[ad_1]

به گزارش مرآت؛ بهرامعلی ظاهری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان، ابراز داشت: طی ماه گذشته ۱۲ راس گورخر از پارک ملی کرمان به پارک ملی کویر گرمسار استان سمنان، با هدف معرفی و تکثیر گونه، منتقل شد که اکنون با تکمیل بررسی‌های علمی و اطمینان از سازگاری با محیط، ۱۰ راس در پارک رهاسازی شدند.
وی ادامه داد: ۱۲ راس گورخر با طی مسافت یکهزار و ۲۵۰ کیلومتر از پارک ملی خَبْر کرمان به پارک ملی کویر گرمسار در غرب استان سمنان به سلامت منتقل شدند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان اضافه کرد: از ۱۲ راس گورخر انتقال یافته به پارک ملی کویر گرمسار، ۶ راس ماده، سه راس نر و سه‌راس نابالغ است.
وی یادآور شد: پارک ملی کویر یکی از قدیمی ترین مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست است که تا چند دهه قبل بهترین ذخیره جمعیت گورخر آسیایی را میزبانی می‌کرد، اما در اثر خشکسالی و شکار غیرمجاز، جمعیت این گونه ارزشمند از دست رفت.
مرکز تحقیقات و تکثیر گورخر ایرانی در پارک ملی کویر
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: مرکز تحقیقات، تکثیر و رهاسازی گورخر ایرانی پارک ملی کویر استان سمنان علاوه بر کارکردهای تحقیقاتی، زیستی و بازسازی ذخایر ژنتیکی ، دارای جذابیت گردشگری است و می‌تواند به عنوان یکی از جاذبه های طبیعت‌گردی این پارک ملی موجب افزایش تعداد بازدیدکنندگان شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، گورخر آسیایی تنها بازمانده علف‌خواران تَک‌سُم و از گونه های شاخص حیات وحش استان سمنان است و اکنون ۲۸ راس گورخر در پارک ملی کویر گرمسار زیست دارند.
به اعتقاد متخصصان امر، استان سمنان به عنوان پایتخت تنوع گونه‌‍‌های پستانداران حیات وحش کشور، با برخورداری از ۱۷ درصد از مناطق حفاظت شده کشور، طی سال‌های گذشته موفق به احیای زادگاه گورخر آسیایی به عنوان تنها بازمانده علف‌خوران تک سُم شد.
گورخر ایرانی زیرگونه ‌ای از گورخر آسیایی است که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد ، گورخر آسیایی در گذشته جمعیت فراوانی در خاورمیانه، آسیای میانه و چین داشت، اما اکنون نسل آن در اغلب مناطق منقرض شده است.
گورخرها دارای قابلیت تکثیر ضعیف هستند و به طور معمول از هر سه کره این گونه، یک کره باقی می‌ماند. احتمال بقای کره گورخر نر ضعیف است، چرا که گورخر نر کره نر را نمی‌پذیرد و ازبین می برد، همین عامل موجب کاهش جمعیت گورخرها می‌شود.
طولانی بودن دوره بارداری و فقدان دوقلوزایی، از عوامل مؤثر در کاهش جمعیت گورخرهای ایران است.
پارک ملی کویر در غرب استان سمنان یکی از زیستگاه‌های مهم گورخر ایرانی در کشور است که آخرین گزارش‌ها از مشاهده این گونه در پارک ملی کویر، مربوط به اوایل دهه ۱۳۶۰ است.

[ad_2]

منبع

Shares: