارشناس سیاسی در ادامه افزود: روابط ایران و چین یک روابط راهبردی است و ممکن است اشتباهی که سهوا و یا عمدا توسط کارشناسان پیش امده باشد با حضورمقامات چینی در ایران و ضمن دیدار با مسئولین ایرانی عذر خواهی انجام شد و از سوی دیگر در برخورد با انها نباید عجولانه و احسساتی رفتار شود و تنها مقامات ایرانی می بایست از انها توضیحات و اصلاح مواضع را خواستار شوند.

وی همچنین تصریح کرد: اگر کشور ما در منطقه بازیگری نکرده و به دنبال تامین منافع خودش نباشد و از نفت و گاز کشور بدرستی بهره گیری نکند، قطعا بازیچه شده و دیگران برای ما تصمیم می گیرند، همانطور که در دوران شاهنشاهی بسیاری از منابع خود را از دست دادیم.

بنا به گفته ثروتی رابطه ایران و چین یک رابطه دو سویه و راهبردی است و منافع مشترک زیادی دارد و اگرچه ممکن است برخی معاندین در داخل کشور همراه با بیگانگان از آب گل آلود ماهی بگیرند و بر طبل جدایی ایران و چین بکوبند که می بایست در قبال این افراد هوشیارانه عمل شود.

ثروتی به نقش زیرکانه ی عربستان در این میان اشاره کرد و افزود: کشور عربستان ساختاری کاملا امریکایی دارد و ممکن است نزدیک شدن این کشور به چین با اشاره امریکا باشد، اما همانطورکه مقامات چینی اذعان کردند این ارتباط به معنای نفی ایران نخواهد بود به دلیل اینکه این کشور برای تامین انرژی مورد نیاز خود باید از چندین کانال تامین انرژی کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کشور چین به دنبال جایگزین کردن عربستان به جای ایران هست یا خیر بیان داشت: عربستان به لحاظ مولفه های اقتدار ملی موقعیت متزلزلی دارد و این موضوع را مقامات چینی کاملا واقف هستند و از سوی دیگر طی سالهای گذشته با وجود بد رفتاری های زیاد از سوی دولت روحانی اما همچنان چین در دولت سیزدهم با تغییر رویکرد سیاسی کشور عضویت ایران درسازمان همکاری های شانگهای را پذیرفت.

وی همچنین در مورد حوادث چند ماهه اخیر در ایران و تاثیر ان بر روابط خارجی کشور ما نیز توضیح داد:حوادث کشورما برای سایرکشور ها حتی چین نیز وجود داشته  و درحوادث هنگ کنگ و یا در مورد تایوان و یا کمربند امنیتی مروارید و یا تحریم ها نیز در مورد سایر کشورها نیز اعمال شده قطعا این تنش ها تاثیری در روابط ما با سایر کشور ها ندارد.

انتهای پیام/

 

 

[ad_2]

منبع

Shares: