[ad_1]

به گزارش مرآت، با روی کار آمدن دولت سیزدهم، وزارت نفت با اجرای سیاست «بازارسازی نفت» راهبرد بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی در حوزه صادرات نفت ایران را در پیش گرفت.

بازارسازی نفت از مسیر سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی یکی از سیاست‌های وزارت نفت دولت سیزدهم بود که در افزایش صادرات نفت ایران در شرایط تحریم نقش ویژه‌ای ایفا کرده است.

این موضوع سبب شد که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ نسبت به نیمه اول آن، فروش نفت و میعانات گازی ایران ۴۰ الی ۴۵ درصد افزایش یابد و به بالاتر از یک میلیون بشکه در روز برسد.

* صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران به ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسید

جواد اوجی وزیر نفت پس از جلسه هیئت دولت در هفته جاری، بخشی دیگر از موفقیت‌های بازارسازی نفت را مطرح کرد و گفت: در حال حاضر در کانال تولید ۳ میلیون بشکه نفت قرار گرفتیم. ظرفیت تولید نفت سبک ما روزانه ۲۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرده است.

افزایش تولید نفت ایران در ماه گذشته، با توجه به ثابت باقی ماندن توان عملیاتی پالایشگاه‌های ایران به معنای افزایش صادرات نفت کشور است.

طبق آخرین گزارش اوپک (تصویر ۱)، توان عملیاتی پالایشگاه‌های نفت ایران حدود ۱.۷ میلیون بشکه در روز است. در نتیجه با کسر این عدد از میزان تولید نفت ایران، رقم فروش نفت ۱.۳ میلیون بشکه در روز محاسبه می‌شود.

پیش‌تر وزیر نفت عنوان کرده بود که صادرات میعانات گازی ایران به عدد روزانه ۲۰۰ الی ۲۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

بدین ترتیب طبق اظهارات وزیر نفت و آمار اوپک، در ماه گذشته میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران از ۱ به بیش از ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.

این افزایش صادرات نفت ایران در حالی رقم خورده است که در ۶ ماه گذشته دولت بایدن با اعمال دقیق‌ترین تحریم‌ها بر شبکه فروش نفت ایران به دنبال کاهش آن بوده است ولی طبق آمار در تحقق این هدف ناکام مانده است.

پایان پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: