[ad_1]

در حاشیه افتتاح نمایشگاه توانمندی افراد دارای معلولیت؛

به گزارش خبرنگار مرآت؛ پشتیبانی و حمایت از معلولان مولفه ای مهم در ظهور و بروز توسعه پایدار، صلح و امنیت در جوامع است. لذا جهت نیل به آینده ای مطلوب و بهتر ضروری است بسترهای لازم در راستای زندگی با کیفیت برای افراد دارای معلولیت ایجاد شود چرا که معلول یا توانخواه فردی است که به دلیل بیماری و یا صدمه جسمی به حمایت بیشتری نیاز دارد.

باید این فرصت برای افراد دارای معلولیت فراهم شود تا توانمندی و استعداد هنری و شغلی خود را رشد داده و از این استعداد نه تنها در جهت منافع اقتصادی خانواده و خود استفاده کنند بلکه از این رهگذر گامی بلند به سوی سلامت فکری، روانی و ایجاد اعتماد به نفس و در نهایت غنی سازی جامعه بردارند. بر این اساس بایستی بستر و امکان یادگیری حرفه و مشارکت معلولان در جهت ایجاد اشتغال و در نهایت درآمد اقتصادی در جامعه فراهم شود.

برگزاری نمایشگاه و فروشگاه های عرضه تولیدات هنری و صنایع دستی افراد دارای معلولیت، از غنی ترین فرصت ها در ایجاد انگیزه و امکان ارتباط دائمی معلولان با بازار کار است.

۵۱ مرکز خدمات رسانی به مددجویان بهزیستی در استان سمنان وجود دارد

معصومه میراج معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان سمنان در گفتگو با مرآت با تبریک و گرامیداشت فرارسیدن روز جهانی معلولان، گفت: در این نمایشگاه آثار هنری و محصولات صنایع دستی افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی استان سمنان عرضه می شود.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان سمنان در ادامه بیان کرد: این نمایشگاه متشکل از ۱۳ غرفه است که در آن غرفه هایی به آموزش و پرورش استثنایی و توانبخشی مبتنی بر جامعه و سایر مراکز توانبخشی روزانه و شبانه سطح استان سمنان اختصاص یافته است.

وی افزود: یکی از غرفه های نمایشگاه متعلق به آثار هنری افراد هنرمند دارای معلولیتی است که در اتاق هنر مراکز روزانه و شبانه بهزیستی استان فعالیت دارند.

میراج با اشاره به این که در استان سمنان ۵۱ مرکز جهت خدمات رسانی به مددجویان بهزیستی وجود دارد، عنوان کرد: در حال حاضر ۲۸ مرکز روزانه، ۱۰ مرکز شبانه، ۱۰ مرکز ویزیت در منزل و ۳ مرکز مراقبت در منزل در استان سمنان فعالیت می کنند.

توانمندسازیی و ایجاد بستر اشتغال برای معلولان ضروری است

سعیده همتی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری سمنان در گفت و گو  مرآت، اظهار داشت: ایجاد بستر جهت اشتغال و به فروش رساندن محصولات افراد دارای معلولیت یا خانواده آنان و برگزاری نمایشگاه از آثار و صنایع دستی تولیدی آنان امری بسیار ارزشمند است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری سمنان افزود: علاوه بر لزوم وجود نگاه و رویکرد حمایتی از خانواده و افراد دارای معلولیت، بایستی با توانمندسازی این افراد و خانواده آنان به ایجاد بستر اشتغال و بهبود هرچه بهتر کیفیت زندگی این افراد افزود.

وی در ادامه بیان کرد: ایجاد بستر آموزش و اشتغال و در ادامه فراهم کردن فضایی جهت فروش محصولات تولیدی مددجویان امری ضروری در توانمندسازی مددجویان محسوب می شود.

 

حرفه آموزی به معلولان باید راستای ایجاد اشتغال باشد

فهیمه خوشنود مدیرعامل انجمن توانبخشی مبتنی بر جامعه(cbr) استان سمنان در گفت و گو با مرآت، اظهار داشت: این غرفه متعلق به محصولات تولیدی توسط افراد دارای معلولیت در سطح روستاهای استان سمنان است.

مدیرعامل انجمن توانبخشی مبتنی بر جامعه استان سمنان با اشاره به حمایت های بلاعوض صورت گرفته از سوی سازمان بهزیستی برای افراد دارای معلولیت در روستاهای استان، عنوان کرد: این کمک ها در راستای ایجاد اشتغال و تحصیلات اشتغال و ایجاد صندوق های خرد مالی در راستای معرفی به صندوق کارآفرینی امید انجام می شود.

وی افزود: با کمک صندوق کارآفرینی امید و دریافت تسهیلات از این صندوق در شهرستان دامغان، ۲ کارگاه کرباس بافی و تولید لبنیات و در شهرستان آرادان، ۱۵ مورد ایجاد اشتغال با توجه به نیاز منطقه روستایی در زمینه کشاورزی و دامداری صورت گرفته است.

خوشنود با بیان این که یادگیری مهارت های صنایع دستی در افراد دارای معلولیت در روستاهای استان بیشتر به شکل نسل به نسل انتقال یافته است، ابراز داشت: البته بر اساس تعامل و توافقاتی که میان  ادارات بهزیستی و فنی حرفه ای وجود دارد، دوره های آموزشی برای افراد دارای معلولیت برگزار شده و مدرک دوره آموزشی به مددجدیان اعطا می شود.

مدیرعامل انجمن توانبخشی مبتنی بر جامعه استان سمنان در ادامه بیان کرد: هدف ما از فراهم کردن بستر آموزش برای معلولان، ایجاد اشتغال برای آنان است. اما گاهی علیرغم تعامل خوب میان فنی حرفه ای و بهزیستی، آموزش های برگزارشده ظرفیت ایجاد اشتغال نداشته و این مسئله یکی از چالش‌های پیش‌روی ما در دوره های آموزشی برگزار شده برای مددجویان است.

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: