[ad_1]

سرپرست مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت:

به گزارش مرآت، شهنام عرشی سرپرست مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر پیش بینی می شود که حدود ۵۳ هزار نفر به HIV مثبت در کشور مبتلا باشند که از این تعداد در حدود ۲۳ هزار مبتلا شناسایی شده است و بیش از ۹۰ درصد از این افراد تحت درمان دارویی هستند.

به گفته وی افرادی که در حال انجام درمان دارویی هستند با مراقبت بیشتر طول عمر طبیعی پیدا می کنند و انتقال به دیگران نیزکم تر خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر هیچ واکسن قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما داروهای مورد استفاده باعث شده تا حجم و بار ویروس کاهش پیدا کند.

عرشی ادامه داد: در حال حاضر دارو و درمان برای این بیماران در مراکز بهداشتی به صورت رایگان ارائه می شود. تعدادی از داروهای بیماران مبتلا به ایدز تولید داخل و برخی دیگر وارداتی است و هیچ مشکلی از نظر کمبود دارو در کشور وجود ندارد.

وی افزود: اگرچه ۸۱ درصد کل موارد مبتلایان به ایدز را مردان تشکیل می‌دهند، اما الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر پیدا کرده است و از کل موارد شناسایی‌شده در شش ماهه اول امسال، ۳۱ درصد موارد را زنان و ۶۹ درصد را مردان تشکیل داده‌اند.

عرشی اظهار داشت: راه احتمالی انتقال در ۱۴.۱ درصد موارد اعتیاد تزریقی است.

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: