[ad_1]

به گزارش مرآت؛ محسن عسکری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان بیان کرد: برنامه‌های کاهش مصرف آب از طریق مدیریت برداشت و مدیریت مصرف در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه در مدیریت برداشت و مصرف، دستگاه‌های اجرایی مختلف از جمله شرکت آب منطقه‌ای، سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آب و فاضلاب، اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت، شرکت شهرک‌های صنعتی و شهرداری‌ها برنامه‌هایی در دست اجرا دارند، اظهار داشت: با اجرای این برنامه‌ها در کوتاه مدت و بلند مدت بیش از ۱۸۱ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی می‌شود.

این مسوول با اشاره به برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای سمنان برای مدیریت مصرف آب گفت: تهیه و نصب کنتور های هوشمند، اصلاح و تعدیل پروانه‌ها، انسداد چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز، ایجاد سامانه پایش و کنترل برداشت از چاه‌ها(ساماب), مطالعات آلودگی دشت‌ها، مطالعه جایگزینی پساب با چاه‌ها در دشت‌های ممنوعه و استقرار گروه‌های گشت و بازرسی در حال انجام است.

تجهیز بیش از ۲‌ هزار حلقه چاه آب در استان سمنان به کنتور هوشمند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به وجود بیش از سه هزار حلقه چاه کشاورزی در استان اظهار داشت: با توجه به عمده مصرف آب استان در بخش کشاورزی، برای کاهش مصرف و بهینه کردن مصرف آب بیش از ۲ هزار حلقه چاه مجهز به کنتور هوشمند شده است.

عسکری افزود: با نصب کنتور هوشمند از چاه‌ها بر اساس معیار پروانه بهره‌برداری آب برداشت و در صورت اضافه برداشت، کنتور به طور هوشمند قطع می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: بر پایه برنامه با هدف‌ سازگاری با کم‌آبی در مرحله نخست کاهش برداشت معادل ۱۷۱ میلیون و ۷۱ صدم مترمکعب از محل چاه‌های کشاورزی در نظر گرفته شده است.

گفتنی است، استان سمنان سالانه ۱۳۳ میلیون متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی و سه و ۲ دهم میلیارد مترمکعب کسری مخزن انباشته دارد و صرفه‌جویی ۱۷۸ میلیون مترمکعبی آب در سند سازگاری با کم آبی استان تا سال ۱۴۰۵ هدفگذاری و آغاز ‌شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان سمنان پیشتر اعلام کرده بود خروجی آب چشمه روزیه سمنان به عنوان منبع تامین آب شهرستان سمنان از ۵۴۰ لیتر بر ثانیه در سال گذشته به ۳۴۵ لیتر در ثانیه در تابستان سالجاری کاهش یافته است.

محمدطاهری افزود: ورودی آب چشمه گل‌رود از دیگر منابع تامین آب شهر سمنان نیز از ۱۶۰ به ۱۱۰ لیتر بر ثانیه کاهش یافته و در مجموع نیاز آب آشامیدنی استان سمنان ۹۸۵ لیتر بر ثانیه، اما ظرفیت تامین آب استان ۸۳۰ لیتر بر ثانیه است.

[ad_2]

منبع

Shares: