[ad_1]

حسینعلی جعفری، نویسنده و مدرس دانشگاه ضمن گفتگو با خبرنگار مرآت در رابطه با وضعیت سرانه مطالعه در کشور ایران گفت: میزان مطالعه در کشور و نقد نسبت به پایین بودن سرانه مطالعه به نوع نگاه مروجین کتاب و ناشرین مربوط می شود.

این نویسنده که به تازگی رتبه دوم جایزه بین المللی ادبی فلسطین را کسب کرده است در ادامه افزود: کتاب خوب باید به جامعه خوب معرفی شود تا مردم راغب شوند و شاید بتوان گفت ضعف در پایین بودن سرانه مطالعه به حوزه ترویج ، تبلیغ و معرفی کتاب برمی گردد.

وی در رابطه با بصری شدن نسل های جدید و علاقه کمتر مردم به مطالعه کتاب بیان داشت: علاقه به تماشای یک ویدیو و بصری بودن قطعا بر میزان مطالعه تاثیر گذار است اما دلزدگی از فضای مجازی و رجعت به کتاب هم اتفاق خواهد افتاد به شرط آنکه فرهنگ سازی مناسب در این زمینه انجام گیرد.

جعفری خاطر نشان کرد: عده ای پایین بودن سرانه مطالعه در ایران در مقایسه با دیگر کشورها را دلایلی مانند گرانی کتاب، مشغله افراد و توسعه فضای مجازی می دانند، غافل از اینکه در کشورهای دیگر کتاب از این گران ‌تر و ساعات کار مفید افراد از این بیشتر است و توسعه فضای مجازی نیز رشد بیشتری نسبت به کشور ما داشته است اما علاقه به کتابخوانی بیشتر است.

این مدرس دانشگاه در رابطه با قدرت قلم نویسندگان در بیان مشکلات جامعه و ابراز وجود انها تصریح کرد: قطعا ناشران مختلف سیسات های خاص خود را دارند و البته ممکن است سانسورهایی انجام گیرد اما نقد منصفانه می تواند توسط نویسندگان جامعه بیان شود و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

وی در رابطه با طرز نگاه نویسندگان و تمایل آنها به خلق آثار عامه پسند و یا به اصطلاح بازاری توضیح داد: قطعا طیف نویسندگان بازاری در مقابل نویسندگان که آثار فاخر و ارزشمند تولید می کنند بیشتر است به دلیل اینکه این آثارفاخر نیاز به ژرف نگری و تعمق بیشتری دارند و قطعا مطالعه آنها دشوار تر است، از این رو تعداد این آثار کمتر خواهد بود.

جعفری گریزی هم به مسائل و مشکلات جامعه فرهنگی در کشور زد و افزود: فرهنگ یک مقوله مظلوم در جامعه است و متاسفانه مسئولین فرهنگی طیف نویسنده را در ک نمی کنند وبه نوعی نویسنده تنها است و این بی اعتنایی به جایگاه فرهنگ و نویسندگی جامعه ضربه وارد می کند.

این نویسنده و مدرس دانشگاه ابراز کرد: تولید و مصرف آثار عامه پسند هر چند چیزی به فرهیختگی جامعه نمی افزاید و در بلند مدت تنزل سلیقه مخاطب را نیز در پی دارد، اما از منظر اقتصادی و مطالعات فرهنگی قطعا ویژگی های منحصر به فردی دارد که نباید از آن غافل شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه سرمایه گذاری فرهنگی در جامعه بسیار کمرنگ است،بیان داشت: متاسفانه هیچ ارگان و نهادی حمایت معیشتی از این قشر ندارد و شاید بتوان گفت اگر عاشق و یا دیوانه نباشید هرگز به این کار وارد نمی شوید.

جعفری در نهایت، حمایت از آثار فاخر را خواستار شد و بیان کرد: کار فرهنگی نیازمند فضای باز است و شکی نیست که دولت می‌تواند در این زمینه حمایت‌های لازم را انجام دهد و با پخش مناسب کتاب در جامعه و حمایت از تشکل‌های مستقل به گسترش فرهنگ کمک کند.

انتهای پیام/

 

 

[ad_2]

منبع

Shares: